maandag 4 augustus 2014

Balk - Amsterdam - Dallas - Gilmer

Woensdag 12 juni 2013

Yes we gooooooooo……………

Toch redelijk goed geslapen ondanks dat we bang waren dat we de wekker niet zouden horen. Dus voor de wekker wakker. Aankleden, broodje en wat thee. Het was wel heel vroeg (4.15 uur) en dan heb je nog nergens zin in. Fedde en Teatske moeten er ook vroeg uit. Ze brengen ons naar Heerenveen. Met de trein rechtstreeks naar Schiphol. Tickets gisteren via de website gekocht en uit laten printen dus daar hoefden we niet meer om te denken.

De vliegreis maken we met KLM. Die vliegt 1 maal per week, alleen op woensdag, rechtstreeks op Dallas. Dat is makkelijk want dan hoef je niet over te stappen. Dat moet anders wel, bijv. in Houston, Chicago of andere grote plaats. Dat kost reistijd waardoor je laat aankomt op Dallas. Als je dan nog met de auto naar je familie wil rijden en het is al donker en laat dan is dat niet prettig. Daarom  hebben we voor KLM gekozen. En ze waren niets duurder dan andere maatschappijen. Gisteren online bij KLM ingecheckt en de boardingpas geprint. Dat ging heel vreemd. Alles aangevinkt en bij het printen kwam wel de boardingpas van Nanda er uit maar niet die van mij. Lijkt wel of ik op het laatste moment niet mee mocht. Dus nog maar een keer, computer loopt vast nou ben ik echt aan vakantie toe, dit is stressen. Uitprinten lukt ook niet dus maar weer voor de zoveelste keer de computer opstarten. Gelukkig nu lukt het wel. Misschien hebben mijn niet uitgesproken boze woorden/gedachten toch effect gehad. Ook mijn boardingpas komt uit de printer. Hoera ik mag ook mee.

Fedde en Teatske waren keurig op tijd en we waren ruim voor de trein op het station. Hoe meer we Heerenveen naderden hoe stiller het in de auto werd. Teatske vindt het niet echt leuk dat we zo ver en zo lang weg zijn. Maar ze gunt het ons ook van harte. Dus zij heeft een dubbel gevoel. Ook wij hinken op twee gedachten. We hebben er heel veel zin in, even de boel de boel laten. Aan de andere kant zien we Heit, Teatske en Fedde bijna 7 weken niet. Maar ach, zeven weken zijn ook zo voorbij en er is telefoon en email. De trein was ook op tijd, is this our Lucky Day?

Alle ruimte in de coupés want het is helemaal niet druk. Reist wel prettig zo met de trein, heel relaxed. De reis ging ook heel voorspoedig. Ruim op tijd komen we op Schiphol aan. Ruim voor de 3 uur dat je aanwezig moet zijn. We hadden ingecheckt dus konden we de koffers gelijk inleveren dan hoeven we daar niet meer mee te slepen.. Dit moet je nu zelf doen. De koffer met het
handvat naar boven in een soort kast zetten. Je boardingpas scannen en wat gegevens intikken. Uit het apparaat komt dan een strip die je aan het handvat van de koffer moet doen. Oké en weg is de koffer en nu maar hopen dat we tegelijk aankomen. Nu een bakje koffie, heerlijk. Nog wat omlopen want straks moeten we uren zitten. Nog wat internetten en emailen en dan over een uurtje naar de gate. Bij de gate nog even wat omhangen en wat lezen en dan YES WE GOOOOO………We kunnen boarden.

We stappen aan boord van het vliegtuig, er zijn nog genoeg lege plaatsen. Als we 130 dollar extra betalen kunnen we een business-seat krijgen. Dat doen we maar niet. Vertrek zelfs voor het schema, maar een grapjas komt niet opdagen dus daar moet de koffer weer van uit het vliegtuig gehaald worden. Balen… zoiets kost tijd.
Je zal maar bij het grond personeel horen en de koffer er tussen uit moeten halen. Ondanks dit vertrekken we maar een half uur later dan gepland. In plaats van 10.45 om 11.15 uur. De verzorging aan boord was prima. Er was zelfs nog een Friese stewardess. Ze had gehoord dat er een paar friezen aan boord waren. Dus even een kort praatje. Van Johannes en Ietje hadden we inderdaad al gehoord dat er meer Friezen terug gingen naar Texas.

Jelle en Wiepie Jongsma zaten schuin voor ons, ja de wereld is klein. Ze waren een maand bij hun kinderen in Nederland geweest en gingen nu terug. Ze werden van het vliegveld opgehaald door hun kinderen die nog in Taxas wonen. Onderweg wat lezen  op onze ereaders, wat dommelen. We vliegen over Groenland een stukje van Canada en dan komen we Amerika binnen. Het is helder en het is een prachtig gezicht om alles te zien wat er onder je door schuift.

Dallas from the sky
Vlucht duurde lang, mij eigenlijk wat te lang maar ik wil niet klagen. De piloot wist de weg en het vliegtuig had zeker zijn APK gehad want de vlucht verliep soepel.
Blij dat we er zijn. Om 14.00 uur landen we op Dallas Forth Worth. Nu de douane en de immigratie nog. Pfff…een rij…en een rij..en nog een rij, meer dan een uur gewacht maar gelukkig, we zijn binnen. De douane beambte vriendelijk groeten. Even het gevoel dat we beroemd zijn. Ze willen een foto van ons. Toch verkeerd begrepen, zijn we criminelen? Ze willen ook onze vinger afdrukken. Nou op mijn pincode na mogen ze alles hebben als we maar verder kunnen. Het is oké we mogen door. Hup naar de lopende band en duimen dat onze koffers er zijn. Yes ze zijn er en dit keer zijn onze koffers er sneller dan wij.

Even vragen waar de bus naar het auto verhuur vertrekt en instappen. Met de shuttle bus naar de autoverhuurbedrijven. Deze zitten allemaal bij elkaar, Hertz, Alamo etc. Via Tioga hebben we en auto gehuurd bij Alamo en de chauffeur zet ons keurig voor de deur af. We zijn in Amerika dus niet te ver lopen. Een hele andere temperatuur dan in Nederland: het is warm hier Waarschijnlijk dertig graden. Staan wij in een lekker spijkerbroekje….maar we vinden het heerlijk. Bij het verhuurbedrijf zijn we direct aan de beurt. De papieren rompslomp invullen. Via Tioga hebben we ons goed laten verzekeren, we zijn moe en in een ander land en we willen geen problemen van, I will sue you. We vragen nog een navigatiesysteem voor de auto. Zeer vriendelijke dame stelt hem voor ons in, taal is Nederlands. Dit heeft ze nog niet zo vaak gedaan. Gezamenlijk komen we er uit. Dan het adres, van Johannes en Ietje, instellen want dat was de vorige keer ook een probleem. Nu ook weer. De dame krijgt het niet voor elkaar. Idee… Instellen tot Main Street of  First Street in Gilmer. Nou die vindt de Amerikaanse Tomtom ook niet wel maar wel 1e St. in Gilmer. Ook goed, als we in Gilmer zijn weet ik het wel weer. Lopen we door naar de auto’s en mogen we er eentje, uit een bepaalde rij, uitzoeken. We kiezen voor een mooie blauwe. Koffers er in, airco aan, navigatie aansluiten en dan doet deze het niet meer. Verdorie, wat nu. Even terug en vragen wat er aan de hand is. Door al het metaal om ons heen krijgt deze geen verbinding. Dus op weg en ja hoor zodra we onder de overkapping weg zijn begint het navigatie systeem, jawel, in het Nederlands aanwijzingen te geven. Om 16.15 gaan we op weg naar Gilmer. Spannend.

Het terrein bij het verhuurbedrijf is enorm groot. Het gaat in één keer goed. Klaas heeft ook een print van google  maps dus we hebben voldoende info.
De Amerikaanse tomtom, die nu Nederlands praat, doet het ook goed, spreekt wat vreemd Nederlands maar gidst ons heel mooi door het grote Dallas heen. Klaas rijdt en dat is mij heel best, ik vind het eng, al die grote gebouwen en flats en een rij van 5 auto’s aan de ene kant en ook 5 aan de andere kant.

Dallas (TX) downtown
Af en toe stokt het verkeer even en rijden we een stukje file maar in het algemeen kunnen we goed doorrijden. Ook nog een aantal foto’s gemaakt van de gigantische wegen daar. Vijf tot 6 rijen met auto’s en wegen die over elkaar heen gaan soms wel 3 tot 4 lagen. Ja het is Amerika alles is great.

Als we door Dallas heen zijn wordt het steeds rustiger op de weg. We rijden naar Johannes & Ietje en komen daar om 19.00 u Amerikaanse tijd aan. Wat een dag! We zijn verreisd en blij dat we er zijn. Johannes en Ietje zitten buiten en hadden ons nog niet verwacht. Het is hier heerlijk weer en we gaan lekker op het terras zitten. Even bijpraten over de reis etc. Ietje heeft een lekkere kop soep voor ons en daar kikkeren we van op. Dan het reiszweet even afspoelen onder de douche en nog wat drinken en dan slapen……nodig. We zijn bijna 24 uur onderweg geweest maar het is best gegaan. Dus sweet dreams.