6 juli 2013,
Over the Polouse Hills.
De camper die wij gehuurd
hebben is helemaal super ingericht, met magnetron, diepvries en koelkast. De
koelkast loopt op gas en we moeten even de propaan tank bij laten vullen. Dat
kan niet overal en als je een kans hebt moet je die grijpen. Voor de goede orde
gooien we de tank van de camper ook nog maar even vol. Misschien wel wat duur
maar we weten niet wanneer we vandaag weer een tankstation voorbij komen. Hierna
draaien we weer de snelweg op en gaan langs de Columbia River. Nog een gedeelte
kunnen we deze volgen en we vinden het nog steeds prachtig. Even later zien we
de The Dalles Dam aan de linkerkant, één van de vele stuwdammen in de rivier om
elektriciteit op te wekken. Het is net of de rivier nog groter en breder is dan
gisteren. Niet alleen de rivier is groter, ook de trein is groter. Hij dendert
ons voorbij met drie locomotieven voor, heel veel wagons en 3 locomotieven aan
de achterkant.
I 84 East near Columbia River |
Interstate 84 East, |
Old Bridge over the Columbia River |
Even later zien we een grote hefbrug,
dit is een oude verbinding met de andere oever. Deze is niet meer in gebruik en
stuk verderop hebben ze een nieuwe brug aangelegd. Deze steken we over. De
Interstate gaat wel sneller maar langs de oude Highway’s zie je vaak meer.
Aangezien we toch een keer de Columbia rivier moeten oversteken doen we dat nu
maar. Daarmee verlaten we ook de staat Oregon. Een groot aantal dagen zijn we door de staat Oregon gereisd, een staat
met uitersten en veel afwisseling. Oregon heeft ongeveer 3,5 miljoen inwoners
en heeft als bijnaam Beaver State.
flag State Oregon |
Seal State Oregon |
Oregon trad op 14 februari 1859 als staat toe tot
de Unie. Salem is de hoofplaats van de staat. Op de achterzijde van de vlag is
een afbeelding van een Noord-Amerikaanse bever te zien. Dit dier is het symbool van de staat. De vlag van de
staat Oregon werd op 26 februari 1925 aangenomen en is sindsdien niet
gewijzigd. Op de voorzijde van de blauwe vlag is het zegel van de staat te
vinden, omringd door 33 sterren. Dit verwijst naar het feit dat Oregon als
drieëndertigste staat toetrad tot de Verenigde Staten. Ook het jaartal onder
het zegel verwijst naar deze gebeurtenis. Oregon is de enige Amerikaanse staat
die een vlag heeft waar de voor- en achterzijde van elkaar verschillen.
sign's State Oregon bird-flower-tree |
Symbolen voor de staat zijn de Western Meadowlark en de Oregon Grape
(Mahonia aquifolia) Dit is een plant die wij ook veel in de bossen hebben
gezien. De Douglas-fir (douglas-spar) is ook een symbool die de staat gebruikt.
Kaart verdeling Noord Amerika |
Voor zover bekend was de Britse zeevaarder kapitein
Robert Gray de eerste blanke die het gebied van de huidige staat Oregon betrad.
Hij ontdekte in 1792 de Columbia rivier.
In 1811 vestigden de Amerikanen fort Astoria. Dit fort moest als centrum voor
pelshandel gaan dienen, maar Amerika raakte het fort in 1813 kwijt aan de
Britten. Amerika en Groot-Brittannë kwamen in 1818 tot een compromis en
bezetten het gebied vanaf dat moment gezamenlijk. Hierna kwam de Amerikaanse
kolonisatie van het gebied goed op gang en in 1846 slaagde de Amerikaanse
regering erin een overeenkomst te tekenen met de Britten waardoor het gebied
voortaan officieel Amerikaans was.
Twee jaar later (1848) werd het Oregon territorium
opgezet. Dit territorium was veel groter dan de huidige staat, het behelsde het
hele gebied tussen de Rocky Mountains en de zee. In 1853 werd het territorium,
door de afsplitsing van het Washington territorium, een stuk kleiner.
Sam Hill Memorial Bridge |
De brug die we nu oversteken is de Sam Hill Memorial
Bridge. Een hele lange brug over de Colombia River. Heel indrukwekkend.
Halverwege de brug beleef je hoe groot en hoe breed de Columbia River wel niet is,
een gigantische rivier en heel belangrijk voor de staten Oregon en Washington.
De levensader voor deze regio.
map Columbia River (Wikipedia) |
De Columbia River is de grootste rivier in de Pacific Northwest regio
van Noord-Amerika. De rivier ontspringt in de Rocky Mountains van British
Columbia, Canada. Het stroomt van het noordwesten en dan naar het zuiden in de
Amerikaanse staat Washington. Het laatste deel is de rivier is de grens tussen
de staat Washington en Oregon. De rivier is 2000km lang en mondt uiteindelijk,
bij Astoria, uit in de Stille Oceaan. Daar is een zandbank die steeds verschuift, de Columbia Bar. Dat maakt dit gebied tot een
van de gevaarlijkste stukken voor schepen om te navigeren. Dit gebied is erg
gevaarlijk door de vele scheepswrakken in de buurt van de monding. Het heeft de
reputatie verworven als " Kerkhof van Schepen " De grootste zij
rivieren zijn de Snake River en de Yakima River.
Het hoogte verschil in de
rivier is groot waardoor er een enorm potentieel is voor de opwekking van
elektriciteit. In de rivier zijn 14 stuwdammen voor het opwekken van
elektriciteit. In de zijrivieren zijn nog meer waterkrachtcentrales waardoor in
de staat Washington meer elektriciteit wordt opgewekt dan in enige andere
Noord-Amerikaanse rivier. Na de oprichting van conservenfabrieken in 1867
daalden de zalmpopulaties drastisch. Dit werd nog versterkt door de bouw van de
dammen. Dammen waren er ook de oorzaak van dat de zalm niet terug kon keren om
te paaien. Met vistrappen is dit enigszins op te lossen. Een ander probleem
bestaat voor de jonge zalmen, die kunnen niet meer stroomafwaarts naar de
oceaan. Voorheen zou deze reis 2-3 weken hebben geduurd . Door de dammen
stroomt de rivier nu veel trager waardoor de reis enkele maanden duurt.
Hierdoor sterft er meer jonge zalm.
map power dam in Columbia River |
De Columbia en haar
zijrivieren waren in de regio duizenden jaren belangrijk. De rivier werd sinds
de oudheid gebruikt voor het vervoer van mensen en goederen. Volken konden
daardoor hun onderlinge cultuur verschillen uitwisselen. In de late 18e eeuw
kwam het eerste niet-inheemse schip de rivier op.
In de volgende decennia
gebruikten bonthandel bedrijven de Colombia als een belangrijke transportroute.
Pioniers begonnen zich te vestigen in het dal en de oorspronkelijke bewoners
werden verdreven. Eerst gedecimeerd door een pokkenepidemie en later door
gevechten en oorlogen. Al meer dan 15.000 jaar
woonden er diverse indianen stammen langs de rivier. Zoals de Nez Perz
in het noorden en de Chinook langs de monding. Ze leefden voornamelijk van de
zalm, jacht en verbouw van voedsel. Het waren geen grote stammen maar meer
kleine groepen in dorpen of op gezinsniveau. Van deze stammen zijn ook vele
legendes en verhalen bewaard gebleven.
Painting on the wall of the Bridge of the Gods (Wikipedia) |
painting of the legend of the Bridge of the Gods (Wikipedia) |
Zo ook de mondelinge geschiedenis van de
vorming en vernietiging van de Bridge of the Gods. Een landbrug die de staten
Oregon en Washington met elkaar verbond in de Columbia River Gorge. Volgens de
verhalen was dit het gevolg van een strijd tussen de goden, vertegenwoordigd
door Mount Adams (Washington) en Mount Hood (Oregon). Een strijd om de
genegenheid van een godin, vertegenwoordigd door
Mount St. Helens. Deze tijdelijke “brug” is er daadwerkelijk ook geweest. Zo’n
500 tot 1.000 jaar geleden was er een grote aardverschuiving. Een groot deel
van Table Mountain, aan de noordoever van de rivier in Washington, verdween in
de rivier en blokkeerde de stroom. Het water van de Columbia rivier kon niet
meer naar zee en achter de dam ontstond een groot meer. Na verloop van tijd
overstroomde de natuurlijke dam, de Columbia rivier hervond de weg naar zee en
het meer stroomde leeg. Op deze locatie is het dal uitgeslepen door de Columbia
rivier nog duidelijk smaller, de rivier is minder diep en zijn er
stroomversnellingen. Dit laatste maakte de aanleg van een sluis nodig. Door de
bouw van de Bonneville Dam zijn de stroomversnellingen stroomafwaarts van de
Brigde of the Gods onder water verdwenen. De brug die er nu ligt wordt daarom
ook Bridge of the Gods genoemd. Het is
een stalen cantileverbrug met vakwerk en is 565 meter lang. Een hele bijzondere
constructie en helaas hadden we geen tijd om de brug, met de beschildering van
de pijler, te bekijken.
Bridge of the Gods (Wikipedia) |
Stoomschepen verbonden gemeenschappen en
vergemakkelijkten de handel en dit werd versterkt door de komst van de
spoorwegen in de late 19e eeuw. Sinds het eind van de 19e eeuw begonnen
bewoners maar ook de overheid de rivier te benutten en daardoor ook te temmen.
Er werden sluizen gebouwd,
vaargeulen vergroot en de Columbia en haar zijrivieren werden gebaggerd. Sinds
het begin van de 20e eeuw werden er dammen gebouwd ten behoeve van
energieopwekking, irrigatie en om overstromingen te reguleren. Productie van
kernenergie heeft plaatsgevonden op twee locaties langs de rivier. Plutonium
voor kernwapens werd tientallen jaren geproduceerd bij de Hanford Site, nu de meest vervuilde
nucleaire site in de VS. Al deze ontwikkelingen hebben een enorme impact gehad
op de rivier en de omgeving, denk aan industriële vervuiling en barrières voor
vismigratie.
State Washington sign |
Als we de brug over zijn, zijn we in de staat Washington, de 4e staat waar we deze reis, uitgezonderd Texas, aandoen. Washington the evergreen state. Nou dan mag je wel groen gaan denken want wat wij zien is dor en droog. Later lezen we dat de staat voor 51% bebost is en daardoor de bijnaam gekregen heeft.
Washington
is een staat in het Pacifische noordwesten van de Verenigde Staten. De staat werd gevormd door het westelijke deel van het Washington-territorium
dat gescheiden werd door de Britten in 1846 naar aanleiding van het Verdrag van
Oregon. Dit vloeide voort uit een compromis betreffende het grensconflict van
Oregon. Het werd toegelaten tot de Unie als de 42e staat in 1889. De bijnaam van de staat is de Evergreen State, en de
hoofdstad is Olympia en de grootste stad is Seattle. Ongeveer 60 procent van de inwoners van de staat Washington woont
in het metropoolgebied van Seattle waar het centrum ligt van de
transportsector, de zakenwereld en de industrie in de regio. Het overige deel
van de staat beslaat grote regenwouden in het westen, bergketens in het
centrum, en in het noordoosten en het verre zuidoosten. In het westen vind je half
woestijnen die bewerkt worden voor landbouwdoeleinden. De staat zelf telt 6,9
miljoen inwoners.
Washington is genoemd naar George
Washington, de eerste president van de Verenigde Staten, en is de enige staat
die naar een president vernoemd werd. Meestal wordt verwezen naar
"Washington State" of meer formeel naar "state of Washington"
om het onderscheid te maken met de federale hoofdstad Washington D.C.
Washington State signs |
Als we de brug over zijn is
het net of we in een andere wereld komen droog en dor. Op de heuvels veel
windmolens. Vervolgens slaan we af en volgen we de Columbia Rivier
stroomopwaarts aan de Washington kant. ‘n Stukje verderop is een turnout waar
we even parkeren. Tijd voor een bakje koffie. Beneden ons zien we de Columbia
River en verderop weer een stuwdam, the
John Day Dam. Als we achterom kijken zien we in de verte een hoge besneeuwde
berg, Mount Hood. Nu pas valt hij ons op.
Lewis and Clark Hughway |
John Day Power Dam |
De weg waar we over rijden is de 14 East ook wel bekend als Lewis en Clark Highway. Langs de wegen staan borden van deze avonturiers die de expeditie leiden.
Lewis & Clark sign |
map Louisiana Purchase |
Nadat de Verenigde Staten
door deze transactie het enorme gebied hadden verkregen wilde president
Jefferson de Amerikaanse claim kracht bijzetten door de rest van het Noord
Amerikaanse gebied te verkennen en in kaart te brengen. Dit gebeurde door de
Lewis en Clark expeditie. Jefferson, zelf een veelzijdig intellectueel en
wetenschapper, was geïnteresseerd in wat er voorbij de Mississippi te vinden
was, de flora en fauna van het westen alsmede de indianenstammen die er
leefden, en in de (geologische) rijkdommen die er wellicht waren te winnen. Hij
vroeg $2500 aan het Amerikaanse Congres om een expeditie uit te rusten om het
territorium te verkennen "tot aan de westelijke oceaan".
Jeffersons persoonlijke
secretaris, Kapitein Meriwether Lewis, werd als leider van de expeditie
aangesteld en Lewis koos 2e luitenant William Clark als co-leider. Hoewel Clark
niet de rang van kapitein had werd hij toch zo genoemd om zijn rol als leider
samen met Lewis te onderstrepen.
Op 14 mei 1804 ging de expeditie van start nabij het huidige Hartford, Illinois en de laatste leden van de groep sloten zich aan bij St. Charles in de staat Missouri waarna het gezelschap van zo'n 40 man westwaarts trok langs de Missouri en al gauw trok men voorbij La Charette, de laatste blanke nederzetting aan de Missouri. Al kort na vertrek, in augustus, verloor de expeditie het eerste, en naar uiteindelijk bleek ook enige lid, Charles Floyd, waarschijnlijk aan appendicitis.
Bij het huidige Washburn,
North Dakota bouwden de expeditieleden Fort Mandan, waar de groep overwinterde.
Tijdens deze pauze vergaarden de leden van de expeditie informatie over de
lokale indianenstammen en hun cultuur. Ook werd hier de Métis Toussaint
Charbonneau en zijn vrouw Sacagawea, een Shoshone-indiaanse, gerekruteerd voor
de tocht, voornamelijk om hun kennis van de indianen in het gebied en als
vertaler.
Oregon Trail Route |
Nabij het tegenwoordige
Astoria in Oregon werd Fort Clatsop gebouwd waar de winter werd doorgebracht.
In 1806 werd de tocht oostwaarts weer hervat en het enige gewelddadige treffen
met een indianenstam, de Blackfoot, leidde tot enkele gedode stamleden maar
geen verliezen bij de expeditieleden. Enkele rivieren en bergketens, vooral in
het huidige Montana, werden verkend en de groep splitste kort op in twee kampen
die kort daarna weer samenkwamen om langs de Missouri om weer terug te keren.
Op 23 september 1806 werd
Saint Louis, Missouri bereikt.
Al vrij snel na de expeditie
van Lewis en Clark begonnen pioniers naar het westen te trekken, de zogenaamde
Oregon Trail. Eerst waren het vooral ontdekkingsreizigers en zogenaamde
Mountain Men die vooral op bevers jaagden in de Rocky Mountains. Ook
wetenschappers trokken naar het grote onbekende. Later werd het gebied ook
aantrekkelijk voor pioniers die zich in het westen wilde vestigen. De Prairies
werden niet erg aantrekkelijk voor kolonisatie geacht maar de gebieden in wat
toen Oregon Country heette, trokken wel de aandacht vanwege de gunstige
omstandigheden. De grond en het klimaat waren bevorderlijk voor de landbouw.
In de jaren die volgden
trokken honderdduizenden pioniers westwaarts via ruwweg dezelfde route. Er zijn
nu nog op enkele plaatsen sporen te vinden die de huifkarren in de modder
hebben achtergelaten. Nadat in 1869 de transcontinentale spoorweg was voltooid
nam de Oregon Trail in betekenis af hoewel hij tot aan het eind van de 19e eeuw
nog werd gebruikt. Tegenwoordig volgen snelwegen grotendeels dezelfde route die
de pioniers hebben gevolgd.
Wij volgen deze route nu ook,
niet per kano maar met de camper. Het uitzicht is weids en we stoppen
regelmatig. Het eerste gedeelte zien we veel rotsen en stenen en dan verandert
het in fruitteelt, perziken en appelbomen en later druivenranken. Op de
zuidoever kunnen die best groeien. Nog weer later zien we dat er maïs,
aardappels, uien en graan verbouwd wordt. Hier en daar een boerderij en hele
velden met gewassen. Deze worden volledig door hele grote sproei-installaties
van water voorzien. Een watertrein noemen ze dat. Het is een stellage op wielen
die op een punt rond draait. Op de stellage zitten of hangen sproeiers. De
akkers zijn daardoor mooie cirkels. Uit de lucht is dat prachtig te zien en
toen we later dat bekeken via google maps was het heel duidelijk zichtbaar.
satelliet foto van beregeningscirkels |
beregeningsinstallatie |
Er is nergens een turnout of parkeerplaats en we hebben wel zin in iets. Dan zien we brede oprit naar een bedrijf en denken dat we daar wel even in kunnen rijden. Dat kan wel maar dan zien we een bord wat niet erg vriendelijk overkomt. Het is een landbouwbedrijf Agri Northwest en er staat op No trespassing, violaters will be prosecuted. Er hangen nog meer teksten dat je niet welkom bent, maar die weten we niet meer. Het is een grote en brede inrit dus stoppen we voor het hek in de berm. Ze kunnen ons niets maken. Toch voelt het niet prettig. We nemen snel een bakje. De mensen die we aan het werk zien zijn Mexicanen. Zij zijn de gazons naast de oprit druk aan het maaien en in de aardappelvelden zien we wel 20 lopen die de zieke planten er uithalen. Wat zou Amerika zijn zonder de Mexicanen?
Het wordt steeds droger
stroomopwaarts, ook vlakker. De overkant is al helemaal vlak, de kant waar wij
rijden is nog heuvelachtig. Bij Plymouth slaan we af een gaan we verder over de
I 84. De eerstvolgende grote plaats is Pasco. De route wordt nu wat verwarrend
en we denken steeds dat we verkeerd rijden. Iedere keer als we denken we om
moeten draaien blijkt dat we toch goed zitten. Bij een tankstation vragen we
toch voor de zekerheid even naar de route. Als we daar staan komen er twee
campers aan.
Achter de camper zit een auto vast gehaakt, dat noemen ze towing (aanhaken) Wel makkelijk, heb je gelijk je boodschappenwagentje bij je. Het is een hele combinatie en achter de kofferbak van een van de auto’s hebben ze ook nog een fietsenrekje met 2 fietsen erop. Deze heeft het voor elkaar als de camper pech heeft dan kunnen ze over stappen in de auto en als dan de benzine op is kunnen ze verder met de fiets.
Als we Pasco verlaten wordt
het landschap alleen maar droger en woester. Ook dat hoort bij Amerika. Via de
260 East gaan we richting Palouse Falls park. Het gebied is dor en droog er is heel
weinig vee te zien, ook geen vogels en vlinders.
Onderweg komen we door hele
kleine dorpjes, hoe is het mogelijk dat ze hier kunnen wonen en werken. Wat
moet het hier saai zijn voor de kinderen om op te groeien. In het plaatsje
Kahlotus stoppen we even om te eten. Het is letterlijk en figuurlijk een
uitgeleefd dorpje. Huizen waar het een grote chaos is. Gebouwen die half op
instorten staan. Zou ons niets verbazen dat dit dorp over een tiental jaren een
spookdorp is. Toch bestaat het dorp al 100 jaar. Waar we geparkeerd staan staat een
bord, Kahlotus established 1906.
In de omgeving staan een
aantal graan torens of silo’s. Die hebben we onderweg wel meer gezien. Hoge
bouwwerken waar ze het geoogste graan in op slaan. Op een terrein staat een
oude (kleintje) en een nieuwe (grote). Aan de overkant van de weg staat nog
zo’n schuur die op instorten staat. Als ik er heen loop schrikken een paar
kerkuilen van mijn verschijning en vliegen weg. Twee blijven er zitten.
Dit is echt geen dorpje om
door heen te lopen en te verkennen. Na de middag lunch gaan we maar snel weer
verder. De omgeving wordt nog droger en toch kunnen we zien dat er gewassen
verbouwd zijn of worden. Waarschijnlijk zijn de gewassen hier vroeg rijp en
zijn ze al geoogst. De akkers zijn bewerkt dat is te zien. Af en toe zien we
een grote stofwolk en daarvoor dan een tractor. De trekkers zijn anders dan die
bij ons. Lager en breder. Dat zal wel zijn omdat ze op redelijk steile heuvels
zijn. Om omkiepen te voorkomen hebben deze tractoren anders van model.
Na een stukje gereden te hebben slaan we af op de 261richting Palouse Falls State Park. Onderweg wordt de natuur nog woester. Af en toe wat landbouw maar ook graslanden. Niet het gecultiveerde grasland dat wij kennen maar woeste grasvlakten met dor gras en hier en daar wat struikjes. Af en toe zien we een groepje koeien lopen. Volgens ons krijgen ze alleen maar droogvoer. Op het laatst zie we alleen nog maar rotsige vlakten met kloven en heuvels, een desolaat gebied. Nanda vindt het hier niet prettig.
We kunnen ons niet voorstellen dat in deze omgeving een natuurpark zal zijn. Maar ja hoor, nog een stuk over een onverharde weg en we zijn er. Eerst kom je over een soort brug. Hier onder liggen spoorrails. Het spoor ligt hier verdiept en is uitgehouwen in de rotsen; wat een werk moet dat geweest zijn. Vlak daarna kom je bij de toegang van het park. Het parkeerterrein is vol en we moete onze camper op een ander terrein parkeren. De National Park Pas kunnen we niet gebruiken. Het is een State Park en dus moeten we apart betalen. Er wordt gewaarschuwd voor ratelslangen. Hm…. Het is inmiddels erg warm en we nemen wat water mee. Vanaf het uitzichtpunt zien we de waterval. Die is prachtig.
Langs
de uitzichtpunten staan allemaal informatieborden en het is heel interessant
deze te lezen. De Palouse
Falls ligt in het zuidoosten van de staat Washington en in de rivier Palouse
die na ongeveer 4 mijl ( 6 km ) overgaat in de Snake River. De waterval is
totaal 61 m hoog maar bestaat uit 2 gedeelten. De Upper heeft een kleine val
van 6,1 m. Na 305 m komt de tweede de Lower Falls, met een val van 55 m. De
waterval valt dan in en soort ronde vijver. Daaromheen hoge rotswanden en aan
de overkant halverwege een scheur. Uit die scheur komt het water van de
waterval. Heel imposant. De Palouse River is een zijrivier van de Snake River
die door de Amerikaanse staten Washington en Idaho stroomt. De rivier,
269km, gaat door de Palouse regio waar
het zijn naam ook aan te danken heeft. Ook deze rivier is gevormd door de Great
Missoula Floods. Door erosie ligt de rivier heel diep in het landschap.
De waterval ligt in een canyon, een grote keep in de Columbia River Basalt Group, die 115 meter diep is. Dit hele gebied is ontstaan als gevolg van de Great Missoula Floods. Deze overstromingen (ook bekend als de Spokane of de Bretz Floods) en verwijzen naar de catastrofale overstromingen aan het einde van de laatste ijstijd in oostelijk Washington en de Columbia River Gorge. Door (ijs)dammen ontstonden er gletsjermeren. Door het smelten van het ijs werd de druk op de dammen steeds groter en als deze te groot werd dan braken de (ijs)dammen. Gevolg verwoestende overstromingen. Na de breuk sloot de dam zich weer en herstelde Glacial Lake Missoula zich weer. Geologen schatten dat de cyclus van overstromingen en opnieuw vormen van het meer gemiddeld 55 jaar duurde. In het Pleistoceen, tussen 15.000 en 13.000 jaar geleden, waren er minstens vijfentwintig van zulke enorme overstromingen. De grootste overstroming was 10 kubieke kilometer per uur (2,7 miljoen m³/s,
De waterval ligt in een canyon, een grote keep in de Columbia River Basalt Group, die 115 meter diep is. Dit hele gebied is ontstaan als gevolg van de Great Missoula Floods. Deze overstromingen (ook bekend als de Spokane of de Bretz Floods) en verwijzen naar de catastrofale overstromingen aan het einde van de laatste ijstijd in oostelijk Washington en de Columbia River Gorge. Door (ijs)dammen ontstonden er gletsjermeren. Door het smelten van het ijs werd de druk op de dammen steeds groter en als deze te groot werd dan braken de (ijs)dammen. Gevolg verwoestende overstromingen. Na de breuk sloot de dam zich weer en herstelde Glacial Lake Missoula zich weer. Geologen schatten dat de cyclus van overstromingen en opnieuw vormen van het meer gemiddeld 55 jaar duurde. In het Pleistoceen, tussen 15.000 en 13.000 jaar geleden, waren er minstens vijfentwintig van zulke enorme overstromingen. De grootste overstroming was 10 kubieke kilometer per uur (2,7 miljoen m³/s,
13 keer de Amazone). Het is een bijzonder beschermd natuurgebied
geworden en het gedeelte met de waterval ligt nu in het Palouse Falls State
Park.
We lopen alle uitzichtpunten af en genieten. Bij het laatste
uitzichtpunt is ook een soort afdak. Heerlijk in de schaduw genieten we van het
uitzicht en dat is heel verwarrend. De zon brandt, alles om ons heen is woest,
dor en verdroogd. Er is heel weinig groen, hier en daar een plukje. En in deze
woestenij zie je dan een grote stroom water, heel apart. Ook zijn er hele
vreemde rotsformaties. Dat kan ook wel
kloppen omdat alles ontstaan is uit vulkaan uitbarstingen en bestaat uit
basalt. Door erosie, het opdrukken door de aardkorst krijgen de rotsformaties
een bepaalde vorm. Het water uit de grote vijver stroomt verder door het ravijn
en het lijkt net of is het land zo dorstig dat er steeds minder water in de
rivier overblijft. Er zijn paden om dichterbij
de waterval te komen, maar in deze tocht hebben we niet zoveel zin. Ook gezien
de hitte besluiten we weer terug te gaan. Hier is ook een camping en het was de
bedoeling hier te overnachten. Nanda heeft helemaal geen goed gevoel bij en de
omgeving is zo doods dat ze er akelig van wordt. Het is nog redelijk vroeg in
de middag en we besluiten daarom maar door te gaan. Misschien dat we onderweg
nog een camping of RV-park voorbij komen.
Palouse River |
Over het picknick veld lopen we terug naar de camper. Dit veld is prachtig groen maar dat komt omdat ze dat dagelijks besproeien. Bij de camper aangekomen nemen wat lekkers en dan gaan we op weg. Het eerste stuk is hetzelfde wat we op de heen weg hebben gereden. Dan op de 261 North en vervolgens de 263 North. Op deze wegen kom je allerlei verschillende voertuigen tegen. Grote trucks maar ook een truck die achterste voorst gesleept wordt. Dit lijkt heel vreemd. Het is net of zit de truck op de verkeerde weghelft en bots je straks er boven op.
In
Wathtucna nemen we de 26 East. We komen door een heleboel kleine dorpjes, zoals
Hooper, Larosse, Dusty en bij Coolfax gaan we over op de I 395 North. Het
landschap is aanmerkelijk veranderd, we zitten nu echt in een landbouw gebied.
Veel akkers met
graan.
Het graan heeft alle kleuren, van fris groen tot donker geel en alle gradaties
er tussenin. Het is hier heuvelachtig en je hoort wel eens van golvend graan.
Dat kunnen wij ons nu wel voorstellen. Het is een prachtig gezicht. Als je op
een hoger punt zou staan dan heb je een nog mooier beeld. Dit zijn de Palouse
Hills. Zover je kunt kijken graanvelden. Hier en daar een boerderij en
torensilo’s
map Palouse Hills |
De
oorsprong van de naam "Palouse " is onduidelijk. Waarschijnlijk komt
de naam van Frans-Canadese bonthandelaren en van het franse woord pelouse (wat “land met kort en
dik gras” of “gazon” betekend) en is het
verbasterd naar Palouse.
Traditioneel werd de Palouse regio gedefinieerd als een gebied met vruchtbare heuvels en weilanden ten noorden van de Snake River. Het was een redelijk groot gebied met een stuk van de staat Idaho. De eigenaardige en schilderachtige slib duinen die de Palouse Prairie karakteriseren werden gevormd tijdens de ijstijden. Het slib of löss werd met de wind aangevoerd en varieert in dikte van 5 tot 130cm. Dit is een zeer rijke en productieve grondsoort. De Palouse Hills bestaan uit min of meer willekeurige bulten, kuilen en heuvels. Soms heuvels met een steilte van 50%.
Traditioneel werd de Palouse regio gedefinieerd als een gebied met vruchtbare heuvels en weilanden ten noorden van de Snake River. Het was een redelijk groot gebied met een stuk van de staat Idaho. De eigenaardige en schilderachtige slib duinen die de Palouse Prairie karakteriseren werden gevormd tijdens de ijstijden. Het slib of löss werd met de wind aangevoerd en varieert in dikte van 5 tot 130cm. Dit is een zeer rijke en productieve grondsoort. De Palouse Hills bestaan uit min of meer willekeurige bulten, kuilen en heuvels. Soms heuvels met een steilte van 50%.
Dit
gebied was eerst bedekt met steppen en prairies van gras en een domein voor het
fokken van runderen en schapen. Vervolgens werden er proeven gedaan met de
teelt van tarwe en die waren, door de löss, zeer succesvol.
Als
gevolg hiervan en de toename van spoorwegen onderging het gebied snelle
landbouwontwikkeling en werden bijna alle gronden omgezet in landbouwgrond.
De
vroege landbouw was zeer arbeidsintensief met veel mensen en paarden. Een oogst
en dors team vereiste in 1920 ongeveer
120 mannen en 320 muilezels en paarden. Als de gewassen rijp waren en er
geoogst moest worden gingen deze teams van boerderij naar boerderij. Door de
uitvinding van de maaidorser waren er aanmerkelijk minder mensen nodig. Echter
met zo’n machine had je 40 paarden, zes mannen en een vlak terrein nodig. Dit
lukte niet in Palouse Hills. De meeste boeren hadden geen 40 paarden en het
terrein was niet vlak. Hierdoor bleef de
Palouse achter bij andere boerengemeenschappen in de Verenigde Staten.
De Idaho Harvester Company kwam later met een kleinere maaidorser. In 1930 werd
90 % van alle Palouse tarwe geoogst hiermee geoogst. Later kwam de tractor en
door de steile heuvels was dat vaak een speciaal model.
Doordat al het grasland omgevormd werd tot landbouwgrond had dat grote gevolgen voor de natuur. De inheemse prairie, is een van de meest bedreigde ecosystemen in de Verenigde Staten. Nog maar 1% van de oorspronkelijke prairie bestaat nog. Deze prairie bestond uit halflange meerjarige grassen zoals Bluebunch tarwegras en Idaho zwenkgras. Bij omvorming naar landbouwgrond werden struiken en bomen gerooid en beken en rivieren werden gedempt of verlegd.
Doordat al het grasland omgevormd werd tot landbouwgrond had dat grote gevolgen voor de natuur. De inheemse prairie, is een van de meest bedreigde ecosystemen in de Verenigde Staten. Nog maar 1% van de oorspronkelijke prairie bestaat nog. Deze prairie bestond uit halflange meerjarige grassen zoals Bluebunch tarwegras en Idaho zwenkgras. Bij omvorming naar landbouwgrond werden struiken en bomen gerooid en beken en rivieren werden gedempt of verlegd.
Daardoor
ging de diversiteit van vogels drastisch achteruit en sommige soorten
verdwenen. De intensivering van de landbouw, door bijv. drainage, kunstmest en
bestrijdingsmiddelen, heeft ook de waterkwantiteit en-kwaliteit aangetast. Als
er teveel regenwater valt moet dat snel afgevoerd worden. Dit bereikte men door
het graven van greppels, aanleg van drainage en de verlaging van de
grondwaterspiegel. Ook graslanden die eerst te nat waren konden nu gebruikt
worden als landbouwgrond. Met de introductie van kunstmest is de productie van
de landbouwgewassen met 200-400% toegenomen. Het resultaat is meer erosie en
verlies van overblijvende prairie grasvlakten. Gevolg was dat hierdoor nog meer
diersoorten en planten verdwenen.
the 195 North, Palouse Hills |
Sinds 1900 zijn 94 % van de graslanden en 97 % van de wetlands in de Palouse eco-region veranderd in landbouwgrond en weilanden. Ongeveer 63 % van het bosareaal in 1900 is nog steeds bos. Van de 100% is 21% omgevormd tot landbouwgrond of wordt gebruikt voor woningbouw. De rest 9 % is omgevormd tot gras,7 % is struiken. Gebieden die niet geschikt waren voor landbouw worden gebruikt voor begrazing door runderen voor het vlees. De intense begrazing en andere verstoringen hebben geleid tot onomkeerbare veranderingen met de inheemse grassen. Deze zijn grotendeels vervangen door uitheemse soorten en schadelijke onkruiden.
In de auto is het aangenaam met de airco aan. Nu volgt een gedeelte wat ook typisch Amerikaans is, veel van hetzelfde. Golvende heuvels en glooiende akkers met heel veel graan en af en toe wat koolzaad. Een mooi gezicht, maar het vreemde is dat we vrijwel niemand aan het werk zien. De weg waar we over rijden is prima en mooi weg om te rijden. Het is mooie route om te rijden. De weg verdwijnt in het oneindige en aan weerskanten begroeide landbouwgronden.
Onderweg komen we weer door
veel kleine dorpjes, zoals Steptoe, Thornton, Plaza en Spangle. In dit laatste
dorp stoppen we even. Nou dorp, …gehucht. We hebben nog geen RV-park gezien een
ook geen borden dus het is echt zoeken. Er is een soort café met een
parkeerplaats waar we stoppen. Het is tijd voor een bakje koffie en terwijl
Nanda dat zet loop ik het café even binnen. Doet wat Duits aan. Vraag of hier
in de beurt een camping is voor motorhomes. Niet in Spangle of omgeving.
Dichtstbijzijnde is in Spokane. Zit dus niets anders op dan daar een camping te
zoeken. Terug bij de camper is de koffie klaar en genieten we van het heerlijke
bakkie. In de tussentijd kijken we even in de KOA-camping gids. Er is een
KOA-camping in Spokane. Even bellen en ze hebben nog een plekje, we komen
eraan. We hebben een hele poos gereden en om de benen te strekken lopen we nog
even om. In de beurt groeien en bloeien allemaal wilde bloemen. Die moeten even
op de foto. Dan gaan we verder, Spokane here we come.
Het is niet ver naar Spokane en na een half uurtje rijden we door de stad. We moeten naar de andere kant van Spokane maar de camping is makkelijk te vinden. Om half 6 melden we ons bij de receptie. Dan naar onze plek en we ploffen lekker even in de zon neer. Dit was een dag met een grote dosis natuur. Gereden 341 miles = 545 km.
heel mooi gr ton
BeantwoordenVerwijderenzeer interessant artikel. dank u. fll
BeantwoordenVerwijderen