23 juli 2013,
Van boven op de toren tot onder de straat.
Vannacht weer, na weken, in
een heerlijk bed geslapen dus later wakker dan anders. Het is weer prachtig
mooi weer en dat is vaak wel anders in Seattle. Meestal is het hier grauw en
miezerig maar de laatste dagen is het super weer. Hebben we even voor de
Seattlers meegenomen, kunnen ze wel gebruiken. Eerst onderweg een ontbijtje
pakken. In het hotel hadden ze ons een adres opgegeven waar ze een goed ontbijt
hebben, alleen wij kunnen het niet vinden. Dan maar ergens anders ontbijten. We
beginnen al echte Amerikanen te worden. Die eten ook veel onderweg. Dit keer
gebruiken we de fietsen niet maar gaan we lopen. Het eerste wat we willen zien
is Pike Market Place, soort boeren markt waar van alles te krijgen is. Wij op
weg, kaart in de hand en dan bij de zoveelste straat naar links of rechts.
Alles is recht toe recht aan en dus makkelijk te winden.
Pike Place Market is een overdekte publieke markt, langs de waterkant van de Elliott
Bay. De markt werd, door 10 boeren, geopend op 17 augustus 1907 en is daardoor
een van de oudste publieke landbouwmarkten in de Verenigde Staten. Aan het eind
van het jaar was de hal gereed en konden de stedelingen elke vrijdag verse
groente, vis en vlees inkopen. Later kwamen er ook andere handelsruimtes voor
veel kleine ambachtslieden en handelaars. Er bevinden zich ongeveer 300
winkeltjes en stalletjes. De naam komt van de centrale weg, Pike Place, die in
noordwestelijke richting loopt van Pike Street tot Virginia Street.
De markt kent ook een zeer
afwisselend verleden. Tot 1940 waren de meeste boeren in de omgeving van
Japanse afkomst. Door de aanval op Pearl Harbour werden ze naar kampen gestuurd
en werden hun boerderijen en kramen in beslag genomen. Het duurde lang voordat
het marktleven zich na de tweede wereld oorlog herstelde. Dit kwam ook doordat huisvrouwen in
de jaren 50 en 60 de voorkeur gaven aan voorverpakt voedsel en kant en klaar
maaltijden, dan aan verse groente en vis. De planning was de oude markthallen
te slopen en er voor in de plaats kantoorgebouwen te bouwen. De bewoners kwamen
hiertegen in opstand en het plan werd afgeblazen. Pike Place is nu uit geroepen
tot historic preservation zone en de hallen zijn in oorspronkelijke staat
gerestaureerd.
Toch ging het nog steeds niet
goed. In 1986 heeft een ondernemer de markt een nieuwe impuls gegeven. Met
behulp van bedrijfsadviseurs werden nieuwe doelen gesteld en de werknemers
gemotiveerd doordat ze meer zeggenschap kregen. Dit pakte goed uit en Pike
Place Fisch Market werd wereld beroemd.
De markt is een van de meest
populaire toeristische attracties van Seattle. Niet alleen als toeristische
trekpleister maar ook als model voor respectvolle en vriendelijke omgang van
werknemers onderling en met hun klanten.
Satellite Pike Place Market |
De markt werd gebouwd aan de
rand van een steile helling, en bestaat uit verscheidene lagere verdiepingen
onder de bovenverdieping. Elke verdieping biedt onderdak aan een reeks unieke
winkeltjes en boetieks voor onder meer antiek, kunst, sierraden en
restaurantjes. De bovenverdieping bestaat uit viswinkels, winkels met andere
verse producten en ambachtelijk vervaardigde producten. Kramen met brood,
banket, gebak en ander lekkers, maar ook kramen met veel kleurige bloemen. Deze
bevinden zich in het overdekte gewelf. Plaatselijke landbouwers en ambachtslui
werken daar het hele jaar door aan tafels die ze op dagbasis huren van de
markt. Dit gebeurt in overeenstemming met de fundamentele opzet van de markt,
namelijk de consument in contact brengen met de producent. Op het marktterrein
vinden ook regelmatig evenementen plaats zoals Pike Place Market Street
Festival en Sunset Supper.
De Pike Place Market is de
thuisbasis van bijna 500 bewoners met een laag inkomen die leven in acht verschillende
gebouwen verspreid over de hele markt. De markt wordt beheerd door de openbare
ontwikkelingsorganisatie Pike Place Market Preservation and Development
Authority (PDA). Jaarlijks krijgt de markt ongeveer 10 miljoen bezoekers over
de vloer.
Het is er druk, echt een
toeristentrekker. We schuifelen tussen de kraampjes door, heel gezellig
allemaal. Ziet er allemaal heel verzorgd uit. De handelaren maken er ware
kunststukjes van alles wordt prachtig gepresenteerd. Veel bloemen en daarvan
worden prachtige boeketten geschikt. Niet gelijk onze stijl maar het ziet er
wel heel vrolijk uit. Verder veel fruit, kruiden, vis en veel krab. De vis etc.
bewaren ze in ijs. Ze hebben bakken vol en dat scheppen ze op de kramen. Dan
schikken ze de vis opnieuw. Heel leuk om te zien. De krabben en kreeft hebben
ze heel mooi gerangschikt, een “lust” voor het oog.
Deze markt staat er ook om bekend
dat ze met vis naar elkaar gooien. Nou ‘t is wel een mooi verhaal maar er is
maar 1 kraam waar het personeel af en toe met dingen gooit. Trouwens de mannen
hebben wel plezier in hun werk. Als iemand iets roept dan roepen alle andere
medewerkers het na. Af en toe wordt er een keer met een vis gegooid. Je moet
wel goed op elkaar ingespeeld zijn want vissen zijn glad. Van dat visgooien is
ook een filmpje gemaakt en wordt ook gebruikt bij cursussen. Dit kan je alleen
als de onderlinge sfeer goed is, je elkaar vertrouwt en plezier hebt in het
werk. Voor een van de viskramen hangt een vis over de rand. Als argeloze
toeristen er vlak bij staan trekt een visverkoper aan een touwtje waardoor de
vis begint te bewegen. De kijkers schrikken zich een hoedje tot hilariteit van
de omstanders.
Verder zijn er veel kraampjes
met sieraden, houtsnijwerk, en andere toeristische snuisterijen. Ook kramen met
lekkers, chocola, snoep, brood en banket. We kopen wat lekkers voor tussen de
middag.
Onder de markt is een steeg
en die is bekend als gum wall. We kunnen het niet vinden. Als we boven zijn bij
een restaurant vragen we even aan een mevrouw die met de planten bezig is. Op
de vraag waar wij deze wand is reageert ze met: that’s a disgusting place. Maar
ze brengt ons er heen. Je staat wel even vreemd te kijken als je dit ziet. Hier
plakt iedereen zijn kauwgumpje op de muur, niet zo smakelijk. De hele muur is
beplakt met kauwgum in allerlei kleuren. Sommigen plakken er ook geld tussen. We
kregen een wijze raad om vooral niet tegen de muur te leunen.
Na een poosje hebben we alles
wel gezien. Overal zijn parken en zitjes waar je heerlijk van de omgeving kan
genieten. In het Victor Steibrueck Park eten we een paar broodjes, die we op de
markt hebben gekocht. Het is trouwens niet alleen maar mooi in Seattle. Zoals
elke grote stad heeft die ook een keerzijde. Daklozen en zwervers, en tijdens
het eten zien we een aantal personen drugs dealen. Op de Pudget Sound, is van
alles te beleven en te zien. De ferry’s varen heen en weer en verderop zijn ze
aan het parasailen. Ook is er een boot te zien die waarschijnlijk ook aan de
Ocean Race mee doet. Zo’n zeilboot hebben we ook in San Francisco gezien. Af en
toe zien we ook een watervliegtuig overkomen. Volgens ons kun je hier ook in
mee voor rondvluchten over de stad.
Het Columbia Center (voorheen Bank of America Tower en Columbia
Seafirst Center ) is een wolkenkrabber. Het was, met een hoogte van 285meter,
een aantal jaren het hoogste gebouw van de stad. Het gebouwd in de periode van
1982 tot 1985 en was bij de opening het hoogste gebouw van het westelijke
gedeelte van de Verenigde Staten. Het heeft ongeveer 205 miljoen gekost en is
bekleed met Rosa Purino Carneool graniet. Door de bouwstijl lijkt het of zijn
het drie torens die tegen elkaar aan gebouwd zijn. In 1989 werd het gebouw echter
al overtroffen door het U.S. Bank Tower in Los Angeles.
Het gebouw kent 76
verdiepingen die voornamelijk worden gebruikt als kantoorlocatie. Op de 73e
verdieping is een plek vrijgemaakt als uitzicht punt voor toeristen. Op 1 juli
2013, werd het observatiedek, die bekend staat als de Sky View, verbouwd van
270 graden tot een 360 graden gezichtsveld. Verwacht wordt dat de Sky View en
het observatiedek van de Space Needle zullen wedijveren om de toeristen.
Oorspronkelijk zou het gebouw 306 meter hoog worden, maar de Federal Aviation
Administration stond deze hoogte niet toe, omdat het gebouw in de nabijheid van
het vliegveld Seattle-Tacoma International Airport is gelegen. De bovenste twee
verdiepingen van het gebouw ( 75 en 76 ) zijn bezet door de prive- Columbia
Tower Club die ook een restaurant, bar, bibliotheek en vergaderzalen herbergt .
Onder de grond zitten nog eens 7 verdiepingen. Een ondergrondse hal verbindt
het gebouw met het nabijgelegen Seattle Municipal Tower en Bank of America
Fifth Avenue Plaza.
In de verte zien we het
Columbia Center staan en we willen naar de 73e verdieping vanwaar je
kunt genieten van het mooie uitzicht over Seattle. Met de lift gaan we eerst
halverwege en moeten dan overstappen in een andere lift die naar de 73e
verdieping gaat.
Seattle Down Town |
Bij het kopen van de kaartjes
zijn we al even bejaard. Senioren krijgen korting en de senioren leeftijd is
hier 55 jaar. Dus daar maken we gebruik van!We zijn niet voor niets Hollanders.
Nou het uitzicht is waanzinnig. Het is uitermate helder en we hebben een
prachtig uitzicht over de hele stad en de rest. Van welke kant je ook kijkt het
is adembenemend. Uitzicht over de haven, ferryboten, de stadions. Een blusboot
in actie en een helikopter die gewonden naar het ziekenhuis brengt. Je ziet de
lange treinen rijden en van bovenaf de kleine autootjes over de Interstate. Onder
ons is ook een hoog gebouw en op het dak zijn mannen aan het werk. Ze lopen
door de dakgoot. Ze zijn wel gezekerd maar wij vinden het maar niks. Blij dat
hier dik glas tussen zit. Je hebt alle tijd om het rustig te bekijken want het
is helemaal niet druk. De Space Needle is maar klein vergeleken bij deze toren
en de Columbia Tower staat ook nog eens hoger. Op deze verdieping is ook een
tentoonstelling over de staat Washington, de west kust en het ontstaan van
Olympic National Park.
Vanaf dit uitzichtpunt hebben
we een prachtig zicht op Elliott Bay.
Deze baai is een deel van de Central Basin en maakt deel uit van Pudget Sound.
Het ligt tussen de landtongen van West Point in het noorden en Alki Point in
het zuiden. De inheemse Duwamish mensen leefden
duizenden jaren in de buurt van Elliott Bay en de Duwamish rivier en
hadden ten minste 17 nederzettingen tegen de tijd dat blanke kolonisten zich er
in 1850 vestigden. Seattle is toen ontstaan langs deze baai en uitgegroeid tot
de huidige stad.
De verbinding naar de Stille
Oceaan was een essentieel onderdeel van de economie van de stad, waardoor de
haven van Seattle een van de drukste havens in de Verenigde Staten is worden. In
de verte zien we de loskranen voor de zeecontainers.
Seattle vieuw from Clumbia Center |
Met de lift zijn we in een
zucht weer beneden. Dan op weg naar de Underground Tour.
We moeten ons verzamelen in
een café-restaurant aan de 1st Ave. Eerst kopen we kaartjes maar we zijn nog te
vroeg dus gaan we heerlijk op een bankje in de zon zitten.
Er is een soort parkje waar allemaal bankjes staan. Eerst kopen wat te drinken en te eten. Ook hier zijn toch ook weer zwervers. Er is ook een persoon die denkt dat hij een maatje heeft. Hij praat heel luid en scheldt constant in zichzelf en komt daardoor heel agressief over. Maar negeren dat is het beste. In de verte loopt waarschijnlijk een kinderoppas met een super kar. In de kar zitten 6 kinderen. Makkelijk, ze zitten vast en kunnen dus niet weg. Zo kun je een hele kudde in een keer van de ene plaats naar de andere krijgen. Mooi gezicht. Het is vier uur en we kunnen naar binnen. Er zijn heel wat mensen en na wat zoeken vinden we een plaatsje. Een gids verteld over het ontstaan van Seattle en wat we kunnen verwachten. Hij vraagt ook even waar de mensen vandaan komen, nou overal vandaan. Ook Tacoma komt even te sprake. Van wat wij begrepen is er een soort haat liefde verhouding tussen Tacoma en Seattle. Tenminste de gids heeft regelmatig de gek met bezoekers uit Tacoma. De gids vertelt dat in 1889 het centrum van Seatlle tot de grond afgebrande. Dit gedeelte lag ook heel laag en werd regelmatig overspoeld bij eb en vloed. Daardoor waren er ook problemen met het riool. Ze hebben toen van de nood een deugd gemaakt en de nieuwe stad 6 meter hoger gebouwd. Een gedeelte ligt echter nog onder het huidige straatniveau en daar kun je een tour maken. Hij kan het heel leuk brengen, veel humor heel vermakelijk. Dan gaan we in groepen onder de grond.
Er is een soort parkje waar allemaal bankjes staan. Eerst kopen wat te drinken en te eten. Ook hier zijn toch ook weer zwervers. Er is ook een persoon die denkt dat hij een maatje heeft. Hij praat heel luid en scheldt constant in zichzelf en komt daardoor heel agressief over. Maar negeren dat is het beste. In de verte loopt waarschijnlijk een kinderoppas met een super kar. In de kar zitten 6 kinderen. Makkelijk, ze zitten vast en kunnen dus niet weg. Zo kun je een hele kudde in een keer van de ene plaats naar de andere krijgen. Mooi gezicht. Het is vier uur en we kunnen naar binnen. Er zijn heel wat mensen en na wat zoeken vinden we een plaatsje. Een gids verteld over het ontstaan van Seattle en wat we kunnen verwachten. Hij vraagt ook even waar de mensen vandaan komen, nou overal vandaan. Ook Tacoma komt even te sprake. Van wat wij begrepen is er een soort haat liefde verhouding tussen Tacoma en Seattle. Tenminste de gids heeft regelmatig de gek met bezoekers uit Tacoma. De gids vertelt dat in 1889 het centrum van Seatlle tot de grond afgebrande. Dit gedeelte lag ook heel laag en werd regelmatig overspoeld bij eb en vloed. Daardoor waren er ook problemen met het riool. Ze hebben toen van de nood een deugd gemaakt en de nieuwe stad 6 meter hoger gebouwd. Een gedeelte ligt echter nog onder het huidige straatniveau en daar kun je een tour maken. Hij kan het heel leuk brengen, veel humor heel vermakelijk. Dan gaan we in groepen onder de grond.
Seattle Underground is een netwerk van ondergrondse gangen en kelders in de binnenstad van
Seattle. Dit was het oorspronkelijke maaiveld van de stad halverwege de 19e
eeuw. Nadat de straten waren verhoogd werden deze ruimtes niet meer gebruikt.
Ze zijn nu een toeristische attractie.
De eerste gebouwen in Seattle
waren van hout. Immers dat was er voldoende en dus goedkoop. Voor 1889 groeide
Seattle heel snel. Veel huizen werden gebouwd op zogenaamde wetlands. Wij
kennen dat als buitendijks land.
Bij hoogwater liepen deze
stukken onder water. Het riool water liep naar Elliot Bay maar bij hoog water
stroomde het weer terug. Het kwam via de riolering weer in de huizen en in de
straten. Met de invoering van het watercloset werd het probleem alleen maar
groter.
Op 6 juni 1889 liet een
meubelmaker per ongeluk een brandende pot vet vallen. Een poging om het te
blussen, met water mislukte, het brandende vet(gebaseerd op lijm) vespreide
zich verder. De brandweercommandant was buiten de stad. Hoewel de vrijwillige
brandweer reageerde maakten ze de fout door te veel slangen tegelijk te
gebruiken. Daardoor was er zo weinig waterdruk dat ze het vuur niet konden
blussen. De Great Seattle Fire verwoeste 31 blokken huizen.
Grote branden waren in die
tijd niet ongewoon. Na de brand bepaalde het stadbestuur dat de woningen niet
meer van hout maar van bakstenen opgebouwd moesten worden. Men wilde een
herhaling voorkomen. De oorspronkelijke huizen en winkels werden weer opgebouwd
maar dan van steen. Het stadbestuur wilde nu het probleem van de riolering ook
oplossen en bepaalden dat het straatniveau 1 tot 2 verdiepingen hoger moest
komen te liggen. Langs het oorspronkelijke voetpad metselde men een muur die
met bogen verbonden werd aan het pand. Hier bovenop legde men het nieuwe
voetpad (zeg maar trottoir) aan dat op gelijke hoogte kwam met de
benedenverdieping. Het oude straat niveau lag dus 1 tot 2 verdiepingen lager.
Moest men de straat oversteken dan deed men dat door via een ladder af te dalen
naar de oude straat, deze over te steken en dan via een ladder weer ophoog te
klimmen. Men moest soms 3 tot 10 meter in hoogte overbruggen.
Tijdens de herbouw wisten de
kooplieden en verhuurders dat de begane grond uiteindelijk onder de grond zou komen te liggen en de
volgende verdieping de nieuwe begane grond
zou zijn. Daarom is er ook weinig decoratie aangebracht op de deuren en
ramen van de oorspronkelijke begane grond.
Zodra de nieuwe trottoirs
waren voltooid, verhuisden de eigenaren hun bedrijven naar de nieuwe begane
grond. Om licht in de ondergrondse gangen te krijgen, dus onder het nieuwe
trottoir, werden er lichtkoepels van glas in de voetpaden aangelegd.
Voetgangers bleven de ondergrondse trottoirs gebruiken. Deze gangen met deze
dakramen, van kleine ruitjes van helder
glas, creëerden het gebied wat nu de Seattle Underground wordt genoemd.
Seattle Underground Tour |
Later werden de
oorspronkelijke straten opgevuld met grond en werd het huidige wegdek hierover
aangelegd. Daarmee hoefden de inwoners, winkeliers en klanten niet meer ladder
op en ladder af om van het ene blok naar het ander te komen.
Slechts een klein deel van de
Seattle Underground is gerestaureerd en veilig en toegankelijk voor het publiek
op rondleidingen gemaakt .
Bill Speidel besefte dat er
misschien belangstelling was voor de ondergrondse ruïnes. Hij begon, in 2004,
met de "Underground Tour Bill Speidel's" en nam klanten voor een tour
onder Pioneer Square. De tour was eerst alleen voor volwassenen. Hij betaalde
huur aan de eigenaren van gebouwen voor het recht om dit te doen. Hij doorspekte
zijn tour babbel met sterke verhalen uit de geschiedenis waardoor de tour een
amusant karakter kreeg. Verhalen over prostitutie, opiumhandel en andere minder
gezinsvriendelijke elementen van de vroege geschiedenis van Seattle kwamen ter
sprake.
In de loop der jaren is de
tour steeds populairder geworden en werden de ondergrondse structuren gestaag
gerenoveerd om ze visueel aantrekkelijk te maken . De tour blijft een populaire
attractie voor bezoekers en de lokale bevolking.
Door de verlichting doet het
wat spooky aan. Via verschillende ruimtes komen we weer boven de grond. Steken
een paar straten over en gaan dan weer een ander pand binnen. Heel vreemd dat
dit in het verleden de begane grond was en op hetzelfde hoogte lag als de
straat. Toen de straten opgehoogd werden, werd dit de kelder en de 1e
verdieping de begane grond. Je kunt je
er moeilijk een voorstelling van maken. De gids vertelt nog wat anekdotes over
sommige vertrekken maar het komt niet echt over, jammer. Na een tijdje komen we
weer boven de grond en gaan naar het laatste stuk van de rondleiding. Als we
over straat lopen wijst ze ons op de ruitjes in het trottoir. Dat waren de “lichtkoepels”
van de gangen die hier onder liggen, de ondergrondse trottoirs.
Die gangen gebruikten de bewoners eerst zodat ze niet ladder op en ladder af hoefden. Ook het laatste gedeelte is veel van de eerste twee, we hebben het wel gezien. Op het eind komen we in een soort souvenir winkel. Er zijn allemaal verschillende snuisterijen te komen die betrekking hebben op de Underground Tour, leuk, maar niet aan ons besteed. Er is ook een soort museumpje bij over de historie en dat is interessanter. Leuk te lezen hoe het allemaal ontstaan is.
Alaskan Way Viaduct |
Tijdens de Nisqually
aardbeving in 2001 werd het viaduct beschadigd. Een gedeelte is daarop gesloopt
en vervangen door een tunnel, het Alaskan Way Viaduct. Een vier -baans , 2 mijl
( 3.2 km ) lange ondergrondse tunnel .
Langs de haven zijn veel restaurants en eetgelegenheden, het is er druk en gezellig. Er hangen ook leuke uithang- en reclame borden. Bij Ivar’s een visrestaurant kopen we wat lekkers en als we willen hebben we veel gasten aan tafel. Allemaal zeemeeuwen die schreeuwen om eten. Er staat een bordje bij dat je ze wel mag voeren en niet bang hoeft te zijn dat ze last van obesitas krijgen. Ze worden constant gevoerd en het is een wonder dat ze nog kunnen vliegen. Er is meer dan genoeg en nog vechten ze om elk stukje en het beste plekje.
Als we zitten te eten komen
er een paar brandweermannen naar een steiger toe lopen. Helemaal in vol ornaat.
Op een vlonder ligt een rubberboot en alles wordt klaar gemaakt zodat ze kunnen
vertrekken. Waarschijnlijk hebben ze een nieuweling in het team want hij doet
niets maar luistert heel aandachtig. De vlonder waar de boot op ligt is een
drijvende en die laten ze nu vol water
lopen zodat die achterover laat kantelen.
Daardoor komt de boot in het water te liggen en niet veel later kunnen ze weg
varen. Slim bedacht.
Na zo’n lange dag hebben we heerlijk gegeten en wordt het tijd dat we ons hotel opzoeken. Dit was een heerlijke maaltijd. Als we over de pier richting hotel lopen zien we een paar brandweer auto’s en politie auto’s staan. Er is zeker wat aan de hand en alleen hebben we geen idee wat. In de haven ligt een van de boten van de Ocean Race. Dit is weer een ander schip dan van laatst. Hoeveel van die mooie schepen hebben ze hier wel niet? In de verte zien we de haven, met de stadions en daarachter Mt. Rainier. Er is maar één woord voor MOOI.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten