Woensdag 19 juni 2013
Over
de Brug.
Breakfast
in bed=vakantie, wij hebben breakfast op onze kamer. Op de gang staat weer een
heerlijk ontbijt en we laten het ons weer goed smaken. Het weer is uitstekend
en enthousiast gaan we op weg. Sommige zwervers liggen nog gewoon op straat te
slapen. Het is nog fris en toch liggen ze gewoon op de tegels. Eerste stop is
Grace Cathedral, vlak bij ons hotel. Daar gaan we lopend heen het is een paar
blokken omhoog. Goed om het ontbijt een beetje te laten zakken. Achterop komen
een paar politieauto’s met loeiende sirenes. Het is geen achtervolging, er zal
ergens anders wel iets aan de hand zijn. Trouwens je hoort bijna de hele dag sirenes,
politie, brandweer of ziekenwagens. Het is een grote stad en daar gebeurt
natuurlijk van alles.
Grace Episcopal Cathedral |
Grace Episcopal Cathedral is een grote neogotische kathedraal
gelegen op Nob Hill. Herbouwd tussen 1928 en 1964, als gevolg van de aardbeving
in 1906, naar het voorbeeld van de Notre-Dame. Uit informatie hebben we
begrepen dat de kathedraal uitgegroeid is tot een internationaal pelgrimsoord
voor kerkgangers en bezoekers. Dit komt door de beroemde mozaïeken van De
Rosen, de grote deuren die replica’s zijn van de Ghiberti met ook wel de
bijnaam Poorten van het Paradijs. Verder prachtige glas in lood ramen, altaar
en muurschilderingen. De ingang kathedraal heeft inderdaad een paar indrukwekkende
deuren. Prachtig gemaakt met allemaal verschillende weergaven uit de Bijbel.
Nob Hill is een wijk op een heuvel in San Francisco en was
ooit de woonplaats van de rijkste spoorwegtycoons van de stad. Tegenwoordig is
het nog steeds een gegoede wijk met enkele bezienswaardigheden zoals een
kathedraal, het Cable Car Museum en de centrale van de kabeltrams.
Ooit stonden hier talrijke grote villa’s; enkele ervan bestaan nog steeds.
Tegenwoordig staan er niet enkel meer villa's in de wijk maar het is nog steeds
een aangename plek om te wonen. Tijdens de goudkoorts, toen de befaamde
kabeltrams passagiers naar de top van de heuvel begonnen te brengen, werd Nob
Hill al snel de meest begeerde plaats om te wonen. De rijken wilden vooral niet
beneden in het dal wonen of aan het water waar het overdag lawaaierig en ‘s
avonds gevaarlijk kon zijn. Verder hadden ze een prachtig uitzicht en was het
financiële centrum niet ver weg. De Nobs waren welgestelden die hun vermogen in
soms dubieuze omstandigheden hadden vergaard tijdens de goudkoorts. Ze bouwden
hun villa’s bovenop de heuvel terwijl men elkaar de loef wilde afsteken.
Onder diegenen die hier een villa bouwden waren illustere namen zoals ‘Bonanza King’ James Flood, zijn compagnon James Flair, en een groep gekend als de Grote Vier: Mark Hopkins, Collis P. Huntington, Charkes Crocker en Leland Stanford. De (naar men zegt corrupte) zakenpartners investeerden in de eerste transcontinentale spoorweg en waren enkele van de meest gehate personen van die tijd. Ze kregen de bijnaam ‘Robber Barons’ (roofbaronnen). Alle vier bouwden ze een grote villa bovenop de heuvel, maar geen enkele van de bouwwerken overleefde de aardbeving en de brand van 1906.
In het centrum van Nob Hill ligt het mooie
Huntington Park. Ooit was dit de locatie van de villa van de spoorwegmagnaat
Collis Huntington en zijn vrouw Arabella. Het park werd aangelegd na de
aardbeving van 1906 die het huis met de grond gelijk maakte. Het park is een
aangename plek om even te verblijven. Heel mooi is de fontein van de
schildpadden in het centrum van het park. Het is een kopie van de originele
fontein in Rome.
In dit gebied staan ook enkele grote
hotels, het Mark Hopkins Hotel uit 1925. Deze werd gebouwd op de plaats waar
vroeger de villa van Mark Hopkins, een van de ‘Grote Vier’ spoorwegmagnaten,
stond. Het werd gelijk na de vernietigde brand, na de aardbeving van 1906, herbouwd.
Het Fairmount Hotel werd amper twee dagen nadat het opgeleverd was door de
brand van 1906 verwoest. Het werd echter al snel herbouwd.
Flood Mansion werd in 1886 gebouwd door
Augustus Laver voor James Flood, die bekend stond als de Bonanza King aangezien
zijn vermogen het gevolg was van de ontdekking van een bonanza (een goudader).
Na de brand van 1906 werd het uitgebrande gebouw opgekocht en gerenoveerd door
de Pacific-Union Club, een private club die gesticht werd in de tijd van de
goudkoorts.
Er zijn een heel aantal interessante
gebouwen en andere bezienswaardigheden in Nob Hill.
Bovenop Nob Hill, aan Powell en California
Street kruisen de nog bestaande kabeltramlijnen elkaar. Het Cable Car Museum ligt
hier dan ook niet ver vandaan, aan Mason Street. Het museum is gehuisvest in
het Cable Car Barn, die nog steeds actief dienst doet als centrale van het
kabeltramsysteem. In het museum kan je niet enkel een aantal historische kabeltrams zien maar je kunt ook zelf zien hoe
het kabeltramsysteem werkt.
Cable Car of
kabeltram is één van de meest bekende
attracties in San Francisco. Het lijkt wel of de trams - waarvan er
tegenwoordig nog drie lijnen actief zijn, voor de toeristen zijn gemaakt, maar
in feite zijn ze ontstaan uit noodzaak.
Iedereen die al eens door San Francisco
gewandeld heeft weet dat sommige van de heuvels in de stad zo steil zijn dat
gewone trams er onmogelijk omhoog kunnen rijden.
De oorsprong van de kabeltrams gaat terug
tot 1869. Andrew Smith Hallidie, de eigenaar van een bedrijf dat kabeldraad
maakte, zag een door paarden getrokken tram op een heuvel door het zware
gewicht achteruit glijden. Door het ongeluk kwamen vijf paarden om. Deze gebeurtenis,
samen met de kennis van de kabeldraden die zijn bedrijf maakte voor het trekken
van karren in mijnen, gaf Andrew Halladie het idee om de eerste kabeltram in
San Francisco te maken.
Het duurde uiteindelijk tot 1873 voor de
eerste bekabelde tram operatief werd. Het systeem werd in verscheidene andere
steden gebruikt maar de meesten schakelden aan het einde van de 19e eeuw over
naar elektrische trams.
Verscheidene tramlijnen werden aan het
einde van de 19e en het begin van de 20e eeuw geopend. Op het hoogtepunt reden
er maar liefst 600 trams tegelijk door de stad. De achteruitgang van de
kabeltrams begon met de aardbeving in 1906, waarna vele kabeltrams werden
vervangen door elektrische trams. Tijdens de jaren 1940 werden meerdere lijnen
vervangen door bussen. In 1947 probeerde burgemeester Lapham zelfs om het
systeem helemaal af te schaffen, maar een speciaal opgericht comité voerde met
succes campagne voor het behoud van de kabeltrams.
In 1954 werden er echter nog verscheidene
lijnen afgeschaft, wat resulteerde in de huidige 3 bestaande lijnen. Tussen
1982 en 1984 werd het kabelbaan systeem dat zich toen in een heel slechte staat
bevond, gerestaureerd evenals de trams zelf.
De drie nog actieve lijnen zijn
Powell-Mason, Powell-Hyde en de California lijn. De eerste twee vertrekken van
een draaischijf aan Market en Powell Street en de andere vertrekt van de
kruising van Market en Drum Streets. Aangezien de trams van de Powell-Hyde en
Powell-Mason lijnen maar een kant uit kunnen moeten ze telkens (handmatig)
gedraaid worden aan hun eindpunt. Bij de draaischijf op de kruising van Market
Street en Powell Street staan steeds heel wat toeristen naar dit spektakel te kijken.
De Powell-Mason lijn loopt over Nob Hill, Russian Hill en eindigt aan Aquatic Park.
De Powell-Hyde lijn loopt over Nob Hill tot aan
Fisherman’s Wharf.
De California lijn loopt van het financiële district
over Chinatown en Nob Hill tot aan Van Ness Avenue.
De Cable Car Barn is zowel een museum,
gewijd aan kabeltrams, als een actief depot. Hier kan je het mechanisme
bekijken van kabels, raderwerk en remschijven dat de kabeltrams aandrijft. Kabeltrams
hebben zelf geen aandrijfmechanisme maar worden voortgetrokken door kabels die in
een constante snelheid ronddraaien. De “chauffeur” (gribman) grijpt in de tram
met behulp van een greep (grib) de kabel waardoor dan de tram wordt meegetrokken.
Om te stoppen wordt de grip los gelaten en wordt tegelijk handmatig een rem
geactiveerd. De kabels zijn meer dan 3 cm breed en elke kabel is verscheidene
kilometers lang. Aangezien ze constant onder druk staan worden de kabels
minstens 1 keer per jaar vervangen.
Toen we gisteren in de cable car zaten
moest deze gerepareerd worden. Waarschijnlijk was er iets aan de hand met de
grip, pakte deze de kabel niet meer goed. We zijn toen gestopt voor het depot
en toen kwamen een paar monteurs om de grip te vervangen. De voorkant van de
wagon werd weg gedraaid en de kapotte grip werd opgetakeld uit de cabine. Via
een goot lieten ze die naar buiten glijden. De vervangende grib stond al klaar.
Met een steekkar werd deze bij de cable-car gereden en met dezelfde takel werd
deze in de cabine gehesen en op zijn plek gezet. Al met al duurde het nog geen
kwartier. Dit hadden ze eerder gedaan.
Het
is mooi en zonnig en we zoeken de volgende halte van de cable car op, richting
Powel Street. Instappen, er is ruimte genoeg want wij zijn mooi vroeg. Wat is
dit een leuke manier van reizen. Bij elke stop gaat een bel, en als het weer
verder gaat rinkelt er ook van alles. Je zit dwars op de rijrichting en dat is
wel leuk. Zo heb je een mooi zicht op alles waar je langs rijd. Bewoners van
San Francisco reizen met auto, bus, tram of trolley. De meeste reizigers, van
de cable car, zijn trouwens toeristen. Bij ons in de wagon zit ook een Belgisch
stel. Ze zijn gisteravond gearriveerd en zien er nog wat vermoeid uit. Zittend
in de cable car nemen zij een foto van ons en wij van hen, leuk voor later.
We
genieten van de rit en van de bediening van de cable car. Het lijkt makkelijk
maar ik denk dat dit nog erg tegenvalt. De machinist werkt heel geconcentreerd.
Ook is er een conducteur aan boord en die controleert de kaartjes maar helpt
ook met remmen. Bij Powel Station stappen we uit en zien we hoe de wagon op een
draaischijf wordt omgedraaid. Klaar en hij kan weer terug.
Op
naar het meest markante gebouw van San Francisco de Transamerica Pyramid.
Kolosaal als je er dichtbij staat. Ook heel mooi aangekleed met bloemen en
perkjes. In een soort parkje ernaast een vrolijke fontein en leuke beelden van
kikkers. Speels. Ook een beeld van een aantal springende kinderen, erg leuk.
Helaas is het niet mogelijk om in de piramide naar boven te gaan.
Transamerica Pyramid. Toen de plannen voor het nieuwe hoofdkantoor van de Transamerica Company in 1969 werden onthuld kwam een deel van de bevolking van San Francisco in opstand. Velen meenden dat de piramide-vormige wolkenkrabber niet in het stadsbeeld zou passen.
Volgens de architect, William L. Pereira, is de
piramide de ideale vorm voor wolkenkrabbers omdat ze het praktische voordeel
hebben dat de straten er rondom nog veel licht en lucht krijgen. Hij wilde dat
het gebouw als een soort sculptuur werd gezien. Achteraf heeft hij wat dat
betreft gelijk gekregen. En als je nu naar het gebouw kijkt lijkt het alsof het
speciaal voor San Francisco ontworpen werd.
Transamerica Pyramid |
De Transamerica Pyramid werd in 1972
voltooid en torent met een hoogte van 260 meter nog steeds boven de stad uit.
Het gebouw heeft 48 verdiepingen met daarboven een 64 meter hoge spits die
bedekt is met aluminium panelen. Het gebouw dankt zijn blinkend witte kleur aan
de geplette kwartslaag waarmee de rest van de gevel bedekt is.
Toen in 1999 het Nederlandse verzekeringsconcern AEGON
de Transamerica Corporation overnam, werd het automatisch eigenaar van de
Transamerica Pyramid.
Ferry Building right behind Oakland Bay Bridge (wikipedia) |
Na de Transamerica Pyramid naar het Ferry Building, het gebouw van de veerboten. Aan weerskanten van de straat staan allemaal palmbomen, prachtig om te zien. Hier stappen we wat rond en gaan vervolgens het gebouw in. Er zijn hier allemaal winkels en je kunt er van alles krijgen. Van broodjes en koffie tot bloemen, fruit, kaas maar ook souvenirs etc. Aan de achterkant leggen de ferry’s aan. Supermoderne en snelle ferry’s maar ook ouderwetse beauty’s zoals de San Francisco Belle met nog een werkend schoeprad aan de achterkant. Prachtig. Het is niet echt een oud schip, dacht uit 1975. Het is een rivierboot en ze hebben het nagebouwd. Het is 100 meter lang en er kunnen 2000 mensen aan boord. Het wordt gebruikt voor feestjes, partijen en cruises. Het is een mooi gezicht als je het schip ziet varen. Je ziet wel eens op tv maar als je het in het echt ziet is dat wel leuk. De boot gaat aanmeren en we lopen er even heen. Kunnen we dit gevaarte nog even beter bekijken.
San Francisco Bell |
We lopen over de pieren van de San Francisco Bay Trail waar de boten aanmeren. In de verte zien we de Oakland Bay Bridge met een rijbaan voor auto’s onder en boven. De brug sluit aan op Yerba Buena Island en Treasure Island. Verder zien we hier de ferry’s die naar verschillende delen van San Francisco gaan.
De
hele pier is ook aangekleed met allemaal hangende bloemenmanden aan
lantaarnpalen. Klaas ziet direct dat deze middels druppelbevloeiing van water
worden voorzien. Dat mag hier ook wel want het is heerlijk warm. Het weer is in
vergelijking met gisteren warm en weinig wind. Nu hebben we teveel kleren mee,
dus die in de rugzak. Pier 1 is het begin en de laatste is pier 47. We lopen ze
niet allemaal af want dan ben je wel een dag bezig. Er komt een fietser voorbij
schommelen en die rommelt in de prullenbakken. Eerst denken we dat het iemand
van de gemeente is, hesje aan, helm op maar dat is niet zo. Het blijkt een
dakloze te zijn die op de fiets de afvalbakken na gaat of er nog wat voor hem
bij zit. Aan de fiets hangen allemaal zakken en daar zal zijn hele hebben en
houden wel in zitten.
Ferry Building is één van de meest iconische gebouwen in San Francisco.
De Ferry Building werd aan het einde van de 19e eeuw gebouwd als
reizigersterminal voor de veerdienst. Met bijna 20 miljoen reizigers per jaar
was het indertijd een van de drukste terminals ter wereld.
Ferry Terminal |
Back of Ferry Buiding |
Het gebouw opende in 1898 op de locatie van een ouder, houten gebouw voor de veerdienst. Het was het centrale knooppunt van het openbaar vervoer in San Francisco Er passeerden zowel reizigers op weg naar het station van de Transcontinental Railroad in Oakland als pendelaars naar hun thuis aan de andere kant van het water in East Bay en Marin County.
Het Ferry Building werd ontworpen door architect A. Page Brown. Het gebouw is 201 meter lang, indertijd het grootste gebouw met een fundering over water. De 71 meter hoge klokkentoren is gebaseerd op de toren van de kathedraal van Sevilla in Spanje. De toren overleefde zowel de aardbevingen van 1906 als die van 1989. Tijdens de brand na de aardbeving van 1906 werd het gebouw gered doordat de brandweer het gebouw nat kon houden door constant water uit de baai te pompen.
Passagiers die van boord gingen kwamen aan in de mooie twee verdiepingen hoge zaal die versierd is met bogen en mozaïeken vloeren. Natuurlijk zonlicht viel binnen langs de dakramen. Tijdens de hoogtijdagen namen hier dagelijks zo’n 50.000 reizigers de veerboot van en naar het werk.
De aanleg van de Bay Bridge en Golden Gate Bridge in de jaren 1930 zorgde ervoor
dat de veerboten al snel aan populariteit begonnen in te boeten. Tijdens de
jaren 1950 werd het gebouw omgevormd tot een kantoor- en winkelcomplex dat nog
weinig van de originele charme over hield. Dit werd nog eens versterkt door
achter de gebouwen de Embarcadero Freeway aan te leggen, een twee verdiepingen
tellende autostrade die vlak voor het Ferry Building aangelegd werd.
Nadat de Embarcadero Freeway zwaar beschadigd
was geraakt door de Loma Prieta aardbeving van 1989 werd het storende viaduct twee
jaar later volledig afgebroken. In 1999 begon men met een grondige renovatie
van het historische gebouw dat in 2003 voltooid werd. Het gebouw heeft nu op de
begane vloer een publieke markt in Europese stijl, terwijl op de
bovenverdiepingen kantoren gelegen zijn. Naast de markt, waar vooral lokaal
geoogst fruit en groenten verkocht wordt, zijn er ook restaurants en cafés in
het gebouw.
Verder langs de pier. Aan een ervan ligt een luxe cruise-schip met een enorm zwembad op de voorplecht. Echt een heel groot schip die een hele pier nodig heeft om af te meren. Er rijdt ook een antieke tram, een plaatje om te zien, van binnen allemaal oude foto’s en hele kleine raampjes. Deze brengt ons weer een stukje verder. Kan allemaal op hetzelfde ticket. Gemakkelijke manier van reizen. Kort ritje en dan weer uitstappen. Binnendoor lopen we naar de Coit Tower. Allemaal trappen en achter huizen van mensen langs. Veel tuinliefhebbers wonen hier want de mooiste bloemen bloeien er.
Dit
vinden we veel leuker dan alles met de bus of zo te doen. Na heel veel trappen
komt er een bordje, nu nog 174 treden……oef. Zeker de moeite waard, aan de voet
van de toren hebben we al een mooi uitzicht over de baai. Aan de ene kant zien
we de Golden Gate Bridge half in de mist. Als we verder rond kijken zien we
Alcatraz, Pier 45 en 39 the Ferry Buiding en Oakland Bay Bridge. Wat een
prachtig uitzicht heb je van hier over de baai. Voor de toren staat een beeld
van Christopher Colombus. Naar binnen om met de lift naar boven te gaan. Een
japanner is degene die de lift bedient en hij gokt dat we uit Duitsland komen.
Leuke man, maar slecht te verstaan, zelf had hij de meeste lol om z’n grapjes.
Dan zit je 150 meter boven de zeespiegel. Vanaf het platform heb je een nog veel
mooier uitzicht en dan ook nog eens helemaal rond. Zo kun je dus mooi zien hoe
recht de straten van de stad allemaal zijn. Hoe hele grote zeeschepen met
containers onder de Bay Bridge doorvaren.
De echte zee haven voor de grote
vrachtvervoerders ligt verderop. Ook het gedeelte waar we vandaag en gisteren
gelopen hebben, zoals Fishermans Warf en het schepen museum is mooi zichtbaar.
Christopher Columbus on back Coit Tower |
De Coit Tower is een uitkijktoren op Telegraph Hill. De toren is gebouwd op de top van de 87 meter hoge Telegraph Hill, een heuvel gelegen tussen Fisherman’s Wharf en het financiële district. In 1850 stond er bovenop de heuvel een paal met beweegbare armen die gebruikt werd om signalen door te sturen. De houten armen werden verplaatst om aan te geven dat er schepen, via de Golden Gate, binnen kwamen. In 1853 werd het handbediende systeem vervangen door een elektrische telegraaf centrale, vandaar de naam van de heuvel.
De art deco toren is ontworpen door de architecten
Arthur Brown Jr. en Henry Howard. De toren gebouwd in 1934 is 64 meter hoog en
gemaakt van gewapend beton. De Coit Tower werd gebouwd met fondsen die
verstrekt werden door Lillie Hitchcock Coit. Ze was een excentrieke
persoonlijkheid die bekend was voor haar steun voor de plaatselijke
brandweerlui. Toen ze stierf , in 1929, liet ze een derde van haar fortuin ($
100.000) na voor de verfraaiing van de stad. De legende dat de Coit Tower werd
gebouwd ter eer van de brandweerlieden is slechts gedeeltelijk waar. Daarnaast
diende de toren ook als sieraad van de stad en als uitkijktoren van waaruit men
van een panorama van San Francisco kon genieten. Volgens de volksverhalen komt
de vorm van de toren opzettelijk overeen met die van het einde van een
brandslang. Dit was echter nooit de bedoeling van de architecten.
Het interieur van de cilindrische toren is versierd
met een groot aantal muurschilderingen die het leven in Californië tijdens de
Grote Depressie uitbeelden. Het is het resultaat van een groot project dat
onderdeel was van het zogenaamde ‘New Deal’ plan waarbij de overheid tijdens de
Grote Depressie grote openbare werken liet uitvoeren om op die manier werklozen
aan het werk te kunnen zetten. Er werkten in totaal 25 schilders mee aan het
project dat onder andere een bankoverval, een scène in de haven en een kijkje
in een warenhuis toont. De muurschilderingen zijn beschermd als historisch
erfgoed.
Met de bus verder en onderweg stoppen we nog bij de Peter en Paul-kerk. Aan de buitenkant is het een mooie witte kerk met aan beide zijden twee slanke torens. Even snel een kijkje binnen. De Saints Peter and Paul Church is een rooms-katholieke kerk aan Filbert Street in de wijk North Beach aan de voet van Telegraph Hill en wordt beheerd door de Salesianen van Don Bosco. De kerk staat ook bekend als La Cattedrale d'Italia Ouest (de Italiaanse kathedraal van het westen), aangezien ze sinds haar inwijding wordt gebruikt door de Italiaans-Amerikaanse gemeenschap van de stad. De laatste jaren wordt de kerk ook steeds meer gebruikt door de Chinees-Amerikaanse gemeenschap van San Fransciso. De eerste Saints Peter and Paul Church stond op de hoek van Filbert Street en Grant Avenue, een huizenblok oostwaarts ten opzichte van de huidige locatie. Dit gebouw uit 1884 stortte in tijdens de aardbeving van 1906. Het huidige neoromaanse gebouw, met zijn karakteristieke 58 meter hoge torens, werd voltooid in 1924.
Zoals
zo veel kerken is deze van buiten maar ook binnen heel mooi. Heel licht en dat
komt vriendelijk over. Het is al 12 uur en we gaan echt richting Golden Gate
Bridge. Met de cable-car gaan we verder. Een vriendelijke man ziet dat we aan
het uitzoeken zijn hoe we verder moeten. Zeer enthousiast helpt hij ons en
vertelt over zijn stad. Op een gegeven moment moet je overstappen op een
buslijn. Hij loopt met ons mee en zorgt dat we bij de goede halte komen en de
snelste route nemen. Dit valt ons vaker op. Amerikanen zijn heel vriendelijk en
behulpzaam. Met de bus verder en deze stopt aan de voet van de Golden Gate
Bridge. Het is nu schitterend mooi weer en dat treffen we. Het is er druk en
aan de voet van de Golden Gate Bridge. Veel toeristen die op de foto willen met
op de achtergrond de brug. Nou wij ook hoor, we binne hjir no.
We
zouden fietsend maar gaan te voet over de beroemde brug. Wat hartstikke leuk!
Lopend zie je nog meer dan met de fiets. Bovendien is het altijd druk en is er
niet zoveel ruimte voor fietsers. Iedereen loopt kris kras over de rijbaan en
als fietser heb je daar veel last van en moet je goed opletten. Dus maar goed
dat we lopend zijn gegaan. Over de brug gaan 3 banen heen en 3 banen terug. Het
is ongeveer 3 km. Het is een hele aparte ervaring over deze brug te lopen. Je
ziet de brug heel vaak op tv en in films maar als je er zelf over loopt is het
toch heel anders. Ook mooi te zien hoe de brug gemaakt is en in elkaar zit.
Werkelijk een kunststukje ook gezien de periode dat de brug gebouwd is. Alles
met klinknagels en dan die grote kabels.
Regelmatig
stoppen we even om dingen beter te bekijken en van het uitzicht te genieten,
vooral van de skyline van San Francisco. Aan de overkant even een broodje en
genieten van het uitzicht. Ook daar is het druk, drommen toeristen, veel Japanners
maar ook veel Zuid-Amerikanen en een bus vol Duitsers. Die hebben allemaal
hetzelfde shirtje, met de Duitse kleuren, aan dus zijn makkelijk te herkennen. Het
is heel bijzonder om de brug nu van de andere kant te bekijken. Vlakbij het
begin van de brug zijn ze met onderhoud- en schilderwerk bezig. Nou als je hier
begint te schilderen en je bent klaar dan kun je wel weer bij het begin
beginnen. Er komt geen end aan. Na een poosje gaan we terug en genieten weer
van alles van wat we om ons heen zien. Op de baai zijn 2 kite-surfers bezig,
die hebben wel lef want het waait inmiddels behoorlijk. Het is helder en we
kunnen heel ver zien. Als we weer terug zijn kijken we nog bij de Pacific
Oceaan. Daarvoor moet je naar de overkant van de brug. Via een tunnel kun je er
onder door. Eerst lopen we verkeerd en dan krijgen we door dat we via het
fietspad moeten. We kunnen niet op het strand komen. Dit is nu afgesloten met
een hek. Toen we hier met Tjibbe en Teatske waren in 2006 kon dat nog wel. Jammer want dan kun je de
brug van de andere kant bekijken. Dit kan nog wel maar is gezien de hoek minder
indrukwekkend.
Golden Gate Bridge is een technisch meesterstuk vol superlatieven.
De brug was lang de langst en hoogste hangbrug ter wereld. Verder is het
bovenal een sterk staaltje van ingenieurskunst een prachtig monument, dat met
de rode kleur fel afsteekt tegen de omgeving.
De brug werd ontworpen werd door ingenieur
Joseph Strauss en de bouw startte in 1933. Het kunstwerk moest San Francisco
verbinden met Marin County die van elkaar gescheiden werden door een 1600 meter
brede zee-engte die bekend staat als de Golden Gate (Gouden Poort) die de baai
van San Francisco verbindt met de Stille Oceaan.
De constructie was voor die tijd een
kolossaal werk. In die tijd was de mening dat het overbruggen van deze
zee-engte niet haalbaar was. Echter Joseph Strauss vond ondanks de Grote
Depressie toch genoeg steun en financiële middelen om met het project van start
te gaan. Duizenden arbeiders werkten 4 jaar aan de bouw van de brug, die in
totaal
35 miljoen dollar zou kosten. De brug werd
op 27 mei 1937 ingewijd door 18.000 mensen die te voet de overtocht maakten. De
volgende dag werd de brug officieel geopend voor het verkeer. Tegenwoordig
rijden er dagelijks meer dan 100.000 auto’s over de brug.
De afmetingen van de brug tartte vroeger alle verbeelding. Het geheel is 2,7 km lang. De hoofd-overspanning tussen de twee enorme pijlers is 1280 meter lang, wat Golden Gate Bridge de brug met de langste overspanning ter wereld maakte. Dit record werd pas in 1964 verbroken met de bouw van de Verrazano-Narrows Bridge in New York. De twee prachtige Art Deco torens hebben een hoogte van bijna 230 meter. Het wegdek, met zes baanvakken, ligt 67 meter boven het water. Het geheel wordt ondersteund door enorme kabels, die verankerd zijn aan honderden staven in betonnen blokken met een trekkracht van 25 miljoen kg. De twee hoofd kabels hebben een lengte van 2332 meter en een diameter van 92.4 cm. Ze zijn gevlochten uit 27.572 staaldraden met een totale lengte van drie keer de omtrek van de aarde.
De Golden Gate Bridge genoot al snel na de
voltooiing wereldfaam, niet enkel vanwege de records brekende afmetingen maar
ook vanwege het prachtige Art Deco ontwerp van de twee gigantische torens en de
prachtige omgeving waarin de brug zicht bevindt. Ook de opvallend oranje-rode
kleur droeg bij tot de populariteit.
De kleur van de brug werd voorgesteld door ingenieur Irving Morrows, die het traditionele grijs te saai vond. En ondanks het feit dat de Golden Gate Bridge de titel van hoogste en langste brug reeds lang heeft moeten afstaan, is het nog steeds een van de beroemdste bouwwerken ter wereld.
Ook al is er een voetpad op de Golden Gate
Bridge, het is een hele uitdaging om ze over te steken, te voet of per fiets.
Niet alleen is de brug bijna 3km lang, het ligt ook een adembenemende aantal meters
boven de waterspiegel. De brug is flexibel en hierdoor minder gevoelig aan
externe krachten zoals wind of aardbevingen. Bij storm voel je de brug heen en
weer bewegen.
Je kunt de brug ook oversteken per auto,
maar hiervoor moet je tol moet betalen. Een ander alternatief is een bus te
nemen die tussen Marin County en San Francisco rijden. Er is een bushalte net
aan het begin van de Golden Gate Bridge.
De Golden Gate Bridge heeft een
spectaculair uitzicht dat vanuit vele plekken in en rond San Francisco
zichtbaar is. Hier zijn enkele plekken van waaruit je een prachtig zicht hebt
op de brug:
-
South Vista Point: Dit is de meest
populaire plek, gelegen aan de plaats waar de Brug in San Francisco uitkomt.
-
North Vista Point: gelegen aan de Marin
County kant van de brug
-
Land’s End: een panoramisch zicht vanuit
het meest noordelijke stuk van Lincoln Park
-
Conzelman Road: gelegen aan de kant van
Marin County, biedt een prachtig zicht vanuit een inham vlakbij de brug
De Golden Gate Bridge is het meest
feeëriek ‘s ochtends wanneer het vaak in de mist gehuld is. Maar ook ‘s avonds
is de brug betoverend dankzij de belichting die doet uitschijnen alsof de brug
in lucht opgaat.
Met
weer een andere bus op weg naar Twin Peaks. We hadden gelezen dat je van deze
locatie een prachtig uitzicht hebt over de stad. Valt ons eigenlijk wat tegen,
het is veel verder weg dan we dachten. Met de bus kun je er niet komen en we
pakken een halte die er volgens ons zo dicht mogelijk bij zit. Nou dat valt nog
tegen. Er moet een heel eind gelopen worden en onderweg vragen we even of we
nog goed zitten. Nou we zitten nog lang niet in de buurt en we begrijpen dat
het nog een heel eind is en dan ook nog heuvel op. Dus dit laten we maar
schieten want we beginnen onze benen ook te voelen. In een café wijst een
superaardige man ons de weg om weer downtown te komen. Hij vertrouwt ons niet
helemaal en loopt een heel eind met ons mee. Fantastisch en we worden beloond met
een prachtig uitzicht over San Francisco. Niet zo hoog als we zouden willen
maar dit is ook prima.
We lopen nog door een paar andere wijken en daar staan ook prachtige oude Victoriaanse huizen. De kilometertjes beginnen nu te tellen en we zijn blij als we weer in een bus kunnen stappen. In het hotel heerlijk douchen en Klaas is door zon en wind mooi verkleurd.’s Avonds eten we ergens en regelen we het vervoer voor morgen naar de plaats waar we de camper op kunnen halen. Dat is ook in San Francisco maar een enorm eind verwijderd van waar we nu zitten. We zijn een klein uur met de taxi onderweg om daar te komen. We zullen zien. Vandaag hebben we wel veel gedaan, gezien en genoten en dit is het begin nog maar. Wordt dus vervolgd……..
We lopen nog door een paar andere wijken en daar staan ook prachtige oude Victoriaanse huizen. De kilometertjes beginnen nu te tellen en we zijn blij als we weer in een bus kunnen stappen. In het hotel heerlijk douchen en Klaas is door zon en wind mooi verkleurd.’s Avonds eten we ergens en regelen we het vervoer voor morgen naar de plaats waar we de camper op kunnen halen. Dat is ook in San Francisco maar een enorm eind verwijderd van waar we nu zitten. We zijn een klein uur met de taxi onderweg om daar te komen. We zullen zien. Vandaag hebben we wel veel gedaan, gezien en genoten en dit is het begin nog maar. Wordt dus vervolgd……..
Geen opmerkingen:
Een reactie posten