Dinsdag 18
juni 2013
They are back!
Na een korte nacht worden we weer
verrast met stralend mooi weer. Het Andrews Hotel http://www.andrewshotel.com
hebben we via Expedia in Nederland geboekt. Het hotel staat in het centrum van
San Francisco 624
Post Street, San Francisco, Californië 94109. In de sectie Lower
Nob Hill, hoek Taylor Street en Post Street. Het is wat gedateerd, kamers zijn
niet groot maar alles is schoon en netjes. Overdag ben je toch op stap en voor
slapen is het prima. Aan de wanden hangen oude platen en oude foto’s en dat
geeft een leuke sfeer. Ontbijt zou op de gang staan, mochten we in pyama wel ophalen
zei de portier. Nou ja,……ik heb geen pyama! Dus eerst maar lekker gedoucht met
gekregen spullen en hetzelfde van gisteren maar weer aangetrokken. Dan naar het
ontbijt. Komt wel een beetje vreemd over dat het ontbijt op de gang staat maar
het heeft ook wel wat ontbijt op je eigen kamer. Het zit er heerlijk en
verzorgd uit. Sinaasappelsap, thee, koffie, allerlei soorten broodjes en beleg
en veel fruit. Na zo’n lange dag als gisteren smaakt het heerlijk en we zitten
te smullen. Dan even de mail checken en mailen dat we laat maar goed en zonder
koffers aangekomen zijn. Laptop erbij en wifi werkt. Ook even snel checken of
de koffers er zijn, nee dus. Dan naar beneden en even met de portier overleggen
over de koffers. Hij wil voor ons wel even bellen. Hij zegt ook dat dit heel
normaal is en weet eigenlijk wel zeker dat ze vandaag gebracht worden. We willen
hem graag op zijn bruine ogen geloven, maar graag eerst zien!
Uiterst vriendelijk worden helpt
hij ons. We krijgen een plattegrond en hij legt uit hoe we kaartjes, voor 3
dagen, voor cable-car en ander openbaar vervoer kunnen kopen. Dan op stap, we gaan
Californie en met name San Francisco ontdekken en verkennen.
De uitdrukking Eureka is het motto van de staat Californië. Ander symbolen van de staat zijn de state bird, flower and tree, respectievelijk de Californische kwartel, de golden poppy en Californische Redwood
San Francisco is de 4e stad van Californie
na Los Angeles, San Diego en San Jose.
Het is tevens de enige stad in Californië die samenvalt met een county. Het hart van de stad is San Francisco Bay Area. De stad zelf ligt op
het schiereiland dat de Stille Oceaan van de Baai van San Francisco scheidt.
San Francisco (ruim 800.000 inwoners) is het centrum van de agglomeratie die
bestaat uit de steden San Jose, Oakland en Berkeley. Met totaal ruim 7 miljoen
inwoners is het op vier na de grootste agglomeratie in de Verenigde Staten. San
Francisco is een van de populairste toeristische steden ter wereld. Kenmerkend
aan San Francisco zijn haar steile heuvels, de frisse zomers en de mist. De
bekendste symbolen van de stad zijn de Golden Gate Bridge, Alcatraz, Chinatown,
de Transamerica Pyramid en de kabeltrams.
Geschiedenis van San Francisco. Rond 3000 voor Christus werd de San Francisco Bay
Area bewoond door een indianenstam, later de Ohlone genoemd. In 1575 strandde
Sebastião Rodrigues Soromenho in Drakes Bay en eiste het land op voor Spanje.
Hij
noemde het Puerto de San Francisco (Haven van de Heilige Franciscus). Later, in
1579, strandde ook Sir Francis Drake in de naar hem vernoemde baai.
Hij
eiste het land op voor Engeland en noemde het Nova Albion. José Francisco Ortega, pionier van een Spaanse
expeditie, ontdekte op 2 november 1769 de zeestraat die nu Golden Gate wordt
genoemd.
Zeven
jaar later, op 28 maart 1776 stichtte een andere Spaanse expeditie, het
Presidio (een fort op de punt van het schiereiland) en vervolgens de missiepost
van San Francisco de Asís. Het is nu een park met gebouwencomplex op het
noordelijke uiteinde van het Schiereiland van San Francisco. Het wordt beheerd
door de National Park Service en is een onderdeel van de Golden Gate National
Recreation Area.
De stad ligt op de zuidelijkste van de beide landtongen die door de Golden Gate gescheiden worden. De landtongen worden verbonden door de Golden-Gatebrug. De stad San Jose ligt aan het zuiden van de baai, Oakland aan de oostkant. Op de noordelijke landtong ligt Richmond. De San Andreasbreuklijn die voor veel aardbevingen zorgt loopt midden door de landtongen in de lengterichting. Deze breuk veroorzaakt regelmatig (kleine en grote) aardbevingen. Op 18-4-1906 richtte een zware aardbeving grote schade aan. Men schat dat de beving een kracht had van 7,8 op de schaal van Richter Er waren 3000 doden. De meeste schade werd echter aangericht door de grote brand die na de beving ontstond. De stad werd daarna snel en op grote schaal weer opgebouwd. In 1989 werd de stad opnieuw door een grote aardbeving getroffen (circa 60 slachtoffers). Deze aarbeving werd de Loma Prieta aardbeving genoemd. De kans dat een dergelijke ramp de stad opnieuw treft blijft groot. Het kan nog vele jaren duren, maar een verwoestende aardbeving kan iedere dag toeslaan. Veel gebouwen zijn 'aardbevingsproof ' gemaakt, maar desondanks kan een aardbeving nog steeds grote gevolgen hebben.
In de tweede helft van de twintigste eeuw ontwikkelde San Francisco zich tot een stad met alternatieve culturen. In de jaren '60 van de 20e eeuw werd de stad gezien als hippiehoofdstad van de wereld.
Op stap in korte broek en
t-shirt, wel zon maar ook wel een frisse wind. Het hotel staat ongeveer in het
oude centrum, we hoeven niet eens ver te lopen of we zijn bij het grootste
plein, Union Square. Prachtig om te zien. Op het plein staan kunstenaars die schilderijen,
keramiek en natuurlijk sieraden maken en willen verkopen. Er zitten mooie dingen
tussen.
Leuke schilderijen maar ook
leuke beeldjes Om het plein grote gebouwen, hotels en winkelketens. Grote
bekende namen zoals Sachs, Macy’s in hele luxe gebouwen.
Het is heerlijk rustig op het
plein en we gaan even op een bankje zitten en om van het alles te genieten. Wat
opvalt zijn de vele bedelaars, veel slapen er op straat, ook eentje in een
invalidenkarretje. Er zitten echte griezels bij en het is confronterend voor
ons. Zal wel komen omdat we het niet gewend zijn. In alle grote steden zijn
daklozen en bedelaars. Toch verbaast het ons dat zo’n rijk land zwervers zijn
maar misschien kiezen ze, door omstandigheden, ook voor dit leven. Verderop in
de hoek van het plein is een standje waar je fietsen kunt huren. Even kijken
want we hebben plannen om met de fiets over de Golden Gate Bridge te fietsen.
Ze zijn redelijk aan de prijs en we zien dat er meer locaties zijn waar je
fietsen kan huren. Later maar eens ergens anders gaan kijken we hebben nog wel
tijd.
Union Square. Het begin van
Union Square gaat terug tot aan de jaren van de Amerikaanse Burgeroorlog
(1861-1865). Het plein kreeg zijn naam vanwege de vele optochten van pro-Union
supporters (de noordelijken) die hier tijdens de oorlog gehouden werden. In
feite bestond het plein reeds sinds 1846, nog voor de burgeroorlog, toen John
Geary, de eerste burgemeester van San Francisco het terrein vrij hield voor
openbaar gebruik. Hij wou er een rustige groene oase in het midden van de stad
van maken, de perfecte plaats voor de stadsbewoners om te ontspannen.
Indertijd lag het plein nog in een woongebied, prachtige
Victoriaanse huizen omringden het plein. Tegen het einde van de 19e eeuw
begonnen de warenhuizen en hotels zich rond het plein te vestigen. Het eerste
warenhuis dat zich hier vestigde was City of Paris, dat in 1896 de deuren
opende. Het eerste grote hotel, het St. Francis Hotel, opende in 1904.
Nadat de aardbeving
en brand van 1906 de omgeving verwoestte werd het weer opgebouwd met nog meer
winkels en hotels. Zo werd het St. Francis Hotel reeds in 1907 heropgebouwd.
Het hotel, dat een jaar later werd uitgebreid staat nog steeds aan het plein.
Het prachtige Beaux-Arts gebouw van City of Paris, waarvan enkel het interieur
gerestaureerd moest worden na de aardbeving, werd helaas in 1981 afgebroken.
In 1942 besloot de lokale overheid om een grote ondergrondse garage aan te leggen onder Union Square en het plein werd niet meer dan het dak van een garage. In de jaren 1990 besefte men echter het belang van het plein voor de leefbaarheid van de stad en begon men met een heraanleg. Het gebied werd aantrekkelijker gemaakt voor voetgangers, mooie plantsoenen werden aangelegd en op het plein kwamen ook enkele terrasjes.
In 1942 besloot de lokale overheid om een grote ondergrondse garage aan te leggen onder Union Square en het plein werd niet meer dan het dak van een garage. In de jaren 1990 besefte men echter het belang van het plein voor de leefbaarheid van de stad en begon men met een heraanleg. Het gebied werd aantrekkelijker gemaakt voor voetgangers, mooie plantsoenen werden aangelegd en op het plein kwamen ook enkele terrasjes.
De vernieuwing
van het plein trok ook in de buurt rondom betere winkels aan. Het grote
warenhuis Macy’s ligt hier aan het plein evenals andere populaire winkels zoals
Neiman-Marcus en Nordstrom. Er zijn ook vele boetieks en kunstgalerijen met
werken van plaatselijke artiesten.
En tenslotte zijn enkele van de meest bekende hotels hier gelegen, zoals Westin St. Francis, Sir Francis Drake Hotel en de San Francisco Grant Hyatt.
Het plein wordt nu ook veel gebruikt voor openluchtconcerten en ook de jaarlijkse kerstboom wordt hier geplaatst. Het plein is ook nog steeds de uitverkoren locatie voor het houden van protestbetogingen.
En tenslotte zijn enkele van de meest bekende hotels hier gelegen, zoals Westin St. Francis, Sir Francis Drake Hotel en de San Francisco Grant Hyatt.
Het plein wordt nu ook veel gebruikt voor openluchtconcerten en ook de jaarlijkse kerstboom wordt hier geplaatst. Het plein is ook nog steeds de uitverkoren locatie voor het houden van protestbetogingen.
In het centrum
van het plein staat een grote zuil met daarop een standbeeld van Victoria, de
godin van de overwinning. Het monument herdenkt de overwinning in 1898 van
admiraal Dewey tijdens de Spaans-Amerikaanse oorlog.
Lopen, kijken, lopen, op een
bankje zitten en Klaas maakt weer foto’s als een echte Japanner. Dan richting
China Town, tenminste dat denken we. Helaas lopen we de verkeerde kant op en
komen bij de City Hall, daar zijn we tijdens ons vorige bezoek, in 2006 met
onze kids ook geweest. Dat was op een avond en toen was er een soort bal.
Allerlei dure auto’s en limo’s reden af daaruit kwamen toen allemaal dure
mensen in prachtige uitgaanskleding. Wat er toen aan de hand was weet ik niet
meer maar het was waarschijnlijk wel een luxe feestje. Al lopend komen we op
het Civic Center Plaza.
Civic Center. Dit is het gebied rond het stadhuis
van San Francisco. Hier staan heel wat majestueuze klassieke gebouwen zoals een
operagebouw en bibliotheek naast enkele modernere openbare gebouwen zoals de
Symphony Hall.
Nadat het
grootste deel van San Francisco van de kaart geveegd was door de aardbeving en
brand van 1906 werden er plannen gemaakt voor een nieuw centrum voor stedelijke
instanties. De ontwerpen werden gemaakt in de toen erg populaire Beaux-Arts
stijl. Drijvende kracht achter het project was de burgemeester van San
Francisco, ‘Sunny’ Jim Rolph, die in 1911 verkozen werd. Hij maakte van de bouw
van het Civic Center een van zijn prioriteiten en in 1915 werd het eerste
gebouw - het Civic Auditorium - voltooid. Hierna werd het stadhuis, het operagebouw en
een concertzaal gebouwd. Later werden nog meer stedelijke en culturele gebouwen
toegevoegd.
Civic Center is
aangelegd rond een groot symmetrisch plein, het Civic Center Plaza. Het plein
wordt aan de zuidkant begrensd door het Civic Auditorium, het oudste gebouw van
het complex. Aan de andere, oostelijke kant van het plein ligt het Old Library
Building. Oorspronkelijk werd dit gebouw gebruikt als bibliotheek maar
tegenwoordig is er een museum in gehuisvest. Tegenover het gebouw ligt de
nieuwe bibliotheek, de Main Public Library. Het werd in 1995 gebouwd naar een
ontwerp van Pei Cobb Freed & Partners. Tussen de twee bibliotheekgebouwen
staat het Pioneer Monument dat in 1894 gemaakt werd door Frank Happersberger.
Het monument, dat een van de weinige overlevenden is van de brand en aardbeving
van 1906 stelt een standbeeld van ‘California’ voor dat omringd wordt door
verscheidene figuren waaronder een Indiaan, goudzoekers en een Spaanse monnik.
Enkele van de belangrijkste en mooie gebouwen zijn het Veterans Building, Opera House en Symphony Hall.
Enkele van de belangrijkste en mooie gebouwen zijn het Veterans Building, Opera House en Symphony Hall.
Het War Memorial
Opera House is een mooi operagebouw. Het
biedt plaats aan meer dan 3.000 bezoekers en is sinds 1932 de thuisbasis
van de San Francisco Opera Company. Het gebouw, ontworpen door Arthur Brown en
G. Albert Lansburgh, wordt beschouwd als een van de laatste Beaux-Arts gebouwen
van de Verenigde Staten. Het interieur is rijkelijk versierd met prachtige
trappen, enorme lusters en vele vergulde beeldhouwwerken. Het gebouw werd
ernstig beschadigd tijdens de Loma Prieta aardbeving van 1989 maar werd daarna
grondig gerenoveerd.
Louise
M. Davies Symphony Hall. Een
van de meer recente gebouwen in het Civic Center complex. Het werd gebouwd in
1980 en gaf de San Francisco Symphony Orchestra een permanente thuisbasis. De
concertzaal heeft ongeveer 2.700 zitplaatsen.
Earl Warren (California State) Building. Dit
aantrekkelijke gebouw is genoemd naar het voormalige hoofd van de justitie in
de V.S. Het 113 meter lange gebouw werd ontworpen in de Amerikaanse renaissance
stijl. De gevel is bezet met grijze graniet en kalksteen. Bovenop de drie
verdiepingen hoge basis staan twee verdiepingen met afwisselend grote gebogen
ramen en kleinere ramen met een fronton.
City Hall, het stadhuis, van San
Francisco is één van de mooiste Beaux-Arts gebouwen van de Verenigde Staten.
Het enorme gebouw bezet twee huizenblokken in het centrum van het zogenaamde
Civic Center. De grandeur van het gebouw was symbolisch voor het groeiende
belang van de stad San Francisco
Het huidige stadhuis van San Francisco werd gebouwd in 1915 en verving een
bestaand gebouw dat door de aardbeving van 1906 werd vernield. Het gebouw is
enorm groot: 119 meter lang en 83 meter breed. De koepel is een van de grootste
ter wereld. De gevel is bezet met graniet en het interieur is bekleed met
verschillende soorten marmer. Binnenin staan standbeelden van voormalige
burgemeesters.
Het huidige gebouw verving
Old City Hall, dat in 1899 werd geopende na een bouwperiode van maar liefst 27
jaar. In 1906, amper zeven jaar na de opening werd het gebouw vernield door de
desastreuze aardbeving van 1906.
Het oorspronkelijke stadhuis uit
1899 was groter dan het huidige en had eveneens een grote koepel. Het winnende
ontwerp werd ingediend door de architect Arthur Brown, die verantwoordelijk is
voor een heel aantal gebouwen in San Francisco zoals het Opera House en de Coit
Tower. Het klassieke ontwerp van Brown werd beïnvloed door zijn studies aan de
Ecole des Beaux-Arts in Parijs. Het gebouw, dat tussen 1913 en 1915 werd
opgetrokken, heeft vele klassieke elementen zoals een portiek en Dorische
zuilen. Het ontwerp van de koepel was gebaseerd op dat van de Dome des
Invalides in Parijs. Het interieur bevat prachtige gepleisterde muren en
plafonds, marmeren vloeren en een monumentale trap die geflankeerd wordt door
elegante lantaarns.
De Loma Prieta-aardbeving van 17 oktober 1989, ( 7,1 op de schaal van Richter) beschadigde het bouwwerk opnieuw en de koepel
verschoof 10 centimeter van zijn fundament. Een grondige renovatie, die in 1999
werd afgerond, is niet allen de schade hersteld maar heeft het gebouw ook weer doen
schitteren als weleer. Bovendien heeft men tezelfdertijd het gebouw bestand
gemaakt tegen seismische schokken.
Dit werd bereikt door het gebouw van zijn funderingen
te isoleren door het plaatsen van een isolerende laag rubber en stalen schijven
onder het gebouw te plaatsen. De laag beschermt het historische stadhuis door
de seismische schokken op te vangen. Het
gebouw is in totaal meer dan 46.000 m2 groot en het is gebouwd op twee hele
huizenblokken. De gevels langs de Van Ness Avenue en de Polk Street zijn 119
meter lang, en de gevels langs de Grove Street en de McAllister Street 83
meter. De koepel, heeft een hoogte van 93,7 meter en is hoger dan de koepel van
het Capitool in Washington D.C. De koepel heeft een doorsnede van 20 meter en
rust op vier grote pilaren. De bovenste verdiepingen zijn toegankelijk voor het
publiek. Op de tweede verdieping, tegenover de grote trap, is het kantoor van
de burgemeester. Een bronzen borstbeeld van oud-burgemeester George Moscone en
zijn opvolger Dianne Feinstein herinnert aan de moord op Moscone slechts
een paar meter verderop in het stadhuis.
We genieten van het plein en
de prachtige gebouwen die er om heen staat. Het Pionier Monument even op de
foto en langs de library richting City Hall, het
stadhuis van San Francisco. Voor het stadhuis is van alles te beleven. Op de
stoep staat een grote pop, de dood met een sikkel. Het is een soort protestactie.
Er staat een bord bij met als tekst America’s Cup – hurt workers – hurts
families – hurts community. Er staat een vrouw bij die folders uitdeelt en
Nanda raakt met haar aan de praat. Als we het goed begrijpen is het een protest
tegen onderbetaling van arbeiders van vooral grote ketens, zoals Wall Markt,
Mc. Donalds etc. De City Hall is een schitterend gebouw.
Op het balkon is wat aan de
hand dus doen we even navraag. Er wordt ons verteld dat de burgemeester er
staat met wat hotemetoten er om heen. Er zal straks een vlag gehesen worden
vanaf het balkon. Zoals wij het bekijken, en aan de vlag te zien, gaat het over
een homo huwelijk of iets wat daarmee te maken heeft. Op de stoep staan ook camera’s
en we kunnen zien dat de burgemeester geïnterviewd wordt op het balkon. Het
duurt ons allemaal te lang en we gaan de City Hall in. Eerst een uitgebreide security-check, alle zakken leeg
en door een detectiepoortje. Piep, het detectiepoortje piept en Klaas moet
terug. Zakken navoelen en er wordt nog een batterij voor het foto toestel
opgediept. Weer er door, piep en dus weer terug. De portier wordt wat
ongeduldig. Alle zakken, zijn op de zakdoeken na, leeg. Nou daar doet hij geen
terroristische aanslag mee. Dan de ontdekking, de riem. Die uit de korte broek
door het poortje en duimen dat het nu goed gaat. Ja hoor we mogen door. Het
gebouw is binnen nog mooier dan buiten. Het is gewoon een gemeentehuis waar
gewoon gewerkt wordt en burgers dingen aan kunnen vragen en waar getrouwd kan
worden. Veel bruidsparen zijn er voor een foto reportage. Bruiden, van
verschillende afkomst, in prachtige bruidsjurken en sommigen met hele hoge
hakken. Een mooi plaatjes op de trappen met de bruidegom en de rest van de familie.
Het is er een komen en gaan.
City Hall San Francisco |
Er zijn heel veel ruimtes die voor verschillende
doeleinden worden gebruikt. Alle trappen, allemaal van marmer, hebben we
beklommen en vanaf boven ook mooie foto’s gemaakt. In het midden van dit gebouw
is een prachtige grote koepel waar het licht mooi door heen schijnt. De muren
zijn bewerkt met verschillende motieven en rozetten. Op de balustrade staan
grote versierde vazen.
Je kan bijna overal komen ook bij de kantoren waar de
ambtenaren werken. We zien verschillende afdelingen, grondzaken en financiën.
Zo zie je maar dit stadhuis verschilt niet veel met die in ons land. Het feestje
op het balkon is zeker afgelopen want de feestgangers zetten het voort op de 1e
verdieping. Er staan allemaal tafels met eten en drinken. Het ziet er inderdaad
naar uit dat een “bijzonder” stel is getrouwd. Wij vinden het best en na een
uur genoten te hebben verlaten we het prachtige pand.
Buiten is het heerlijk en we lopen
terug. Het plan is met de cable car mee maar dan moeten we eerst kaartjes
hebben. Dus een voettocht naar Powell Sation. Daar is ook een draaischijf waar
de cable car gedraaid wordt. Het is er verschrikkelijk druk. Lange rijen mensen
wachten om met de cable car mee te kunnen. Even navraag doen waar we kaartjes
voor 3 dagen kunnen krijgen en een behulpzame donkere meneer helpt ons.
Kaartjes gekocht en voor we het in de gaten hebben zegt hij dat hij geld voor
de moeite wil. Blijkt het een dakloze te zijn die heel handig inspeelt op onze
onbekendheid. Geef hem een dollar maar dat vind hij te weinig wil nog een
pakken en door de wind waait die uit mijn handen. Hij er achter aan en wij zijn
hem kwijt. Met de bus naar een andere toeristische attractie, Fisherman’s Wharf.
Alle tijd van de wereld en we genieten volop van alles wat aan ons voorbij gaat.
Verboden woord is “koffers”.
Vieuw on Maritime National Historic Park |
Het is wel fris en zeker aan
de baai van San Francisco waait het stevig. Daarom een mooi fleece-jack gekocht
voor Klaas en nu zijn we beiden weer op de juiste temperatuur. Wat is het hier
druk en gezellig. Op een bankje in een park eten we ons broodje. Van deze
plaats hebben we een prachtig uitzicht over de baai, Alcatraz, pieren, boten en
winkels. Alle talen worden er gesproken en horen we om ons heen. We gaan één
voor één de pieren langs. Eerst naar Hyde Street Pier. Aan deze pier zit het Maritime
National Historical Park. Hier liggen oude zee schepen, sleepboten en een ferry
afgemeerd. Het is nu een museum van NPS. Waarom weten we niet maar de toegang
is vandaag gratis, nou dat hoef je Hollanders geen 2 keer te vertellen. Hup de
pier op.
Hyde Street Pier
en Pier 45
Hyde Street Pier
maakt deel uit van het Maritime National Historic Park en is gelegen aan het
toeristische Fisherman’s Wharf. De historische schepen vormen een belangrijk
onderdeel van de maritieme geschiedenis van de Amerikaanse westkust. De pier
trekt jaarlijks honderdduizenden bezoekers. Je kunt aan boord komen om de
schepen te bekijken en verder heb je ook een prachtig zicht over de baai van
San Francisco en de Golden Gate Bridge.
Er liggen zes
historische schepen aangemeerd langs de kade van Hyde Street Pier. Je kan
indien je wenst eerst langs het bezoekerscentrum gaan waar je niet enkel
kaarten en souvenirs kan kopen maar eventueel ook een bezoek onder begeleiding kan
regelen. Vlak achter het bezoekerscentrum liggen een aantal de schepen
aangemeerd.
Balclutha (1886) - Dit is een 92 meter lang schip met drie
masten, een stalen romp en vierkant getuigt. Het schip werd gebruikt om allerlei cargo over de hele wereld te
leveren. Het schip komt uit Glasgow, Schotland en had een bemanning van 25
zeelieden. Hetis in amper 13 jaar tijd liefst 17 keer rond Kaap Hoorn (het zuidelijkste
punt van Zuid-Amerika)gevaren.
C.A. Thayer (1895) - Deze schoener met drie masten en een
houten romp werd gemaakt om hout vanuit Washington en Oregon tot aan de baai
van San Francisco te brengen. Het werd gemaakt op de werf van het Noord-Calorische
Fairhaven en had maar 7
bemanningsleden, inclusief de kapitein.
Eureka (1890) - Is een stoomboot met een houten romp en
zijdelingse raderen. Het is een schip waarvan de voorkant identiek is aan de
achterkant wat het laden en lossen een stuk makkelijker maakte. De boot heeft
nog steeds de originele motor.
Alma (1891) - De Alma is een 24 meter lange schoener
met houten romp. Het werd gebouwd om vrachten te vervoeren over de lage
rivieren van de Sacramento / San Joquin delta. De boot is één van 250 identieke
schoeners die aan het einde van de 19e eeuw in de baai van San Francisco
gevaren hebben.
Hercules (1907) - Deze 46 meter lange sleepboot werd
aangedreven door stoom. Het schip was speciaal gemaakt voor het slepen van
boten in de oceaan. Zo bracht het ooit een schip vanuit Camden, New Jersey
helemaal rond Zuid-Amerika tot in San Francisco.
Eppleton Hall |
Eppleton Hall (1914) - Deze stalen sleepboot werd in Engeland
gebouwd. Het werd aangedreven door twee motoren die de twee raderen van de boot
onafhankelijk aandreven. De taak van de boot was kolen te vervoeren over de
Wear Rivier. In 1969-1970, toen de boot al 65 jaar oud was, maakte het een 6
maanden lange tocht vanuit Engeland door het Panama kanaal tot in San
Francisco.
Aan het begin van de pier
staat een informatiebord van de NPS. Hierop is te lezen wat er allemaal in de
omgeving te zien is. Aan het begin van de pier staat een groot rad van een
raderboot. Het is een achterrad en als je het zo ziet staan een enorm ding. Het
werd gebruikt voor boten op rivieren die heel ondiep zijn. Op de pier staan ook
houten gebouwen, loodsen waar kleine bootjes liggen en materiaal om boten te
repareren. Het moet een soort werf voorstellen. Het is vreemd maar het grootste
schip heeft altijd de grootste aantrekkingskracht.
Op weg naar de Balclutha. Een
groot schip met 3 grote masten en als deze onder zeil was zal het een prachtig
en imposant gezicht geweest zijn. Onderin het schip staan allerlei soorten
vracht. Hout, dozen, kisten, vaten, noem het maar op. Zo krijg je een goede
indruk wat er met dit schip allemaal vervoerd werd. Het is heel indrukwekkend
om dit alles te zien.
Vanaf het dek hebben we een
prachtig uitzicht over de baai.
Alcatraz is niet ver en ook
zien we de Golden Gate Bridge in vlagen mist. Dit komt door het temperatuur
verschil van het zeewater en de warme baai. Het ene moment zie je de brug en
het volgende moment is het gedeeltelijk weg. Aan de andere kant heb je een prachtig
zicht op San Francisco. We kijken ook even in het vooronder van de boeg.
Nu naar een andere boot, de
Herculus een sleepboot. Je kunt bijna overal komen, in de kombuis,
slaapvertrekken, machinekamer (gedeeltelijk) en op de brug. Weinig luxe aan
boord en de bemanning had een hard leven. Je moest hier wel tegen kunnen.
De andere schepen bekijken we
van af de pier, we mochten niet op alle schepen komen. Sommige schepen waren ze
aan het reparen, kleine reparaties. Toch was onze indruk dat de schepen er wat
onverzorgd bij liggen. Waarschijnlijk is er te weinig geld en personeel om de
schepen spic en span te krijgen en te houden. De Eureka mogen we wel weer op.
Dat is een oude veerboot met raderen aan de zijkant. De machinekamer zit in het
midden en heel ingenieus worden met grote stangen de raderen aangedreven. Aan
boord staan allemaal oldtimers, kleine, grote en ook kleine vrachtwagentjes.
Ziet er heel leuk uit en zo
krijg je een goede indruk wat ze er in die tijd mee vervoerden. Ook zijn er
grote passagiers ruimtes met banken. Voor die tijd was dit een groot schip.
Na een tijdje vinden we het
welletjes en gaan weer verder. Bij een souvenirwinkeltje eerst nog een paar ansichtkaarten
kopen. Kaarten van San Francisco, keuze genoeg. Gelijk zegels er bij dan kunnen
we ze vanavond nog schrijven en versturen. Op straat is van alles te zien: het
leeft en bruist. Straatartiesten, levende standbeelden, toeristen op segways of
in een soort riksja. Op weg naar Pier 45. Langs deze pier liggen 2
oorlogsschepen uit de 2e wereldoorlog. Een onderzeeboot de USS
Pampanito en de SS Jeremiah O’Brien
Liberty-schepen. De onderzeeboot is genoemd naar de Pampona fish. Op de
periscoop mast van de onderzeeboot zien we een bezem, clean sweep. Dat is een
traditie. Als een onderzeeër afgemeerd langs de kade ligt komt de bezem in top.
Dat is een teken dat de boot niet op een missie is. Het is ook een teken dat
dit vaartuig de vijand van de oceanen heeft geveegd. Beide schepen hebben
actief deelgenomen aan acties in de 2e wereldoorlog. Je mag op beide
schepen rondkijken maar daar hebben we niet zoveel trek in. Trouwens ik moet er
niet aan denken maanden in zo’n grote stalen buis te moeten zitten.
Pier 45 ligt niet ver van Hyde
Street Pier.
Langs deze pier liggen 2 oorlogsschepen
uit de tweede wereld oorlog.
De USS
Pampanito is een duikboot uit de Tweede Wereldoorlog die nu aan de kade van
Pier 45 ligt. De onderzeeër is sinds 1982 een van de vele attracties in
Fisherman’s Wharf. De duikboot is sinds 1982 toegankelijk
voor het publiek. De USS Pampanito werd hiervoor uitgekozen omdat het schip
zich in een uitstekende staat bevond doordat men het ook na de oorlog goed was
blijven onderhouden.
Bezoekers aan de USS Pampanito krijgen de gelegenheid om zich een goed beeld te vormen van hoe het leven aan boord van de overbevolkte duikboten was. Men kan zowel het dek als de kwartieren van de bemanning, de compartimenten met de motoren van het schip bezoeken evenals de radio- en controlekamer, de pompkamer, en de torpedokamer. Eenmaal binnen in de onderzeeër besef je hoe benauwd het moet geweest zijn voor de 10 officieren en 70 zeelui die aan boord van de duikboot leefden.
Bezoekers aan de USS Pampanito krijgen de gelegenheid om zich een goed beeld te vormen van hoe het leven aan boord van de overbevolkte duikboten was. Men kan zowel het dek als de kwartieren van de bemanning, de compartimenten met de motoren van het schip bezoeken evenals de radio- en controlekamer, de pompkamer, en de torpedokamer. Eenmaal binnen in de onderzeeër besef je hoe benauwd het moet geweest zijn voor de 10 officieren en 70 zeelui die aan boord van de duikboot leefden.
De USS Pampanito,
uit de Balao klasse, was tijdens de oorlog het modernste type duikboot. De
onderzeeër had een dikke romp waardoor het dieper kon duiken, tot 122 meter en
was 30 meter lager dan de iets oudere duikboten uit de Gato klasse.
Het had ook heel gespecialiseerde
apparatuur voor het lokaliseren van doelen en het had moderne elektronische
torpedo’s aan boord.
De USS Pampanito,
een type duikboot waarvan er 128 werden gemaakt voor gebruik tijdens de Tweede
Wereldoorlog. Het schip werd gebouwd op de scheepswerf van New Hampshire en
werd in juli 1943 gelanceerd te midden van de oorlog.
Ze arriveerde op
14 februari 1944 in Pearl Harbor.
Tijdens de oorlog maakte de bijna 95 meter lange boot in amper een jaar tijd zes patrouilles in de Stille Oceaan. De USS Pampanito kreeg een reputatie door zes Japanse schepen te doen zinken en anderen zwaar te beschadigen. Toen de duikboot vertrok voor een zevende patrouille was de oorlog beëindigd.
Tijdens de oorlog maakte de bijna 95 meter lange boot in amper een jaar tijd zes patrouilles in de Stille Oceaan. De USS Pampanito kreeg een reputatie door zes Japanse schepen te doen zinken en anderen zwaar te beschadigen. Toen de duikboot vertrok voor een zevende patrouille was de oorlog beëindigd.
SS Jeremiah O’Brien is één van de twee overgebleven Liberty-schepen. Tijdens de Tweede
Wereldoorlog zijn ruim 2.700 van deze Liberty-schepen gebouwd door de
Amerikanen voor het transport van militair materieel. In 1979 is de Jeremiah
O’Brien opgeknapt en sindsdien als museumschip in gebruik. Het schip is
vaarklaar en toegankelijk voor bezoekers.
De Tweede Wereldoorlog leidde tot een enorme vraag
naar nieuwe schepen. Veel vrachtschepen gingen in de eerste oorlogsjaren
verloren door torpedo aanvallen, vliegtuigbommen en zeemijnen. Door de
oorlogsinspanning nam de vraag naar schepen juist toe om het oorlogsmateriaal
op de juiste plaats van bestemming te krijgen. De Britse regering had op basis
van ontwerp van de Empire Liberty al een serie van 60 schepen in de Verenigde
Staten besteld. Na de aanval op Pearl Harbor verklaarde de Verenigde Staten ook
Japan en Duitsland de oorlog. De United States Maritime Commission (USMC) werd
verantwoordelijk voor de bouw van vrachtschepen. Om snel schepen in de vaart te
krijgen, besloot de USMC door te gaan met het ontwerp van de Empire Liberty.
Het ontwerp werd op een aantal punten aangepast om de productie te versnellen.
De Jeremiah O’ Brien werd gebouwd op de werf van de
New England Shipbuilding Corporation in South Portland in de staat Maine. De
kiel werd gelegd op 6 mei 1943 en na 44 dagen werd het schip te water gelaten
op 19 juni 1943. Na de afbouw werd het schip na 56 dagen op 30 juni 1943 in de
vaart genomen. Het schip heeft 1,3 milj dollar gekost en kon 10.000 ton
vervoeren. Het vaartuig is 135m. lang, 17 m.breed en heeft een diepgang van 8,5
meter. De bemanning bestond uit 43 personen, aangevuld met een aantal
militairen van de US Navy Armed Guard voor de bediening van de bewapening.
Het schip werd genoemd naar de eerste Amerikaan die
een Brits schip veroverde tijdens de Amerikaanse Onafhankelijkheids
oorlog (1775-1783).
oorlog (1775-1783).
Van juli 1943 tot oktober 1944 heeft het schip in vier
konvooien meegevaren op de Atlantische Oceaan tussen de Verenigde Staten en
Engeland. Op de vierde reis naar Europa, werd het schip omgeleid en ingezet om
te pendelen tussen Engeland en de Franse kust bij Normandië waar in juni 1944
de geallieerde invasie van start was gegaan. In totaal is de Jeremiah O’Brien
11 keer het kanaal overgestoken en dat in een periode van acht weken. Na
oktober 1944 vertrok het schip terug naar de Verenigde Staten. Na de oorlog
werd het schip, net als vele andere schepen, opgelegd. De Jeremiah O’Brien kwam
te liggen in Suisun Bay vlak bij San Francisco. De schepen werden als reserve
achter de hand gehouden. Ze waren geconserveerd om in tijden van nood snel weer
vaarklaar gemaakt te kunnen worden. Tijdens de oorlogen van Korea en Vietnam is
dit daadwerkelijk ook gebeurd, maar niet voor de Jeremiah O’Brien.
In de jaren 60 begon men na te denken over het behoud
van een Liberty schip. In 1978 werd de National Liberty Ship Memorial opgericht
met het doel een schip te behouden. De keuze viel op de Jeremiah O’Brien omdat
het schip in goede staat was en in originele staat verkeerde. Na 33 jaar
opgelegd te zijn geweest en een grondige opknapbeurt maakte het schip op 21 mei
1980 weer een eerste reis.
Het is mooi weer en momenteel hebben we wel genoeg
schepen gezien. Aan de overkant van de pier staan grote loodsen. In één van die
loodsen zit het Musee Mecanique. Het is een museum met allemaal ouderwetse
speelautomaten, maar ook flipperkasten, pianola’s beweegbare theatertjes. Ook
dingen die op kermissen stonden. Alles beweegt, toetert, flitst of komt geluid
uit. Er staan hele leuke en grappige dingen tussen. Het is heel leuk hier even
tussen door te lopen, hier en daar wat te proberen of te kijken hoe anderen met
de machines spelen. Klaas gaat even een partijtje armpje drukken met een
gevaarlijk uitziende tegenstander. De strijd eindigt in een gelijkspel.
Musee Mecanique op pier 45. Een grote hal aan het water vol met veelal
nostalgische spellen zoals flipperkasten, pianola's, speelautomaten uit
vroegere tijden kortom,leuk om te zien wat er vroeger voor vermaak was voordat
de computer er was. Om met de kasten spelen of aan te zetten betaal je 1 of 2x
25 dollarcent.
Eigenaar
Ed Zelinsky begon met het verzamelen op de leeftijd van 11 jaar en zijn apparaten
werden tentoongesteld in de jaren 1920 op Playland. In 1972 sloot Playland en
Musee Mecanique werd een deel van de Golden Gate National Recreation Area.
Het Musee Mecanique is een non-profit museum en is eigendom van en wordt beheerd door Dan Zelinsky. De machines vereisen voortdurend onderhoud en enkele zijn compleet gerestaureerd. Meer dan 100.000 bezoekers komen per jaar naar het museum. Toegang tot het museum is gratis. Bezoekers hoeven alleen te betalen voor het gebruik van elk spel.
Het Musee Mecanique is een non-profit museum en is eigendom van en wordt beheerd door Dan Zelinsky. De machines vereisen voortdurend onderhoud en enkele zijn compleet gerestaureerd. Meer dan 100.000 bezoekers komen per jaar naar het museum. Toegang tot het museum is gratis. Bezoekers hoeven alleen te betalen voor het gebruik van elk spel.
De
collectie bestaat uit meer dan 300 mechanische games waaronder: muziekdoosjes, fortuin
tellers, videospelletjes, liefde testers, pianola's, peep shows, foto cabines,
diorama's en meer. Het museum toont ongeveer 200 van de machines op hun huidige
locatie.
Het museum heeft vele zeldzame en historische stukken. Een groot diorama van een reizende kermis met een reuzenrad en andere attracties. In het museumbezit is ook de enige door stoom aangedreven motorfiets ter wereld. Laffing Sal, wordt beschreven als "beroemde griezel". Het is een 6 meter hoge, lachautomaat en was oorspronkelijk gevestigd in het Fun House bij Playland. Het museum bezit ook een verzameling van machines gemaakt van tandenstokers door gevangenen op Alcatraz.
Het museum heeft vele zeldzame en historische stukken. Een groot diorama van een reizende kermis met een reuzenrad en andere attracties. In het museumbezit is ook de enige door stoom aangedreven motorfiets ter wereld. Laffing Sal, wordt beschreven als "beroemde griezel". Het is een 6 meter hoge, lachautomaat en was oorspronkelijk gevestigd in het Fun House bij Playland. Het museum bezit ook een verzameling van machines gemaakt van tandenstokers door gevangenen op Alcatraz.
Het speelkwartier is voorbij en we
op weg naar de echte Fisherman’s Warf. Het is heel gezellig op de weg daar naar
toe. Overal winkeltjes en eettentjes. Ook zaken waar ze vis en heel veeeeeel
krab verkopen. In grote bakken zitten allerlei krabben en je zegt maar welke je
wilt hebben. Krab is niet direct mijn favoriet, ben meer een lekkerbekje en hou
het daar bij of bij kibbeling. Aan het begin Fisherman’s Warf staat het bekende
ronde info paneel van deze locatie. Als je foto’s ziet van Fisherman’s Warf
staat dit er ook bijna altijd bij. Een stel masten bij elkaar gebonden en omwikkeld
met touw. Daarop een stuurrad en hierin een krab en daaromheen de tekst
Fisherman Warf – San Francisco. Overal zijn
restaurantjes en vistentjes en het is hier krab eten wat de klok slaat.
Druk, heel druk maar ook heel gezellig. Op een pleintje, tegenover
eetgelegenheid Fishermens Grotte, zit een donkere meneer op een keybord en
drumstel te spelen. Hij zingt er ook bij en het klinkt geweldig. Hele leuke
nummers en het publiek zit mee te swingen. Fantastisch om te zien hoe publiek
uit z’n dak gaat en de salsa meedanst. De donkere meneer pakt tijdens het
spelen en zingen zijn telefoon en gaat de dansers filmen. Knap, deze man hij
kan nog beter multitasken dan een vrouw!
Overal
staan bankjes en iedereen zit of staat te genieten. Ook de meeuwen. Deze zijn
verschrikkelijk brutaal. Ze komen op het eten af van mensen die zitten te
picknicken of te eten bij de restaurantjes. Het is ook wel een beetje de schuld
van de mensen zelf. Ze worden heel veel gevoerd. Het is wel leuk maar soms ook
heel vervelend. Als ze de kans krijgen pakken ze het eten vliegend uit je hand.
Ook duiven proberen hun kostje mee te pakken. We lopen richting Pier
39 en komen langs een haventje waar allemaal kleine gekleurde bootjes liggen. Met
deze bootjes wordt o.a. op krab gevist en deze worden aan de restaurants en
vishandel in de omgeving verkocht. Alles wat je ziet heeft met krab en krabben
te maken, het is krab wat de klok slaat. Aan het begin van Pier 39 staat een
groot beeld van een krab. Een enorm beeld. Op zijn lijf zitten allemaal
rotsplanten. Het is heel mooi gemaakt.
Het
is er erg druk, drommen mensen, het lijkt de Kalverstraat wel. Toch komt het
heel gezellig over komt ook omdat er van alles is te zien. Het ziet er allemaal
heel verzorgt uit. Veel bloembakken en hanging baskets met kleurige en fleurige
zomer bloemen. Verder heel veel kleine winkeltjes. Veel souvenir winkeltjes met
allerlei soorten prullaria. Ze staan er vol mee maar waarschijnlijk verkoopt
het goed. Zo zien we hele stellingen die te maken hebben met Alcatraz. Allerlei
mokken met afbeeldingen van figuren in boevenpakjes. Winkels stampvol met
T-shirts met allemaal verschillende prints er op. Er zijn ook T-shirts voor
hele kleine kinderen. Met alleen het lijf van een zeehond, superman, cowboy of
iets anders. Er zijn winkels die van onderen tot boven stellingen vol hebben
met hoeden, grote kleine, voor heren, dames, voor heksen, trollen, Halloween,
of voor feestjes. De gekste creaties zijn er te zien. Ook hele rekken met caps
in allerlei kleuren en met verschillende prints er op. Dit alles te zien is een
lust voor het oog. Er staan kraampjes met fruit en het ziet er allemaal
heerlijk uit.
Halverwege staat een grote ouderwetse draaimolen voor
kinderen. Vlakbij is een straat artiest bezig die de kinderen vermaakt met
goocheltrucs. Sommige kinderen worden gevraagd even te assisteren. Heel
vermakelijk. Er zijn winkels op de beneden verdieping maar er is ook een soort
promenade op de eerste verdieping. Daar kun je ook lopen en daar zijn ook
eetgelegenheden en winkeltjes. Al lopend komen we bij het eind van de pier en
dan heb je een prachtig zicht over de baai en op Alcatraz. Al lopend komen we
aan de andere kant en ja hoor ze zijn er nog, de zeeleeuwen. Meestal hoor je ze
wel maar het is rustig en dat is ook wel logisch. Het zijn er aanmerkelijk
minder dan in 2006 toen we hier waren. Toen lagen de vlonders vol maar nu houdt
met een kleine 20 wel op.
De werf is steeds
een levendige buurt geweest vol activiteit. Sinds het einde van de 19e eeuw
heeft hier steeds een actieve vissershaven gelegen. Ook nu is het nog steeds
een belangrijk centrum van de visindustrie. Het gebied is lange tijd bekend
geweest vanwege de grote variëteit aan vis en krab uit de oceaan die men hier
kon kopen. De start van het krabseizoen gaat steeds gepaard met feestelijkheden.
Voor Fisherman’s Wharf vol stond met allerlei restaurants en andere
eetgelegenheden brachten de vissers de vangst aan wal en kookten ze de krab
zelf om die direct aan hongerige voorbijgangers te verkopen.
Tegenwoordig is
Fisherman’s Wharf een van de grootste attracties in San Francisco. Er zijn nog
steeds kleurrijke vissersboten die aanmeren en ontschepen. Verder is het gebied erg
populair met visrestaurants en een hele reeks attracties zoals een
openluchtmuseum met historische schepen, een duikboot en de toeristische Pier
39 vol winkels en eetgelegenheden.
Veel toeristen gaan naar Fisherman’s Wharf om van de “zeevruchten”
te genieten in een van de talrijke
restaurants. Vooral de Clam Chowder - een soort soep met zeevruchten - is erg
populair. Ook het eten van krab is erg in trek. Voor anderen is Fisherman’s
Wharf een winkelparadijs. Een oud
aandoend winkelcentrum met een
grote verscheidenheid aan winkels van
souvenirwinkeltjes tot boetiekjes met handgemaakte kledij. Vooral Pier 39 is
heel bekend.
In 1905 werd Pier
39 gebouwd als aanlegsteiger voor vrachtschepen. Tegen 1978 was de pier, die al
een tijdje niet meer gebruikt werd, helemaal vervallen. Dankzij een groep
inwoners werd er datzelfde jaar nieuw leven ingeblazen door de pier te
renoveren als een pittoresk vissersdorp. Sindsdien is het gebied een
verlengstuk geworden van het toeristische Fisherman’s Wharf. Pier 39 is een 18
hectare groot complex gelegen aan de kade op korte afstand van het al even
populaire Fisherman’s Wharf. Vanaf de pier heb je een prachtig uitzicht over de
baai en Alcatraz. Volgens een plaatselijke krant is dit de ‘beste plaats in San
Francisco om mensen gade te slaan’.
Op de pier zijn
zo’n 110 winkels. Net zoals aan Fisherman’s Wharf betreft het hier veel souvenirwinkels van o.a. koffiekoppen, petten, magneten tot
prijzige kledij. Er zijn ook een paar speciale winkels zoals de US Olympics
Store, waar bezoekers dingen kunnen kopen die gerelateerd zijn aan de
Olympische Spelen, juweliers, een winkel met spullen die te maken hebben met de
Nationale Parken en zelfs een winkel voor linkshandigen. Voor de kinderen zijn
er nog een hoop attracties op Pier 39 om ze bezig te houden. Zo kunnen ze op de
in Italië met de hand gemaakte draaimolen springen, een ritje maken in de
hoogtechnologisch gesimuleerde Turbo Ride, springen in de bungee trampoline of
videogames spelen in de arcade.
Er zijn een heel
aantal restaurants op Pier 39, waarvan er vele gespecialiseerd zijn in
visgerechten. Naast de vele restaurants - van waaruit je vaak een prachtig
uitzicht hebt - zijn er ook een heleboel eetgelegenheden waar je een snelle hap
kan krijgen of chocolade of ijsjes.
Ook zeker niet te
vergeten de kolonie zeeleeuwen die hier vaak liggen te genieten van de zon. De
eerste zeeleeuwen kwamen hier in 1990 aan, kort na de Loma Pietra aardbeving
van 1989. Hun aantal groeide snel tot enkele honderden. De grote kolonie
overwintert hier en migreert tijdens het paarseizoen naar het zuiden, ook al
blijft een klein aantal hier het hele jaar. Een andere attractie is het Aquarium
by the Bay. Hier kan je het marineleven van San Francisco bewonderen, in totaal
zijn er zo’n 20.000 vissen in het aquarium. Hier kunnen bezoekers door glazen
tunnels wandelen om zo de haaien, roggen en andere zeedieren van dicht bij te
kunnen bekijken. Vlakbij is er ook een museum met wassen beelden, waar men het
wassen evenbeeld van enkele honderden beroemdheden kan bewonderen.
Vanuit Fisherman’s Wharf vertrekken ook heel wat boten naar Alcatraz of die een rondvaart maken langs de baai van San Francisco.
Vanuit Fisherman’s Wharf vertrekken ook heel wat boten naar Alcatraz of die een rondvaart maken langs de baai van San Francisco.
Weer
op weg en terug naar de draaischijf van de cable car Station van Hyde en Beach aan het einde van
Hyde Street. Ook hier is het verschrikkelijk druk, rijen toeristen willen met
de cable car mee. Ook nu willen we hier niet op wachten, we lopen wel. Dat valt
toch tegen het is erg steil maar toch ook weer mooi. Uitzicht over de baai met
de historische schepen, Golden Gate Bridge en de cable car die ons achterop
komt rijden. Al lopend komen we bij het hoogste punt van Lombard Street. Dit
straat is heel beroemd om zijn steile helling.
Lombard Street is bekend vanwege een klein stuk aan de
top van Russian Hill, tussen Hyde en Leavenworth Streets. Hier is de heuvel zo
steil (27°) dat het te gevaarlijk zou zijn voor de meeste auto’s om er recht op
te rijden. Vandaar dat men tussen 1922 en 1923 dit stuk van Lombard Street
omvormde tot een serie van acht haarspeldbochten. Auto’s kunnen enkel in
oostelijke richting naar beneden rijden.
Het zicht van de auto’s die zich met moeite
langs de kronkelende straat een weg naar beneden banen is een toeristische
attractie geworden. Sommige toeristen rijden zelf de weg, soms druk
bumperverkeer trotserend.
Maar het is misschien een beter idee de auto niet te gebruiken en de Powell-Hyde kabeltram te nemen die op de top van de heuvel stopt. Van hieruit heb je niet enkel een zicht op Lombard Street, maar ook op Fisherman’s Wharf en Alcatraz.
Maar het is misschien een beter idee de auto niet te gebruiken en de Powell-Hyde kabeltram te nemen die op de top van de heuvel stopt. Van hieruit heb je niet enkel een zicht op Lombard Street, maar ook op Fisherman’s Wharf en Alcatraz.
Als je langs het
steile stuk naar beneden wandelt tot aan Leavenworth Street heb je nog een
beter zicht op Lombard Street en de naar beneden rijdende auto’s.
Ook al staat Lombard Street
bekend als de ‘kromste straat ter wereld’ toch is het niet de meest ‘kromme’ of
zelfs steilste straat in San Francisco. De steilste straat is Filbert Street
met een helling van 31,5 graden en Vermont Avenue aan 20th Street zou nog
scherpere bochten hebben. En Snake Alley in Burlington, Iowa heeft zelfs nog
scherpere haarspeldbochten.
Het is vermakelijk om te zien hoe de auto’s naar beneden rijden. Het bijna file rijden. Heel veel toeristen die dit ook eens willen proberen. Met aandacht staan we te kijken en er zitten piloten tussen, een wonder dat er geen ongelukken gebeuren. Na een poosje boven aan te hebben gestaan lopen we via de trappen naar beneden naar Leavenworth Street. Van beneden is het een nog mooier om te zien. Je hebt dan een veel beter overzicht over het geheel. Je ziet de auto’s van boven aan komen en heel langzaam naar beneden glijden. Om ons heen is het heel druk, heel veel mensen willen het schouwspel vanaf deze locatie zien. Ook veel toeristen uit het buitenland, Japanners, Chinezen maar ook veen Zuid Amerikanen, Indiërs en Pakistanen.
Het is vermakelijk om te zien hoe de auto’s naar beneden rijden. Het bijna file rijden. Heel veel toeristen die dit ook eens willen proberen. Met aandacht staan we te kijken en er zitten piloten tussen, een wonder dat er geen ongelukken gebeuren. Na een poosje boven aan te hebben gestaan lopen we via de trappen naar beneden naar Leavenworth Street. Van beneden is het een nog mooier om te zien. Je hebt dan een veel beter overzicht over het geheel. Je ziet de auto’s van boven aan komen en heel langzaam naar beneden glijden. Om ons heen is het heel druk, heel veel mensen willen het schouwspel vanaf deze locatie zien. Ook veel toeristen uit het buitenland, Japanners, Chinezen maar ook veen Zuid Amerikanen, Indiërs en Pakistanen.
Het
is en blijft een mooi gezicht ook omdat de slingerende straat mooi beplant is.
Overal vakken met bloeiende hortensia’s het is een feest om er naar te kijken.
Na een poosje vinden we het welletjes, trouwens we beginnen onze voetjes te
voelen. Dus we pakken de bus en cable car en gaan op weg terug naar ons hotel. Verder
gaan we omhoog weer het oude centrum in. Bij elke kruising weer een ander
uitzicht, soms met de baai op de achtergrond. Schitterend.
Bij
het grote plein springen we eruit en lopen naar het hotel. YES! Op onze kamer
staan de 2 verloren koffers!
THEY ARE BACK. Heerlijk na zo’n
dag want we knepen hem wel. Eerst lekker douchen dan schone spullen aan. Dan
vieren we dat ze terug zijn met een etentje. Het was een enerverende dag. Veel
gezien en gedaan, genoten van San Francisco
en als beloning zijn de koffers terug. Wat zullen wij vannacht lekker slapen.
Morgen gaan we weer van deze mooie stad genieten want er is nog veel te zien.
Dus lekker sliepe.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten