zaterdag 23 augustus 2014

Poulsbo - Seattle


21 juli 2013,

Oversteken en dan zien wij ze vliegen.


Dit keer geen super camping. Vanochtend heel vroegen vertrokken er al mensen met hun campers en dezen maakten veel lawaai. Trouwens meer last van de vertrekkende auto’s dan van de campers. Die laten ze vaak wel staan. Het is zondag en ze gaan op stap, naar zee, te vissen of ergens anders heen. Vervelend maar het is niet anders. De zon blijft weg, en het is wat nevelig maar het is droog. We konden gisteren niet meer inchecken dus moeten we nu nog een paar dingen regelen. Betalen kunnen we vanochtend vanaf 10.00 uur. Dat is ons te laat, we willen vroeg weg. Ook geen probleem formulier invullen, met credit card gegevens, of het verschuldigde bedrag in een envelop in de dropbox doen. Prettig geregeld. Zoals we gisteren al schreven wanen we ons op een busstation. Allemaal super grote campers op een rijtje alleen de bestemming is verschillend. Mooi op tijd weg richting Kingston. Daar pakken we de ferry naar Edmonds, een voorstad van Seattle. Het is heel rustig op de weg. Na een dik half uur rijden we Kingston binnen en parkeren de camper om alles rustig te verkennen. Trouwens je mag nergens parkeren, overal een parkeerverbod. Dit doen ze om overlast van auto’s die met de ferry mee willen te voorkomen. Er zijn ook slimmeriken die da auto dan laten staan en te voet op de ferry gaan. Veel goedkoper. Dus maar in de buurt va de camper blijven. De auto’s die met de boot mee willen staan al op de parkeerplaats van de ferry te wachten.
Je kan ook via Bainbridge Island en Bremerton met de ferry naar de overkant. Via deze twee plaatsen kom je in het centrum van Seattle. Dat moet heel mooi zijn. Als je Seattle nadert zie je de skyline van de stad en dat moet prachtig zijn om te zien. De ferry van Kingston legt aan bij Edmonds. Dat ligt een heel eind boven Seattle down town. We willen vandaag naar de Boeing fabriek en dat is in Everett, nog verder omhoog. Wat vandaag betreft hebben we goed gegokt. Het is vandaag zo nevelig dat we de skyline van Seattle helemaal niet gezien hadden.

Na de kat even uit de boom te hebben gekeken besluiten we deze boot ook maar te pakken. Credit card, bonnetje en hup aan boord. Duur tochtje. We komen net boven een ander lengte tarief uit waardoor het duurder is. Niets aan te doen. Lang hoeven we niet te wachten, wij mogen ook aan boord. De bloeddruk en hartslag gaat omhoog. Beetje manoeuvreren en uitkijken dat je met de bovenkant en spiegels nergens tegen aan komt. Gaat allemaal net goed. De mannen die aanwijzing moeten geven letten even niet op. Met de bovenkant van de camper zaten we bijna tegen een balustrade.
 

 











Gelukkig zag ik iemand kijken waardoor ik net op tijd in de gaten kregen dat ik iets verder van de kant af moest. Vond het toch wel spannend. We staan bijna helemaal achteraan. De camper goed op de handrem. Op het achterdek is alleen maar een netje en dat houdt de camper niet tegen als die aan de rol gaat. Er kunnen veel auto’s op deze veerboot. 2 rijen links en daarbovenop ook 2 dan 4 rijen in het midden en dan weer 2 rijen rechts en daar boven ook weer 2. Als we varen mag je in de auto blijven maar ook over de veerboot lopen. Wij kijken even op de boeg en wanen ons op de Titanic maar dan in rustig vaarwater. De boot heeft een indiaanse naam, Wenatchee. Het komt uit het Sahaptin en betekend "river which comes from canyons" or "robe of the rainbow".
Zoals wij bussen en treinen hebben die heen en weer gaan tussen de stations hebben ze hier de veerboten. Ze pendelen constant heen en weer. Van de andere kant, uit Edmonds, komt een ferry ons tegemoet. Deze gaat naar Kingston waar wij net vandaan komen.

Na een half uur leggen we aan in Edmonds. Bijna als laatste aan boord dan ook als bijna laatste van boord. Niet erg want dan zitten er ook geen auto’s achter je. We moeten even uitzoeken welke kant we uit moeten. Eerst maar richting Vancouver (Canada) en we zullen straks wel borden van Everett zien. Eerst de Interstate 5 en dan de Boeing Freeway. We waren al grote wegen gewend maar op een gegeven moment rijden we op een weg met 8 banen naast elkaar. Wij blij dat het zondag is en dus een stuk rustiger dan door de week.   
 


















Het is ongeveer een half uur rijden. Via internet is de Boeing tour al gereserveerd en die begint om 14.00 uur dus we hebben alle tijd. Over de 526 rijden we op een gegeven moment langs de assemblage hal van de Boeing fabriek. Op de grote deuren, waarachter de vliegtuigen worden gebouwd, staan prachtige reusachtige afbeeldingen.
Niet veel later zien we de afslag naar Future of Flight. 

 



De camper op het parkeerterrein en dan eerst koffie. Dat is het voordeel van een camper. Je hebt alles bij de hand en uitzicht op alles. In de verte staan allemaal nieuwe vliegtuigen klaar om afgeleverd te worden. Er staat er ook een met op de staart het embleem van Arke Fly. Die kunnen wij wel over brengen, we moeten toch over een paar dagen terug naar Amsterdam. Scheelt een paar piloten. Er staan ook een paar hele vreemde vliegtuigen, twee Dreamlifters. Het lijkt wel of heeft de ontwerper een slokje opgehad. Smalle kop (cockpit) en een heel dik lijf. Hoe kan dat ding ooit vliegen?
 

Even later gaat dit vreemde toestel naar de startbaan. Het heeft hele korte stompe vleugels en we denken dat er alleen getest wordt. Tot onze verbazing gaat dit lompe ding steeds harder en stijgt het op. En het vliegt ook nog, hoe is het mogelijk dat zoiets kan vliegen. Veel mensen staan even te kijken, ook vliegtuigspotters. Na ons bakje gaan we in het visitor center, Future of Flight onze tickets ophalen. Het is een soort Aviodrome. 

The Future of Flight Aviation Center is een luchtvaart museum en een educatief centrum gelegen aan de noordwest hoek van Paine Field in Everett. Het is het startpunt voor de Boeing Tour, een rondleiding door een deel van Boeing productiefaciliteit waar de modellen 747, 767, 777 en 787 worden gebouwd. Het is ook de thuisbasis van het Future of Flight Foundation, een non-profit organisatie die de collectie van het museum bezit en die zich bezig houdt met het wereldwijde onderwijs outreach.

Na de ingebruikname van de nieuwe assemblage hallen voor de 747 begon medio 1967 de onofficiële tours. Aan het einde van het jaar hadden 13.000 bezoekers de nieuwe 747 productiefaciliteit bezocht. In reactie op de aanhoudende vraag werd in 1968 het Boeing Tour Center opgericht. Tijdens het eerste jaar kwamen er al 39.401 bezoekers. Zelfs tijdens de economische neergang van de jaren 1970 was het Boeing Tour Center nog steeds een populaire toeristische bestemming. Tussen 1972 en 1980 steeg het aantal jaarlijkse bezoekers van 25.178 tot 62.191 bezoekers.
In de vroege jaren 1980 werd duidelijk dat het tijdelijke gebouw te klein was voor het groeiende aantal bezoekers naar de Everett fabriek. Een permanent tour centrum gebouw werd in 1984 geopend. Dit centrum, met theater waar 100 personen in kunnen en een lobby met Boeing historische displays, werd gebruikt tot 2005 tot het huidige Future of Flight Aviation Center, in gebruik werd genomen. De voormalige Boeing Tour Center bevond zich in het verleden naast de fabriek en heeft nu een andere bestemming gekregen.
 

Material buiding Boeing airplane
 


In het najaar van 2005, werd de bouw van de Toekomst of Flight Aviation Center & Boeing Tour gebouw voltooid. The Future of Flight Aviation Center & Boeing Tour is het resultaat van een samenwerking tussen The Boeing Company, Future of Flight Foundation, Snohomish County en Openbare voorzieningen District en Snohomish County Airport. In 2005 startte men met het  $ 23 - miljoen dollar kostende project. The Future of Flight Foundation is een non-profit organisatie. De Stichting werkt met het Centrum en is eigenaar van de collectie. De missie van de stichting is "om te onderwijzen, te vermaken, te betrekken en te inspireren bij onze wereldwijde gemeenschap van innovatie". Vanuit The Future of Flight Aviation Center wordt ook de Boeing Tour geregeld. De Boeing Tour omvat een bezoek aan de Boeing Everett Factory, waar de gasten vliegtuigen kunnen bekijken in alle stadia van de bouw en test stadia. Het museum bestaat uit een 28.000 vierkante voet ( 2.600 m2 ) galerij met statische en interactieve tentoonstellingen en displays, evenals een theater met 240 zitplaatsen, cafes en winkels. De Boeing Store is gelegen aan het begin van de tour. Het is een winkel met artikelen die betrekking hebben op de Boeing Company. Er is een aparte Future of Flight winkel ernaast. Daar verkopen ze de veel meer traditionele Pacific Northwest winkel items, waaronder levensmiddelen. Het centrum bevat ook een klein cafetaria in de lobby .
Daar is ook te zien hoe de vliegtuigen worden gemaakt. Er staan motoren, de nieuwe kunststof romp van de 787, vliegsimulatie en andere zaken van Boeing. Zo is er een vergelijking te zien tussen de romp van de Boeing 707 en die van een Boeing 787. De romp van de 707 bestaat voor het grootste gedeelte uit kunststof. Verder video’s, presentaties en illustraties van de geschiedenis van de passagier ervaring in Boeing vliegtuigen van de 707 naar de 787. Een echte 727 cockpit waarin de bezoekers aan schakelaars en bedieningsapparatuur kunnen zitten en zgn. bedienen. Zelf neem ook even plaats, even oefenen voor als we terug gaan. Mocht de piloot ziek zijn dan kan ik hem wel  vervangen. Valt best mee, ‘t lijkt veel moeilijker dan het is, als je weet waar bepaalde
knopjes voor zijn, stelt het “niets’ voor. Was een perfecte vlucht, hm……..!
 




Aan het plafond hangen verschillende kleinere vliegtuigen. Verder staan er displays van componenten van straalvliegtuigen, met inbegrip van motoren, landingsgestel, en delen van de staart en de romp van verschillende fabrikanten. Een van de motoren hebben ze half opengewerkt en zo kun je zien hoe het er van binnen uit ziet en werkt. Met kleuren laten ze zien wat er met de kerosine gebeurt, hoe dus een verbrandingsmotor werkt. Mooi om te zien. Als je “echt” wilt vliegen dan kun je, tegen betaling, in een X - 15 flight simulator. Ook is er informatie over de geschiedenis van straalvliegtuigen en de luchtvaartmaatschappijen die ze hebben gebruikt.
 


Aan het plafond hangen vlaggen van de landen waar Boeing vliegtuigen aan geleverd heeft en dat zijn er heel wat. Op de grond is een plattegrond van het hele complex, de productie hallen, test faciliteiten, ontwerp ruimtes etc. Ook staat de route er van de Boeing Tour er op. Zou hebben we een idee waar we straks allemaal langs gaan. Het museum is niet echt spectaculair .Wij hadden van Boeing meer verwacht maar misschien willen we ook wel teveel of waren onze verwachting te hoog gespannen.
Map Paine Field in Hall futere of Flightoevoegen
Boeing of officieel The Boeing Company is een Amerikaans lucht- en ruimtevaartbedrijf.  Het hoofdkantoor is gevestigd in Chicago in de Boeing International Headquarters. Boeing is wereldwijd de grootste producent van vliegtuigen naar omzet en de tweede als het gaat om het aantal afgeleverde toestellen. Boeing is ook de op een na grootste producent van militaire producten zoals gevechtsvliegtuigen en raketsystemen. Ook hebben ze een periode vleugelboten en monorails geproduceerd maar dat was niet echt een succes. Ook hielden en houden zij zich bezig met het Apollo project, International Space Sation maar ook met de Space Shuttle. Het is dus een veelzijdig bedrijf. Door de jaren heen hebben ze een groot aantal soorten passagiersvliegtuigen geproduceerd, daarbij zitten enkel toppers.  Boeing is 15 juli 1916 opgericht in Seattle, Washington door William Edward Boeing en was toen bekend als de "Pacific Aero Product Co.". Op 9 mei 1917 werd het bedrijf omgedoopt tot "Boeing Airplane Company". William Boeing  had gestudeerd aan de Yale University en werkte eerst in de houtverwerkingsindustrie waar hij een hoop geld verdiende en ervaring opdeed met houten constructies. Deze kennis bleek van onschatbare waarde bij het ontwerpen en bouwen van zijn eerste vliegtuigen.

Boeing 247
In 1933 ontwierp Boeing een revolutionair nieuw passagiersvliegtuig: de Boeing 247. Het was revolutionair omdat het voor het eerst volledig van metaal was, een laagdekker met een intrekbaar landingsgestel, vleugelkleppen (flaps) en slechts twee motoren in plaats van de toen gebruikelijke drie. Boeing Air Transport bestelde meteen 60 stuks. Hierdoor had men in Seattle zo de handen vol dat men er geen bestellingen kon opnemen voor andere luchtvaartmaatschappijen. Dat leidde tot de luchtpost-wet van 1934, die een scheiding tussen vliegtuigfabriek en luchtvaartmaatschappij eiste.

Boeing 314 Clipper
Kort daarna werd een overeenkomst gesloten met Pan Am om een commerciële vliegboot te ontwikkelen en bouwen die in staat zou zijn om trans-Atlantische vluchten te maken. De eerste vlucht van de Boeing 314 Clipper was in juni 1938. Het was destijds het grootste passagiersvliegtuig ter wereld met een capaciteit van 90 passagiers tijdens dagvluchten en 40 tijdens nachtvluchten. Een jaar later werd het startsein gegeven voor de eerste lijndienst van de Verenigde Staten, via Foynes naar het Verenigd Koninkrijk. Vervolgens werden vele andere routes gestart en snel vloog Pan Am de 314 Clipper de hele wereld over.
Boeing 307 Stratoliner
In 1938 kwam de Boeing 307 Stratoliner gereed, het eerste toestel ooit met een drukcabine en het was in staat om op 6.000 m te vliegen, boven de meeste weersstoringen.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog bouwde Boeing grote aantallen bommenwerpers. Veel medewerkers waren vrouwen van wie de mannen vochten in de oorlog. In begin maart 1944 was de productie dermate verhoogd dat meer dan 350 toestellen per maand werden gebouwd. Om eventuele aanvallers op de assemblagehallen te misleiden werden deze bedekt met gras en boerderij-items. Tijdens de jaren van oorlogsvoering werkten de grote vliegtuigfabrikanten samen.

Boeing 377 Stratocruiser
Na de oorlog werden de meeste bestellingen voor bommenwerpers geannuleerd en verloren 70.000 mensen hun baan bij Boeing. Het bedrijf wilde zich herstellen door de productie van een luxueus viermotorig toestel, de Boeing 377 Stratocruiser, een doorontwikkeling van de B-29. De verkopen liepen echter niet zoals verwacht en het bedrijf moest andere bronnen van inkomsten zien aan te boren. Men ging overtollige bommenwerpers verbouwen tot transportvliegtuigen voor troepen en tot lucht-tankers.
De Koude Oorlog kwam voor het bedrijf als geroepen. Boeing ontwikkelde eind jaren veertig en begin jaren vijftig militaire straalvliegtuigen zoals de B-47 Stratojet, B-52 Stratofortress en de KC-135 Stratotanker. Ook legde men zich toe op totaal andere militaire producten. Een daarvan was een korteafstandsraket die bedoeld was vijandige toestellen uit de lucht te halen. Boeing was verder actief bij de ontwikkeling van intercontinentale raketten.

Boeing 707
In 1958 begon de levering van de Boeing 707, het eerste Amerikaanse burger-straalvliegtuig. Met de 707, een viermotorig toestel geschikt om 156 passagiers mee te nemen, kreeg de Verenigde Staten een leidende positie bij de productie van passagiers-straalvliegtuigen. Toen de productie van Boeing 707 snel een succes werd, besloot Boeing een kleiner toestel te produceren, de 727,voor maximaal 180 passagiers. Het werd een straalvliegtuig met ongeveer dezelfde afmetingen als de 707 maar met slechts drie motoren, ontworpen voor middellange routes. Het vliegtuig had 3 motoren: 2 op de romp en 1 in de staart. Er werden 2 verschillende versies van de 727 geproduceerd. De Boeing 727 was ook al een succes gebleken voor de charter- en lijndienstmaatschappijen, zo konden ze direct meer passagiers vervoeren van hun thuisbasis naar andere Europese bestemmingen. De 727 werd al snel door alle betrokkenen ervaren als een comfortabel en betrouwbaar toestel. Ondanks het feit dat de productie van de 727 al eindigde in 1984 vlogen er tijdens de millenniumwisseling nog bijna 1300 rond. De Boeing 727 was een voorganger van de Boeing 757.

Boeing 727
Jaren 60. Boeing wilde een nog iets kleiner toestel dan de Boeing 727 op de markt brengen voor maximaal 100 passagiers. Dit leidde tot de ontwikkeling van de Boeing 737, al snel de Boeing-baby genoemd. In 1967 introduceerde Boeing dit nieuwe toestel voor korte en middellange afstanden, de tweemotorige 737.  Zo konden Europese chartermaatschappijen direct van het Europese vasteland naar de Canarische Eilanden vliegen. Sindsdien is de 737 het best verkopende straalvliegtuig aller tijden. De 737 wordt nog steeds gemaakt en nog steeds worden er verbeteringen in het toestel toegepast. Verschillende versies van dit toestel zijn reeds uitgebracht, verbeteringen zitten vooral in een vergrote capaciteit en een groter bereik. Op 20 april 2006 waren er al meer 737's van de nieuwe generatie besteld dan van de klassieke versie. De nieuwe generatie 737 bestaat uit de 737-600, de 737-700, de 737-800 en de 737-900.

Boeing 747 Jumbo Jet
De 747 of Jumbo Jet is misschien wel het bekendste vliegtuigtype ter wereld en is op de A380 van Airbus na het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. De Boeing 747 vervoert maximaal 565 passagiers in all-economy. Ze heeft 4 straalmotoren onder haar vleugels en is in staat langeafstandsvluchten te maken. De roll-out-ceremonie voor de Boeing 747-100 vond plaats in 1968 in de gigantische nieuwe fabriek in Everett, Washington. Het toestel maakte zijn eerste vlucht een jaar later. In januari 1970 vloog de 747 zijn eerste commerciële vlucht. De 747 kon intercontinentaal vliegen en kon meer passagiers meenemen dan alle voorgaande Boeing-toestellen. Dit beroemde vliegtuig veranderde de manier waarop tegen vliegen werd aangekeken met zijn capaciteit voor 450 personen en een apart bovendek. Boeing heeft inmiddels meer dan 1400 Boeing 747's verkocht. De 747 heeft in de loop der tijd meerdere technische verbeteringen ondergaan en ook is het bovendek verlengd. De Boeing 747-200 werd in 1990 voor de laatste keer afgeleverd aan de United States Air Force en maakt tot op heden deel uit van de Amerikaanse presidentiële luchtvloot als Air Force One (roepletter).
Boeing 747 carrier
De 747 is ook bekend als Shuttle Carrier Aircraft en vervoerde van de Space Shuttle boven op het toestel. De Space Shuttle kan niet zelfstandig vliegen en moest in sommige situaties van de ene naar de andere locatie gebracht worden. De 747 werd daarvoor als “vrachtvliegtuig” gebruikt. Het is een heel karakteristiek en spectaculair gezicht, een ruimtevliegtuig op een vliegtuig.

Jaren 70 In het begin van de jaren zeventig kwam Boeing opnieuw voor een crisis te staan. Het Apollo programma, waarin Boeing een grote deelnemer in was, werd geannuleerd. Opnieuw hoopte Boeing de verliezen op te vangen met de verkopen van commerciële vliegtuigen. Toentertijd vond er echter een recessie plaats op de luchtvaartmarkt wat ervoor zorgde dat Boeing iets meer dan een jaar geen enkele order kreeg.
Boeings gok voor de toekomst, de Boeing 747 (vaak enkel met '747' aangeduid), liep vertraging op en de ontwikkelingskosten liepen hoger op dan verwacht. Een ander probleem was de beslissing van het Amerikaanse Congres om in 1971 de financiering van het supersonische 2707-toestel stop te zetten. Dit toestel had het antwoord moeten worden op de Brits/Franse Concorde. Het bedrijf moest het personeelsbestand halveren, naar ongeveer 40.000.
Tijdens de jaren zeventig ontwikkelde Boeing ook lightrailvoertuigen die gebruikt zouden worden in San Francisco, Boston en Morgantown. Deze waren een beperkt succes, tussen 2000 en 2007 zijn ze bijna allemaal vervangen.
Jaren 80 In 1983 begon de economische situatie te verbeteren. Boeing bouwde zijn 1000e 737-toestel. Tijdens de daaropvolgende jaren werden Boeings commerciële en militaire vliegtuigen de standaard onder maatschappijen en het Amerikaanse leger. Terwijl het aantal passagiers toenam deed de concurrentie dat ook. Deze kwam hoofdzakelijk van de Europese nieuwkomer Airbus. Boeing moest komen met nieuwe toestellen en ontwikkelde de smalle 757 en de grotere 767.
Boeing 757
Boeing 767














De Boeing 757 werd gebouwd als opvolger van de 727. De Boeing 757 vloog in 1980 voor het eerst. De 757-200 heeft een capaciteit van 210 tot 230 passagiers. De 757 is een succesvol vliegtuig dat vooral door chartermaatschappijen werd gekocht. In 2004 werd de productie van de 757 stilgezet nadat er 1055 van de band waren gerold. De 737 werd steeds langer en ging concurreren met de 757 terwijl de nieuwe 787 ook een groot deel van de 757-markt bestrijkt. Datzelfde jaar werd ook bekend dat de 717 vanaf 2006 niet meer geproduceerd zou worden, dit was het laatste toestel ontworpen door McDonnell Douglas.
Boeing wilde een korter vliegtuig ontwerpen, dat ook op intercontinentale vluchten kon worden ingezet, maar voor 250 passagiers in all-economyklasse. Het werd de Boeing 767-200, die ook heel goed werd verkocht. Zo kan de maatschappij de Boeing 767 inzetten waar de Boeing 747 te groot is geworden. Zo kon beter ingespeeld worden op de vraag van lijndienst of chartervervoer. Later daalde de vraag en dreigde ook de 767 uit productie genomen te worden. Bestellingen van de vrachtversie hebben er voor gezorgd dat de productie vooralsnog doorgaat. Als Boeing een grote order voor een nieuwe vloot tankervliegtuigen weet binnen te halen zal de 767 nog vele jaren de fabriek uitrollen.
Een belangrijk project voor Boeing was dat van de Spaceshuttle waar de kennis, vergaard met het Apollo-programma, goed van pas kwam. Boeing deed ook mee bij andere ruimtevaart gerelateerde projecten en was de eerste aannemer van orders voor het International Space Station. Tegelijkertijd werden verscheidene militaire producten in productie genomen, het Avenger-luchtverdedigingssysteem een nieuwe generatie van korteafstandsraketten. In de jaren tachtig was Boeing erg actief in het ombouwen en verbeteren van bestaande uitrusting.

Jaren 90 De Boeing 777 is een widebody-vliegtuig dat door twee krachtige motoren kan worden voortgestuwd (maximaal 115.000 pond stuwkracht per motor). De 777 kan van 245 tot 450 passagiers vervoeren, en heeft een modern interieur met onder meer bredere kofferbakken en ruimere stoelen. Het toestel met het grootste bereik voor tweemotorige vliegtuigen was de eerste Boeing met een zogenaamd "fly-by-wire"-systeem en was voornamelijk ontwikkeld als antwoord op Airbus die een steeds groter deel van de markt dreigde over te nemen. 
Boeing 777
De 777 kan voor zeer lange routes ingezet worden en heeft een groot vliegbereik: 10.000-16.000 km. Door zijn grote vliegbereik staat de langste vlucht (22 uur) op naam van dit vliegtuig. De motoren van de Boeing 777 zijn volgens de bronnen 30% zuiniger in brandstofverbruik dan die van de Boeing 747 en Boeing 767. De 777-range is uitgebreid met een LR- (longer range) en een ER- (extended range) versie. De 777-200LR heeft het grootste bereik van alle verkeersvliegtuigen en werd in 2006 in dienst genomen. Vanwege de stijgende brandstofkosten heeft de relatief zuinige 777 een hoop orders binnen weten te halen. Boeing begon aan de duizendste Boeing 777 op 9 november 2011 en deze werd  geleverd aan Emirates op 12 maart 2012.

Soace Lab (Wikipedia)
21ste eeuw In september 2001 verhuisde Boeing zijn hoofdkantoor van Seattle naar de Boeing International Headquarters in het centrum van Chicago. Op 10 oktober 2001 verloor het de strijd om de felbegeerde productie van de Joint Strike Fighter van zijn concurrent Lockheed Martin. Boeings inzending, de X-32 werd namelijk verslagen door de F-35 van Lockheed.

Boeing blijft de hoofdaannemer voor het International Space Station en heeft reeds een aantal van grootste componenten gebouwd. Ook is bijvoorbeeld het draagvliegtuig van de spaceshuttle, de Shuttle Carrier Aircraft, een Boeing 747.
In recente jaren heeft Boeing steeds meer concurrentie te dulden van Airbus.
Deze is in staat om de kosten laag te houden door verschillende modellen op hetzelfde platform te bouwen en het toepassen van de nieuwste fly-by-wire-technieken. Sinds 1970 heeft Airbus zijn modellenprogramma uitgebreid en is nu op een punt dat het in elke categorie een toestel heeft waar Boeing dat ook heeft. Airbus doet nu mee in markten waar Boeing lange tijd een monopolie had. Zo moet de 747 het nu opnemen tegen de A380 en is de A320 een geduchte concurrent voor de 737.
Na een aantal succesvolle decennia heeft Boeing in 2003 de positie als marktleider over moeten geven aan Airbus. Als gevolg hiervan werden meerdere projecten geannuleerd, waaronder de Sonic Cruiser. De Sonic Cruiser werd in 2001 gepresenteerd als moderne Concorde en werd het beeldmerk van een nieuwe reclamecampagne met als slogan "Forever New Frontiers". Boeing focust nu op de nieuwe 787 Dreamliner en het compleet moderniseren van de bestaande vloot, gebruik makend van technieken uit de Sonic Cruiser. De 787 werd het snelst verkopende widebody toestel aller tijden. Een widebody-vliegtuig is een vliegtuig met twee of meer gangpaden in de normale passagiersconfiguratie.
Boeing 787 Dreamliner
De Boeing 787 "Dreamliner" is een nieuw vliegtuig dat in 2009 voor het eerst vloog. Er zijn drie versies: een standaardversie, stretchversie en een verlengde versie. De Boeing 787 zal worden voortgestuwd door krachtige en zuinige motoren van Rolls-Royce of General Electric. In standaardversie van Boeing 787 zullen minstens 200-250 passagiers zitten, afhankelijk van klasse-indeling. De stretchversie van de Boeing 787 zal een capaciteit van 250-300 passagiers hebben en de verlengde versie 300-350 passagiers, afhankelijk van klasse-indeling. De Boeing 787 heeft een groter vliegbereik dan de Boeing 767, 14.000-16.000 km.
De Boeing Dreamlifter is een speciaal vliegtuig, net als de Airbus Beluga, om onderdelen van vliegtuigen van Boeing te vervoeren. In feite is het een getransformeerde Boeing-747. Deze Boeing-747 heeft een enorme bubbel op zijn romp gekregen en de hele staart functioneert ook als enorme deur tot in de buik van deze kist. Van deze bijzondere Boeing zijn er slechts vier in gebruik door de Boeing-Company.


Tijdlijn productie 7x7-serie, 1950-2012

Werknemers per locatie
Alabama
3.196
Arizona
4.740
Californië
26.257
2.865
Missouri
15.659
Pennsylvania
5.548
Texas
5.577
Washington
76.304
Andere locaties
22.005
Totaal
162.152
Werknemers per bedrijfsonderdeel

Integrated Defense Systems
70.149
Commercial Airplanes
67.607
Connexion by Boeing
0
Boeing Technology
12.338
Finance & Shared Services
9.827
Human Resources & Administration
1.053
Corporate
1.178
Totaal
162.152
                       














 


Even naar het panorama dek; daar heb je een mooi uitzicht over de productie hallen en start-testbaan. In de verte zien we de grote deuren met daarop de schilderingen. Het is er niet druk. Wel zien we goederen wagons heen en weer rijden. Die zullen waarschijnlijk wel onderdelen aan voeren. Inmiddels is het mooi weer geworden. De zon schijnt en we genieten van de warmte.
Terug naar de camper even wat eten en hier alles achter laten. Op de tour door de fabriek mag je niets meenemen. Geen rugzakken, tassen, fototoestellen, messen, telefoons, wapens (alsof wij die zouden hebben). Om 14.00 uur verzamelen we ons voor de tour. Je komt eerst door een ruimte van Boeing. In een vitrine kun je zien wat ze allemaal gemaakt hebben, niet alleen passagiersvliegtuigen maar ook raketten en gevechtsvliegtuigen etc. Het is tegelijk een soort souvenir winkel. Dan gaan we door voor de Boeing Tour om een kijkje te nemen in de fabriek. We zijn heel benieuwd.
Boeing Everett faciliteit of de Boeing fabriek, 's werelds grootste gebouw in volume.
De assemblage hallen liggen in de noordoostelijke hoek van Paine Field, het is het grootste gebouw in de wereld met volume op 13.385.378 m3 en beslaat 399.480 m2 (98,3 ares = 39.78 ha). Het staat vermeld in Guinness World Records als het grootste gebouw in volumes ter wereld. Het is waar brede romp Boeing 747's, 767's, 777, en de nieuwe 787 Dreamliner in elkaar worden gezet. Paine Field werd oorspronkelijk gebouwd in 1936 als een Works Progress Administration project. Tijdens de ontwikkeling hield men er rekening mee dat de luchthaven economische groei zou veroorzaken en uit zou kunnen groeien tot een van de tien nieuwe "super luchthavens" in het land.

Net voor de Tweede Wereldoorlog werd Paine Field overgenomen door het Amerikaanse leger en ingericht als een patrouille en trainingskamp. In 1947 werd het overgedragen aan de US Air Force en die bleven daar tot 1960. Rond die tijd was Paine Field in gebruik bij de US Army Air Defense Command, een van de locaties voor de SENTINEL Anti Ballistic Missile System. Dit vanwege de centrale ligging van andere verschillende militaire bases en de defensie-industrie in de Puget Sound regio.
Boeing Factory on Paine Field (Wikipedia)
De plannen voor de fabriek werden voor het eerst aangekondigd in 1966. Dit naar aanleiding van de verkoop van 25 stuks 747 aan Pan American World. Deze 747 kon bijna twee keer zoveel passagiers vervoeren dan de voorgaande modellen. De 747 was het eerst wide-body vliegtuig. Om deze gigantische jet te bouwen moest Boeing een locatie hebben die groot genoeg was om straks 's werelds grootste commerciële passagiersvliegtuig te assembleren. Omdat de andere fabrieken van Boeing niet groot genoeg waren voor het bouwen van de 747 werd besloten om een nieuwe fabriek te bouwen. Locaties in circa 50 steden werden bekeken, voordat de keuze op een terrein naast de militaire basis op Paine Field viel. Boeing kocht 780 acres (315 ha) ten noorden van de toenmalige weinig gebruikte Paine Field. Paine Field werd gekozen om de nieuwe faciliteiten ook om een aantal nieuwe ontwikkelingen op de luchthaven zelf te construeren.
satellite photo of Boeing production halls
Boeing production halls















Niet alleen het ontwerpen van de 747 was een grote opgave, het bouwen van de assemblagefaciliteiten was dat ook. Om het terrein te egaliseren werd meer dan drie miljoen kubieke meter aarde verplaatst en de steilste standaard smalspoorlijn van het noordelijk halfrond aangelegd. De fabriek is naar volume het grootste gebouw ooit gebouwd. De hallen zijn zo groot dat het last heeft van het ontstaan van “wolken” in de gebouwen. Op sommige momenten “regende” het binnen wat niet bevorderlijk was voor de bouw van de vliegtuigen. Het probleem werd gedeeltelijk opgelost met een luchtcirculatie systeem. Vandaag is er geen airconditioning of verwarming. In plaats daarvan wordt de fabriek verwarmd door 1 miljoen lampen aan de planfonds en mocht het nodig zijn gekoeld door de deuren te openen. 
In 1980 werd de fabriek uitgebreid tot 298,2 kubieke feet voor de productie van de 767 en het bereikte zijn huidige grootte in 1993 toen Boeing begon met de bouw van 777 en later de 787 dreamliner.


Vergelijking van de grootte: Boeing 787-8 (zwarte omlijning), Boeing 777-300 (roze), 767-300 (cyaan), en 737-800 (groen).



De Boeing 787 is een antwoord van Boeing op het aanbod van Airbus dat met de Airbus A380 (voor 555 tot 853 passagiers) een groter marktaandeel wil veroveren dan Boeing in het segment van de grootste vliegtuigen waar voorheen de Boeing 747 een monopolypositie genoot. Maar Boeing denkt dat er in de toekomst meer maatschappijen zullen zijn die met kleinere en zuinigere vliegtuigen passagiers non-stop willen vervoeren, zonder overstappen (point-to-point in plaats van hub and spoke). Als reactie op de Boeing 787 is Airbus begonnen met de ontwikkeling van de Airbus A350.

De Boeing 787 heeft een groter vliegbereik dan de Boeing 767 en Boeing 757 en wel van 13.000 tot 15.700 km. Ook is de 787, zo claimt Boeing, 20 procent zuiniger dan vergelijkbare toestellen. Boeing bereikt dit door het toepassen van een nieuwe generatie (bleedless) motoren, door het gedeeltelijk vervangen van het hydraulische systeem door elektrische systemen, verbeterde aerodynamica en aanzienlijke gewichtsvermindering. De Boeing 787 is het eerste lijntoestel dat qua gewicht voor meer dan 50% uit composietmaterialen bestaat.
De onderdelen komen uit fabrieken uit Amerika en andere landen zoals, Japan, Italië, Frankrijk, Korea. Deze worden per trein, vrachtauto en vrachtvliegtuig, en met de speciale dreamlifter aangevoerd.


Er zijn meer dan 30.000 mensen werkzaam in de fabriek die in drie ploegen werken. Alleen al in de staat Washington werken 76.000 mensen bij Boeing. De reusachtige deuren van de hallen hebben de grootste digitale grafische muurschildering ter wereld 9290m2.
Boeing factory in Everett

In een film ruimte krijgen we nog een kort filmpje te zien over de ontwikkeling van het vliegtuig. Verder nog instructie over de tour die 90 minuten duurt en worden we in groepen verdeeld. Er gaan drie bussen met bezoekers. Weer een waarschuwing geen telefoons, camera’s etc bij je te hebben anders mag je de rest van de dag bij de security zitten. Met een bus worden we naar de assemblage hallen gereden. De gids vertelt over het begin van Boeing en wat ze allemaal in Everett doen. Dan komen we bij een productiehal van de 767. Door een kleine deur gaan we naar binnen. De gids vertelt over de bouw van deze hallen en dat deze zo groot zijn dat ze een eigen klimaat hebben. Door vocht en warmte regende het soms binnen terwijl het buiten stralend weer was. Vocht is funest voor de vliegtuigbouw dus moesten ze voorzieningen treffen door het klimaat te regelen. Dit doen ze nu met lampen of door de grote deuren open te zetten. Door een lange tunnel lopen we naar een lift. We passen er met zijn allen in en gaan naar boven.  Over de balustrade kijk je dan neer op de in aanbouw zijnde vliegtuigen.
In het weekend wordt er niet gewerkt. De rest van de week is het continu 24 uur in 3 ploegen. Het verbaast ons dat ze niet in het weekend door draaien. In deze hal zien we hoe de 767 in elkaar gezet wordt. In de hal achter ons de 777. De namen van de afnemers staan op de vliegtuigen die bijna klaar zijn, zoals Japan, India en Arabische landen. Er worden ook vrachtvliegtuigen gebouwd. Dat kun je zien omdat er geen ramen in zitten. Het zijn inderdaad gigantische hallen maar dat moet ook wel. Het zijn grote vliegtuigen en met de vleugels eraan nemen ze veel ruimte in. Elke afdeling heeft zijn eigen kantine.  Je kunt, met zoveel werknemers, geen gezamenlijke kantine hebben. De gids grapt dat zij het enige bedrijf zijn met een eigen Starbucks. De vliegtuigen liggen in twee delen, tegengesteld naast elkaar Aan het eind van de hal keren ze en wordt het achterste gedeelte aan het voorste gedeelte vastgemaakt. Daarna komen de vleugels er aan, de motoren, staart, onderstel etc. Dit is geen ding wat je in een weekje in elkaar zet. 
assembly schedule or Boeing aircraft

 

(pictures from Boein internet site)
 


Het is heel indrukwekkend dit alles te zien, zelfs vanaf afstand. Alleen jammer dat er niet gewerkt wordt dan beleef je het meer. Over de balustrade staan we een poosje te kijken. Dan moeten we weer verder, weer in de bus naar een andere hal. Hier wordt het nieuwste vliegtuig van Boeing gebouwd, de 787 Dreamliner. Deze bestaat voor 50% uit kunststof in plaats van aluminium. Dat geeft een brandstof besparing van 20%. Daardoor is het vliegtuig weer comfortabeler, grotere ramen etc. Met andere woorden: dit is het vliegtuig van de toekomst. Dan komt ook de Dreamlifter, die we vanochtend zagen, ter sprake. Dat is een 767 die omgebouwd is tot vrachtvliegtuig. Deze haalt de onderdelen van de 787 uit Japan, Italië en Amerika. Complete vleugels en rompen kunnen in dit toestel.
Boeing Dreamlifter

De Dreamlifter is een Boeing 747 Large Cargo Freighter (LCF) is een omgebouwde
747-400 voor het vervoeren van grote vrachten. De romp werd zó verhoogd dat het toestel driemaal zoveel volume heeft als de B747-400F. Met zijn inhoud van 65.000 kubieke feet  (1.840 kubieke meter) is het laadruim van de Dreamlifter het de grootste in de wereld. De Large Cargo Freighter heeft een uitpuilende romp vergelijkbaar  met de Beluga de tegenhanger van de Airbus. De Beluga is namelijk een omgebouwde Airbus A300 die ook voor grote vrachten dient. De Dreamlifter is echter veel groter. De Dreamlifter heeft een "swingtail" gekregen. Dit betekent dat het achterste gedeelte van de romp opzij kan schuiven zodat de lading snel kan worden geladen en worden gelost. De Dreamlifter is niet te koop en wordt alleen gebruikt voor het vervoeren van romp- en vleugeldelen van de Boeing 787 Dreamliner. Levertijden van de 787 's vleugels, gebouwd in Japan, kunnen met de 747 LCF teruggebracht worden van ongeveer 30 dagen tot iets meer dan acht uur.

Het was interessant om te zien hoe deze vliegreuzen gebouwd worden. Deze hallen zijn de grootste ter wereld. Dan weer in de bus en dan maken we een ritje over de testbaan en langs de spuithallen. Er zijn speciale wanden waarachter ze de motoren testen. Deze moeten eerst uitgetest worden voordat de daadwerkelijke testvluchten gedaan kunnen worden. De vliegtuigen worden zeer uitgebreid getest voordat ze afgeleverd worden. Dan moeten ze nog gespoten worden en helemaal naar de wensen van de klant ingericht worden. Voor aflevering moet je ze wel zelf ophalen. Als we nog een vliegtuig willen bestellen dan kan dat. De prijs begint bij 290 miljoen dollar en de klant is koning. Na afloop worden we terug gebracht van waar de tour begon alleen moeten we eerst nog door een winkel. Souvenirs, bekers, truien, spellen, alles wat met vliegtuigen te maken heeft. Dit is niets voor ons, snel terug naar de camper. Als we weg gaan vertrekt er nog een vliegtuig. We nemen aan dat, omdat het zondag is, geen testvlucht of aflevering betreft. Maakt niets uit het is elke keer weer een prachtig gezicht hoe zo’n gevaarte de lucht in gaat.

We vertrekken en rijden naar de camping die we in Nederland al gereserveerd hebben. Deze camping hebben we uitgezocht om zo dicht mogelijk bij het inlever centrum van Cruise Amerika te zijn. Na een kort ritje komen we bij de camping. Even melden bij de receptie en we worden vlot geholpen en niet veel later kunnen we ons plekje opzoeken.
Lake Side RV Park, 12321 Washington 99, Everett, WA is een nette en schone camping. De plekjes zijn wel klein, weinig bomen, wat hagen en weinig gras. Voor 1 nacht maakt het niet uit. De camper wordt weer gestald en we genieten even na van wat we vandaag weer meegemaakt hebben. Dan een slag over de camping. Achter op het terrein is een grote vijver. Je kunt er vissen, kanovaren  en het is mooi zwemwater voor een groep ganzen. etc. Terug naar de camper nog even de mail checken en blog bijwerken. Dan douchen en dat was heerlijk. Wat een schone en mooie ruimtes met toiletten en douches. Dan nog even eten en nu moeten we alles opmaken. We hebben er al rekening mee gehouden dus we hoeven er niet tegen aan te eten of weg te gooien. Na het eten nog even aan de wandel. We lopen naar Cruise America waar we morgen de camper in moeten leveren. Deze ligt zo dicht bij Lakeside RV Park dat we morgen de camper er wel heen kunnen duwen. Even kijken hoe het er daar uit ziet. Niet spectaculair. Niet zo’n grote loods met kantoor en op het terrein staan maar een paar campers. Als we terug gaan lopen we langs een bedrijf dat campers verkoopt. Even nieuwsgierig hoe zo’n grote camper er van binnen uitziet. Het zijn geen zelfrijdende, deze haak je vast op een pick-up. Ook dit zijn hele grote. Als we binnen komen verbazen we ons. Wat ruim en wat een luxe. Grote keuken met alles er op en er aan, grote inloop kasten, grote televisies en luxe badkamer etc. Het is echt een huis op wielen en van alle gemakken voorzien. Op het terrein staan niet alleen grote ook kleintjes. Ook zo’n punt caravannetje die we ook in Quinault hebben gezien. Hier ook binnen kijken. Ja dit is wel kleiner maar heeft ook zijn voordelen.  Al zittend kun je overal bij.
 

 


 

Een verkoper komt op ons af, ja je weet het maar nooit. We helpen hem wel uit de droom. Nederlanders alleen kijken;  niet kopen. Nou geen probleem hoor we gaan onze gang. Na een tijdje gaan we terug naar de camping. In de zon genieten we van onze laatste campingavond. Toch lijkt een echt bed morgen ook wel weer prettig. Vandaag een kort ritje maar 51 mile = 81 kilometer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten