19 juli 2013,
Vermaak op de camping.
map Elwha area |
Vandaag niet zo’n drukke dag dus doen
we het rustig aan. Het einde van de vakantie komst steeds
dichterbij en voordat we de camper in moeten leveren staan er nog een paar dingen op de planning.
Vanochtend willen we naar een ander gedeelte van Olympic National Park,
Hurricane Ridge. Dus we gaan weer op weg. Na een klein stukje rijden, vlakbij
de restanten van Lake Aldwell, is een afslag die naar Elwha gaat. Dit gebied
ligt in de Elwha River Valley. Dit slaan we over maar dit is wel een heel
bijzonder gedeelte. Daarom wel een korte beschrijving van dit gebied. De zijweg
heet de Olympic Hot Springs Road maar wordt ook wel Elwha River Road genoemd.
De weg is 12 mijl lang, en het grootste deel ervan valt binnen de grenzen van
het park. Er zijn campings, wandelpaden en een ranger sation. Na het Elwha
Ranger Station begint de 6 mijl lange Whiskey Bend Road. Dit is een smalle,
steile, onverharde weg met onoverzichtelijke bochten. Aan het einde van deze
weg bevind je je hoog boven de Elwha River.
Zoals al eerder genoemd zijn er een aantal trails.
Het beginpunt van Madison Falls Trail is bij het Entrance Station. Het is een
korte trail van 600 meter (heen en terug). De wandeling gaat langs Madison
Creek, via een weide- en bosgebied. Het water van de Madison Falls komt uit een
barst in een rotswand en valt enkele tientallen meters naar beneden. Een andere
korte trail is de Upper Lake Mills Trail. Deze 1300 m lange wandeling (heen en
terug) begint aan de Whiskey Bend Road. De trail gaat vanaf de weg omlaag naar
de 120 meter lager gelegen Elwha River. De West Elwha River Trail start aan de
noordzijde van Altaire Campground, voorbij het Ranger Station. Dit is een lange
wandeling van bijna 10 kilometer (heen en terug). De trail gaat in noordelijke
richting over een heuvelrug, evenwijdig aan de lager gelegen West Elwha River.
Na ongeveer 2,5 kilometer kom je bij de Hughes Creek die je over moet steken.
Het pad daalt dan af tot de rivier waarna je de Freeman Creek volgt en op een gegeven
moment over steekt. West Lake Mills Trail start bij Lake Mills Boat Launch
voorbij Altair camping. De trail is 6,5 kilometer (heen en terug) en begint aan
de noordzijde van Lake Mills. Het pad stijgt in het begin heel geleidelijk,
daarna wordt het iets steiler. In totaal stijg je ongeveer 50 meter binnen een
afstand van 1,5 kilometer. Vanaf het hoogste punt volg je de contouren van het
oude meer. De stuwdam wordt gesloopt waardoor het meer verdwijnt en de rivier
de oude bedding weer volgt. Dit is ook een onderdeel van het Elwha Ecosystem
Restoration project.
map Elwha River |
Elwha Ecosystem Restoration
project omvat de sloop van twee stuwdammen, de Elwha en Glines Cayon Dam in de
Elwha River. De eerste, de Elwah Dam is reeds gesloopt. Dit was een 33 m hoge
dam en deze lag ongeveer 4,9 mijl stroomopwaarts van de monding van de rivier
aan de Straat van Juan de Fuca. De dam werd gebouwd onder leiding van Thomas
Aldwell. Hij had het land hier opgekocht om een stuwdam, voor energieopwekking,
te bouwen. Het stuwmeer wat na de bouw van de dam ontstond werd ook Lake
Aldwell genoemd. In 1910 is men begonnen met de bouw. Aldwell en zijn aannemers
bezuinigden op de bouw van de dam door geen vispassages en een deugdelijke fundering aan te leggen.
In 1912 begon men met het vullen het reservoir. De fundatie hield het niet en
men moest alle sluizen weer open zetten. Er volgde een reconstructie en de dam
was in 1913 klaar. Samen met de Glines Canyon Dam, die in 1926 werd voltooid,
bevorderden de dammen de economische groei en ontwikkeling van Olympic
Peninsula en de gemeenschap van Port Angeles. Achter Glines Canyon Dam, ook wel
bekend als Upper Elwha Dam, ontstond Lake Mills. De honger naar elektriciteit
werd echter dusdanig groot dat de dammen maar een fractie konden leveren van de
vraag. Beide dammen leveren maar 38 %
van de elektriciteit die nodig is om een papierfabriek,
Daishowa Amerika Mill,
te bedienen. Verder blokkeerden de dammen de doorgang voor migrerende zalm
naar hun paaigronden, 48 mile
stroomopwaarts. In het verleden kwamen hier jaarlijks 400.000 volwassen zalmen
paaien in een stroomgebied van meer dan 70 mijl beschikbare habitat. Kort
geleden was het aantal gereduceerd tot minder van 4000 volwassen zalmen in een
gebied van slechts 4,9 mijl. Niet alleen de dammen hadden effect ook de
temperatuur van het water in de meren. De temperatuur van het water warmde op
tot 16 °C. In het verleden was dit rond de 0 °C. Deze hogere temperaturen zijn
onnatuurlijk voor paaiende vissen, die de koudere temperatuur van het oceaan
water gewend waren. De hogere temperatuur zorgde ook voor meer parasieten die
ziektes onder de paaiende vissen veroorzaakten. Twee derde van de paaiende
vissen stierf voordat het kans kreeg kuit te schieten.
Salmon in the Elwha River |
Door de dam stroomde de Ehwha
rivier niet meer en verdwenen ook de grindbedden die belangrijk zijn als
paaigrond voor de zalmen. Al deze zaken hadden tot gevolg dat bepaalde
zalmsoorten uit stierven in de Ehwah River. Op het hoogtepunt paaiden vele
soorten zalmen in deze rivier, zoals Chinook, Coho, Chum, Pink, en Sockeye zalm
evenals Steelhead, Cutthroat, en Bull Trout forel. De Chinook zalm waren
kanjers die een gewicht konden bereiken tot 45 kg.
Om de vis weer terug te
krijgen is gekeken naar de mogelijkheden. Moderne vistrappen zouden geen effect
hebben. Er waren immers geen grindbedden en het water in de meren was te warm.
Omdat in het verleden bezuinigd is op de bouw van de Elwha Dam was deze niet
veilig. Er bestond kans dat de dam in de toekomst een keer in kon storten met
alle gevolgen van dien voor mens en dier stroom afwaarts. Uit studie bleek dat
verwijderen van beide dammen de beste vooruitzichten hadden voor alles.
De "Elwha River
Ecosystem en Visserij Restoration Act van 1992" machtigde de Amerikaanse
federale regering om de Elwha Dam en Glines Canyon Dam waterkrachtcentrale aan
te kopen en te slopen voor de oorspronkelijke habitat te herstellen. Dit
project wordt het Elwha Ecosystem Restoration projectgenoemd. Met de werkelijke
damverwijdering begon men op 27 september 2011 en eind maart 2012 was de Elwha
Dam volledig verwijderd kon dit gedeelte van de rivier de Elwha weer zijn oude
rivierbedding volgen. Eind 2011 is men begonnen met de sloop van de Glines Dam.
Onderstaand links luchtfoto leeg Aldwell Lake en sloop Elwha Dam. Rechts zelfde
van Glines Canyon Dam. (bron google &
Wikipedia)
Het grote probleem met
betrekking tot de verwijdering van de twee dammen is het ongeveer 18 miljoen
kubieke meter sediment dat in de loop van de jaren zich achter de dammen heeft
verzameld. Totaal 13 miljoen m3 is achter de Glines Canyon Dam en 5 milj. m3
achter de Elwha Dam. Als dit sediment, van modder, zand en andere rommel,
gelijk vrij zou komen zou dat verwoestende gevolgen hebben voor het resterende
habitats stroomafwaarts van de dammen en langs stranden van de kust. Door
middel van testen kwam men er achter, dat het water in de meren gelijkelijk en
in gedeelten te laten zakken, de oplossing was. In totaal heeft men hier twee
jaar over gedaan en het resultaat was dat
een groot deel van het sediment in de oude meerbassin is achtergebleven.
Twee jaar na de
damverwijdering begon het herstel van de natuurlijke omstandigheden. Door
natuurlijke omstandigheden werd ook het achtergebleven sediment langzaam
afgevoerd. Dit resulteerde in herstelde en verjongde habitats stroomafwaarts
van de dammen. Vissoorten zullen keren terug naar de bovenloop van de Elwha
River. Wel is duidelijk dat de aantallen vis uit het verleden nooit terug
zullen keren. Door de drooglegging van Lake Mills en Lake Aldwell ontstaan er
nieuwe landschappen die geschikt zijn voor elanden en andere zoogdieren. Om
deze stukken weer in te planten, met inheemse struiken en bomen, is een
speciale kwekerij opgezet. Men verwacht dat het 15 tot 20 jaar duurt voordat
het landschap zich grotendeels hersteld heeft naar de situatie voor de aanleg
van de stuwdammen. Dit project wordt ook met grote belangstelling gevolgd en
kan als voorbeeld dienen voor het verwijderen van andere stuwdammen. De
geschatte kosten van het verwijderen van beide dammen is $ 40 tot $ 60.000.000. De totale
kosten voor het herstel worden geraamd op $ 351 miljoen.
Hierin zit de aankoop van de
twee dammen en gerelateerde faciliteiten, de bouw van twee
waterzuiveringsinstallaties en andere faciliteiten om water gebruikers te
beschermen. De bouw van bescherming tegen overstromingen, een viskwekerij en
een kas voor het kweken van inheemse planten voor herbegroeiing van de
habitats.
octopus in Port Angeles |
Als we doorrijden komen we
door het plaatsje Port Angeles. Een dorp aan de Strait of Juan de Fuca. Hier
vertrekken ook veerboten naar Victoria in Canada. Is geen grote en mooie
plaats, beetje rommelig maar misschien hoort dat ook wel bij een havenplaats. Bij
de ingang van de pier wacht een grote octopus ons op.
Gelukkig kan hij niet zonder
water waardoor deze erg rustig is. Heel leuk gemaakt met rood cement met daarin
grindstenen. Op afstand komt het redelijk natuurgetrouw over. We lopen de pier
even op en kijken uit over de binnenhaven.
Op de pier staan ook allemaal
oude auto’s die met de veerboot mee moeten, naar Vancouver Island. Er zitten
prachtig oude exemplaren tussen.
Deze gaan dus op de ferry
naar de overkant. Ze vetrekken nu om op zondag 21 juli in Canada te zijn. Kennissen
van ons, Berta Flapper met man en kids, uit Elahuizen, maken momenteel een
camper trip door Canada. Via de email hadden we gelezen dat ze een paar dagen
geleden goed aangekomen waren. Later
lezen we hun reisverslag in het dorpskrantje en daar staat het volgende.
21-7-2014. Vanmorgen naar Victoria
geweest dat is de hoofdstad van British Columbia. We troffen het want juist op
deze dag waren er 1000 oldtimers auto’s midden in de stad te bewonderen. Dat
zijn dus de oldtimers die wij ook gezien en klaar stonden voor vertrek.
Old cars on the ferry parking of Port Angeles |
Er liggen enkele grote
zeeschepen en we zien er ook een paar varen, richting Seattle of Vancouver. Op
het eind van de pier is een steiger en we gaan even naar boven. Mooi zicht over
de haven en de stad. Canada zien we heel vaag in de verte. Na een poosje
gekeken te hebben gaan we verder. Langs de kade lopen we richting een losplaats
van boomstammen. Zoiets hebben we ook gezien toen we richting Mt. St. Helens
gingen. Ook hier is het een komen en gaan van vrachtwagens met stammen. Hier
worden de stammen geschild en gesorteerd op grootte. Op het terrein liggen
grote stapels met stammen. Hout, hout en nog eens hout. Dit was voor Noach vast
de hemel op aarde geweest. Waarschijnlijk worden ze vanaf hier verscheept maar
dat kunnen we niet zien. Verder is er niet veel te zien dus weer op stap dus
lopen we verder en komen op een andere plek de stad weer in.
Op de muren van een groot
gebouw hebben ze een grote muurschildering aangebracht. Wel een beetje vreemde
schildering. Je ziet mensen aan het werk op het land met paarden en in de verte
een kerkje en een groot gebouw. De andere schildering moet waarschijnlijk de
haven van Port Angeles voorstellen. Je ziet de weg langs de kust en op zee
zeil- en stoomschepen. Ze zijn ook met een soort waterkanon aan het werk. Wat
ze doen is niet duidelijk maar het lijkt of zijn ze bezig met de aanleg van de
rest van de weg. Er is ook een schildering van een haven met op de achtergrond
de bergen van Olympic National Park. In die haven een groot futuristisch schip
met op de voorgrond een paar kinderen die vanaf de kade er naar kijken. De hond
die bij de kinderen ligt is prachtig geschilderd.
Na een poosje gaan we terug
naar de camper en op weg naar Hurricane Ridge. Even een stukje terug en dan met
een bocht het park in. Aan het begin van de weg, dichtbij Port Angeles, is ook
een bezoekerscentrum, het Olympic National Park Visitor Center. Hier is
informatie beschikbaar over het park maar ook over de weg en het weer. Het
bezoekers centrum slaan we over. Hurricane Ridge is een bergkam in het
Olympic National Park. De bergkam is, vanaf Port Angeles, met de auto over de
18 mile lange Hurricane Ridge Road te bereiken. Kort voor het einde van de weg
kan je via de onverharde 7,2 mile lange Obstruction Point Road nog verder in
zuidelijke richting rijden tot aan Obstruction Point. Op de rug van de bergkam
is het Hurricane Ridge Visitor Center, met diverse faciliteiten, en een grote
parkeerplaats. Het gebied staat open voor recreatie zoals wandelen en skiën en
snowboarden.
Map Hurricane Ridge |
De bergkam reikt tot een
hoogte van 1.598 meter (5.242 voet). Het weer in de bergen is erg afwisselend
en onvoorspelbaar. Het gebied staat bekend om zware windvlagen en stormen
hetgeen ook de naam verklaard. In de winter valt er gemiddeld ruim 10 meter
sneeuw, maar ook in juli kan het nog sneeuwen.
Gelukkig voor ons is het weer een prachtige dag,
zon en heel weinig wind. Deze hele vakantie boffen we met het weer. De weg er
naar toe is prachtig. Rustig stijgend gaan we omhoog. Aan de ene kant een bergwand
en aan de andere kant uitzicht over het dal. Soms rijden door stukken bos en
even later hebben we weer een prachtig uitzicht. Halverwege zijn een paar korte
tunnels. Daar is ook een parkeerplaats en hier stoppen we even. Even rondlopen
en rondkijken. Het uitzicht is mooi al zien we niet veel, dus maar weer op weg.
Door de tunnels en weer verder. De bermen zijn schitterend, een lint van
bloeiende bloemen langs de weg.
Dit is weer een
heel ander gebied dan de andere gedeelten die we hebben bezocht zoals Quinault,
Hoh Forest en Sol Duc. Het is hier veel hoger en ook droger. De bossen in het Olympic National Park zijn uniek omdat
ze bijna volledig bestaan uit naaldbomen. Een ander uniek kenmerk van deze
bossen zijn de omvang, lengte en de levensduur van de dominante soorten. Elke
naaldboomsoort is hier vertegenwoordigd. De groei van de bomen wordt vooral
bepaald door de neerslag. De droge zomers beperken de groei van loofbomen.
Naaldbomen profiteren van de neerslag in de herfst, winter en voorjaar. Door
het bladgroen in hun naalden zijn ze in staat ook in die maanden door te gaan
met fotosynthese. Bij loofbomen lukt dat niet omdat die dan hun blad kwijt
zijn.
Westren Helmloch (Wikipedia) |
Andere
bekende naaldbomen in Olypia National Park zijn de westelijke of westerse
hemlockspar (Tsuga heterophylla). Het is een sierlijke, snelgroeiende conifeer
die vooral langs westkust van Noord-Amerika voorkomt. De boom kan een hoogte
bereiken van
80 m. In Europa worden ze niet hoger dan 40 m. De boom geeft de voorkeur aan kustgebieden met hoge luchtvochtigheid en een vochtige bodem, dus zoals in Olympic National Park. De kroon is piramide- of kegelvormig. De boom heeft een spitse top die enigszins overbuigt. De toppen van de takken hangen iets omlaag. De boomschors is bruin en glad. Oudere bomen zijn donkerder en hebben diepe groeven in de schors.
80 m. In Europa worden ze niet hoger dan 40 m. De boom geeft de voorkeur aan kustgebieden met hoge luchtvochtigheid en een vochtige bodem, dus zoals in Olympic National Park. De kroon is piramide- of kegelvormig. De boom heeft een spitse top die enigszins overbuigt. De toppen van de takken hangen iets omlaag. De boomschors is bruin en glad. Oudere bomen zijn donkerder en hebben diepe groeven in de schors.
Leaves Western Helmloch |
De westelijke hemlockspar
heeft afgeplatte, aromatische naalden met een variabele grootte. De naalden
hebben een afgeronde top en zijn glanzend groen aan de bovenzijde. Ze hebben
een korte steel en ze laten een rond, oranjekleurig litteken achter als ze
afvallen. De kegels zijn bleekbruin en eivormig, worden 2-3 cm lang en hebben
gladde, ronde schubben. De kegels hangen aan het eind van de twijgen omlaag.
Onrijpe kegels zijn groen, rijpe zijn bleekgroen.
Deze soort boom wordt ook veel aangeplant om het hout, het is een belangrijke timmerhout soort. Bij de houtzagerijen waar wij geweest zijn, werd deze soort ook veel genoemd. Het is een schaduw-tolerante boom. De soort groeit goed onder bomen. Jonge planten groeien op onder een dak van andere coniferen zoals Sitka en of Douglas sparren. Ze kunnen hier tientallen jaren wachten tot dat de omringende bomen verdwijnen of gekapt worden. De nieuwe ontstane ruimte wordt dan gelijk door de hemlock opgevuld.
cones Western Helmloch Wikipedia |
Jonge zaailingen groeien traag; het eerste jaar maar 3-5 cm. Na twee jaar is de jonge plant nog maar 10-20 cm hoog. Eenmaal goed geworteld en in het volle licht groeit de boom snel, gemiddeld een groei van 50-120 cm per jaar. De hoogste boom staat in Prairie Creek Redwoods State Park en heeft een lengte van 82,83 m.
Om erosie te voorkomen wordt de western hemlock ook veel langs overs van rivieren geplant. wordt Als ze geplant zijn op de oevers langs een rivier, kan western hemlock helpen om erosie te verminderen .
De boom diende voor de inheemse bewoners ook als voedsel bron. Het eetbare cambium, de laag onder de schors, werd gegeten. Het eetbare gedeelte werd van de schors geschraapt. Het schraapsel, spaanders, kon men direct eten of men liet het drogen. Om het dan te bewaren werd het in vormen bij elkaar geperst. De tannine uit de schors werd weer gebruikt voor het looien van huiden.
Van
de jonge naalden maakte men thee of men kauwde hierop. Het was rijk aan
vitamine C.
Een andere veelvoorkomende
boomsoort is de douglasspar (Pseudotsuga menziesii) ook wel Oregon pine genoemd. Deze
komt vooral voor in Noord-Amerika en
staat bekend als 'Coast Douglas-fir'. De soortaanduiding menziesii is een
eerbetoon aan Archibald Menzies, een Schotse natuuronderzoeker die als eerste
de boom ontdekte op het Vancouvereiland in 1791. In Europa wordt de soort veel
aangeplant vanwege het hout. Buiten zijn oorspronkelijke omgeving, wordt de
boom veel gebruikt in de bosbouw en aangeplant voor timmerhout in onder meer
Europa, Nieuw-Zeeland en Zuid-Amerika. David Douglas, de Schotse botanicus,
introduceerde in 1926 de eerste boom bij kwekers in Europa. Douglas is bekend
om zijn introducties van veel Noord-Amerikaans coniferen in Europa.
Na de Redwood is de Douglas
spar de grootste boom in Noord Amerika. In Amerika bereikt de boom een hoogte
van maar liefst 100 m. De hoogste douglas spar de Doerner Fir voorheen Brummit
fir staat in Oregon en heeft een hoogte van 99.4 m. In Europa wordt de soort
niet hoger dan 50 m. Ondanks de naam 'spar' is er weinig verwantschap met de
echte sparren (Picea). De douglas spar is vooral aan de kegels te
onderscheiden. De boom kan wel meer dan 500 jaar worden en er zijn exemplaren bekend
van soms meer dan 1000 jaar.
leaves Douglas (Wikipedia) |
e knoppen zijn bleekbruin en
spoelvormig. Ze worden tot 7 mm lang en zijn niet harsachtig. De Douglasspar
heeft buigzame, aromatische naalden van 2-3 cm lang. Aan de onderzijde zitten
twee witte strepen. Ze staan apart en laten na afvallen een glad, eivormig
litteken achter aan de tak. Het blad van de Douglas spar heeft een opvallende zoete fruitige -
harsachtige geur, vooral als het stuk gemaakt wordt. De karakteristieke kegels, hangen aan de takken en
zijn dofbruin en rolrond. Ze zijn 5-8 cm lang en circa 2,5 cm breed.
Elke
dekschub heeft drie tanden die naar buiten en in de richting van de top wijzen. Douglas zaden zijn een
zeer belangrijke voedselbron voor kleine zoogdieren, zoals voor woelmuizen,
spitsmuizen, en chipmunks. In bossen met douglas sparren bestaat ongeveer 65
procent van hun voedsel uit douglas zaden. De Douglas eekhoorn, de naam zegt
het al, verzamelt en slaat grote hoeveelheden Douglas sparappels op voor later
gebruik. Verder eten ook ze stuifmeelkegels, jonge bast, koppen en naalden. De
zaden zijn ook belangrijk als voedsel voor verschillende zaad etende vogels,
zoals mussen, vinken en kruisbekken.
Douglas cone (Wikipedia) |
Oude
Douglas bossen zijn een prima leefgebied voor de rode boomwoelmuis en de
gevlekte uil. De woelmuis leeft hoofdzakelijk van de naalden. De nesten zitten
5 tot 20 meter boven de grond. Oude bomen bevatten veel holtes die
nachtgelegenheid bieden aan tal van vogelsoorten.
Douglas
spar is een van de beste hout–producerende boomsoort ter wereld. Het levert
meer hout dan welke andere boom in Noord-Amerika. Het hout wordt veel gebruikt
als timmerhout. Gecreosoteerde palen en terrasplanken worden gebruikt in langs
oevers, havens, vlonders etc. Andere toepassingen zijn bielzen, dakconstructie,
timmerhout, palen, masten, vloeren, pulp en ook worden er meubels van gemaakt.
Douglas spar wordt veelvuldig gebruikt in de groenvoorziening en het is ook een
populaire kerstboom.
Aan de buitenrand bosjes van Bigleaf esdoorn en Vine esdoorn, een grote verscheidenheid aan mossen, korstmossen, varens en wolfsklauwen bedekken de bodem tot een dichte laag.
Subalpine park zone zijn graslanden met groepen bomen Subalpine Firs. Boven deze zone kunnen geen bomen meer groeien. De sub alpiene weilanden kunnen ook weer in 5 types verdeeld worden. Hier vind je heide, kruiden, zeggen, en verschillende grassoorten.
Het uitzicht wordt steeds spectaculairder. De weg
stijgt nog steeds en slingert zich langs de berghelling. Het is een prachtige
rit en op het eind komen we bij het parkeerterrein van het Hurricane Ridge Visitor
Center. Een grote parkeerplaats en ondanks de drukte is er nog genoeg ruimte.
Even bijkomen en genieten van een bakkie leut.
Wat is het hier mooi. Na de camper afgesloten te
hebben lopen we richting Visitor Center en genieten van de omgeving en van de
vergezichten van de omringende bergen. Het is behoorlijk warm en een deer loopt
over het grasveld naar een bosje vlakbij het Visitor Center voor beschutting.
Het dier krijgt veel aandacht en als we er naar toe lopen zien we dat onder de
beplanting nog een deer ligt. Heerlijk in de schaduw. Ze zijn, zoals we al
vaker hebben meegemaakt, helemaal niet bang. Er staat een hek tussen de mensen
en de deers en dat is voor de beesten maar goed ook, anders hadden ze helemaal
geen rust.
Om het Visitor Center ligt een terras. Ondanks de
hoogte van ruim 1500 meter heb je een prachtig uitzicht op de Olympic
Mountains. Deze bergketen, met zijn gletsjers, wordt ook wel Mountain Range of Bailey
Range genoemd. Het is maar goed dat er een bord bij staat waarop te zien is om
welke bergen het gaat. Zelf hadden we er geen idee van. Ook nu boffen we weer.
Het is heel helder en we kunnen de bergpieken zien, prachtig.
Voor de oorspronkelijke bewoners van de Olympic Peninsula
waren de hoogste toppen van de bergen de enige toevluchtsoorden tijdens de
Grote Overstromingen in het begin van de tijd. Voor het Elwha Klallam volk was
dat de piek van Mount Carrie en voor de Skokomish een piek ten westen van Mt.
Ellinor. De mensen uit de Skokomish, Quinault, en Elwha stroomgebieden reisden
regelmatig naar het hoge land om op elks te jagen en om bessen van
huckleberries en stukken van beargrass te verzamelen. Onderling was er ook een levendige handel.
Hiking trails near Hurricane Ridge Visitor Center |
Dit is de Cirque Rim Trail in combinatie met de Big
Meadow Loop. Er is ook een overlook en we zijn benieuwd wat we te zien krijgen.
We steken de parkeerplaats over richting Overlook.
Het gebied waar we nu lopen is de sub-alpine zone.
Hier en daar staan wat sparren maar verder gras en voorjaarsbloemen. Ook hier,
al is het al bijna eind juli, zijn we
nog aan de vroege kant. De voorjaarsbloemen bloeien nog niet echt. In de luwte
en in de zon beginnen ze net. Jammer, we hebben foto’s gezien van weiden die
helemaal geleurd zijn van allerlei bloeiende bloemen. Vanaf het parkeerterrein
gaan we rechtdoor naar de overlook. Niet zo heel spectaculair.
Het is maar goed dat er een bord bij staat. In de
verte is het wat nevelig. We kunnen de Strait of Juan de Fuca niet zien en
Canada ook niet. Dit hindert niets, uit wij hebben hier stralend weer. In de
schaduw ligt nog sneeuw maar veel ligt er hier niet meer. Tussen de bergen door
zien we in de verte de kust met huizen en bedrijven. Zo is heel goed te zien
dat we hoog zitten en dat hadden we niet in de gaten. De weg hier naartoe leek
redelijk vlak maar schijnbaar zit er toch een behoorlijke stijging in. We lopen
eerst een stukje naar links en dat blijkt dood te lopen, hier bloeien prachtige
bloemen. Lupines, een andere kleurige soorten.
We lopen weer terug en gaan via de Cirque Rim Trial terug naar de camper. Het is tijd voor de inwendige mens. In de zon en luwte van de camper genieten we van ons broodje. Trouwens we zijn niet de enigen die in de zon genieten van de lunch. Aan de overkant zitten ook een paar dames die, zo te zien, genieten van alle welvaart. De dame, aan de rechterkant op de picknick bank, moet blij zijn dat ze aan die kant zit. Mocht deze omkiepen dan valt ze niet over de rand. Het is de bedoeling dat we nu de Klahhane Ridge Trail doen. De Hurricane Hill Trail gaat niet omdat we niet verder mogen met de camper. We kunnen er wel naar toe lopen maar dat is nu iets te ver.
Als we weg willen gaan loopt er een deer (Blacktail
Deer) over het parkeer terrein. Hij mist de pet anders was het net een
parkeerwachter op 4 poten. Heel gemoedelijk en volgens ons komt ie hier wel
vaker. Helmaal geen haast en het beest trekt zich niets aan van de toeristen.
In dit park leven ook diverse andere soorten
dieren. De grijze wolf is in dit gebied uitgeroeid. Dit had tot gevolg dat de
coyotes ook hoger in de bergen gingen jagen. Hierdoor daalde het aantal
marmotten. Wolven zijn van nature de vijanden van de coyote. Omdat de coyote niet
meer bejaagd werd door de wolf kreeg deze de ruimte. In 2007 is men begonnen
met de herintroductie van de wolf.
Verder leven er berggeiten, en Roosevelt elks. Vooral
de elk zijn belangrijk voor het gebied omdat zij het open houden. Door het
grazen ontstaat er een grotere diversiteit aan kruiden en grassen en worden
bomen kort gehouden. Verder vind je er het Blacktail hert, Amerikaanse zwarte
beer, poema, bergbever en andere kleinere zoogdieren.
Verder leven er veel vogelsoorten, amfibieën,
insecten en andere ongewervelde dieren zoals de banaannaaktslak die wel meer
dan 20cm lang wordt.
President Grover Cleveland beschermde in 1897 de
bossen van de Olympic Peninsula met de Olympische Forest Reserve. Het
aanvankelijk gebied bestond uit meer dan 2 miljoen hectare, bijna het hele
schiereiland. De Forest Service landmeters rapporteerden dat het grootste deel
van het land niet geschikt was voor de landbouw. Lokale politici overtuigden
President William McKinley er van om in het meest waardevolle gebied hout te
kappen en open te staan voor homesteading. Privé houtbedrijven betaalden de
homesteaders om claims op land te leggen en deze vervolgens aan het
houtbedrijf door te verkopen.
Tegelijkertijd jaagden commerciële jagers op de Olympische elk kuddes waardoor er
minder dan 2000 dieren overbleven. De wetgever werd gevraagd een tijdelijk moratorium
op te leggen op de jacht. Om ook de bossen, mineralen etc. te beschermen kreeg
het gebied in 1906 door Theodore Roosevelt de status van National Monument. Pas
later, in 1938, werd het door president Franklin Roosevelt een National Park.
Wij gaan op pad. Eerst een stukje dat we vanochtend
ook al hebben gedaan, een stukje van de Meadow Loop. Echt een alpine stukje. Soorten
gras, zegge ’s en lupinen op de voorgrond met op de achtergrond de besneeuwde
bergen van Olympic National Park. Wat moet het hier mooi zijn als alle bloemen
hier tegelijk bloeien. Na een tijdje gaat het pad behoorlijk stijgen. Als je
door loopt kom je bij Sunrise Point, een uitkijkpunt. Dat slaan we over en we slaan
af richting Klahhane Ridge Trail.
Onder ons zien we de weg naar Port Angeles langs de
bergwand kronkelen.
Op luwte plekken bloeien de vreemdste plantjes. De
bodem is bezaaid met rots schilfers en er tussen bloeien prachtige roze en
witte bloemen. Blad zien we niet, gewoon stengels met bovenin bloemen.
Zelf op deze grote hoogte zijn er vlinders en ook
hele mooie. Deze hebben we wel eerder gezien maar we kregen nooit de kans deze
eens op de foto te krijgen. Nu lukt het wel. Wat een pracht. Het is een
prachtige wandeling. Je loopt over de bergkam, de Ridge. Het is een smal pad en de helling is vrij stijl. Geen
misstap dus want dan lig je beneden en je weet niet hoe je er dan uit komt te
zien. Dus opletten. Wat is het hier mooi, het uitzicht, de kleuren, en langs
het pad weer prachtig bloeiende bloemen. Op sommige plekken gaat het pad door
een veld van lupinen, wat is dit mooi. Het pad kronkelt over de bergkam en we
hebben een wijds uitzicht naar beide kanten.
Het is een prachtige wandeling. Het pad gaat nog
een hele tijd door en gaat naar beneden. We vinden het wel mooi zo. Onder ons
zien we het pad verder kronkelen. Heel in de verte zien we soms wandelaars
lopen. Een open berglandschap met gras en hier en daar groepjes sparren. Mooi
om te zien. We gaan even van het pad af naar een punt waar we even lekker kunnen
uitrusten en wat drinken. Als we van de omgeving genieten komen er ook een
echtpaar met twee kinderen aan lopen. Ze gaan een stukje verder zitten. Als we
weg gaan hebben we een kort gesprek met hen. Blijkt dat de man een Nederlander
is. Heeft een aantal jaren geleden in Arnhem gewoond, Is met een Amerikaanse getrouwd
en heeft dus kinderen. Hij wil niet terug al vind hij, en zijn vrouw trouwens
ook, dat Nederland ook zijn charme heeft. We gaan terug en het is net zo mooi
als de heenweg. Het smalle pad en op de achtergrond weer de rij besneeuwde
bergen. Hier is maar één woord voor: SCHIITTEREND.
In dit gebied zijn meer wandelingen te doen, zoals
de Heart O' the Forest Trail. Deze begint dicht bij de parkgrens, bij de Heart
O' the Hills Campground. De trail is 7,5 kilometer (heen en terug) en gaat door
een lowland forest gebied, met een dichte begroeiing. De andere trail, die wij
niet hebben gedaan is de Hurricane Hill Trail. Deze heeft een lengte van 5
kilometer (heen en terug) De start is aan het einde van de Hurricane Ridge Road.
Er is een hoogte verschil van 200m. De tocht gaat naar de naar de top van
Hurricane Hill. Het pad gaat over dezelfde route weer terug. Vanaf de top heb
je een mooi uitzicht over het omringende berglandschap met zicht over Port Angeles en Strait of Juan de Fuca. De
PJ Lake Trail begint aan de Obstruction Point Road, ongeveer 3,5 mijl voorbij
de afslag. De trail heeft een lengte van 3,2 kilometer (heen en terug) en een
hoogte verschil van 320 meter. Het pad loopt geleidelijk naar beneden maar
sommige delen zijn steil. De trail eindigt bij PJ Lake, een klein meer aan
Morse Creek.
Als we teruglopen hebben we een prachtig zicht op
de Strait of Juan de Fuca. In de diepte zien we bos en Port Angeles. In de
verte nog een ferry. Canada blijft ook nu wazig. Al lopend genieten we weer van
de bloeiende bloemen en vlinders. Veel vogels zijn hier ook niet, tenminste we
zien en horen ze niet. Rustig lopend gaan we richting parkeerterrein waar onze
camper staat. Langs de Meadow Loop staan bij sommige planten en bomen bordjes
met de naam van de soort. Wel leuk om even te lezen welke soorten het zijn.
Zo zien we een bordje met de White Rhododendron ook
wel Cascade Azalea genoemd. Prachtige mooie witte bloemen. De stengels zijn
heel flexibel zodat de plant het gewicht van late sneeuw kan dragen. Verderop
is een laantje met dennen. Eén ervan hangt over het pad maar we hebben er geen
last van. In sommige bomen hangen ook weer slierten van mos. Dat hebben wij op
deze hoogte nog niet vaak gezien. In de camper drinken we wat en gaan terug.
Rustig rijden we weer naar beneden.
Als we de tunnels uitkomen staat op het
parkeerterrein een stationcar met een schuifbord er voor. Wij weten nu waar dat
voor is.
Van de helling rollen regelmatig stukjes rots en
wat grotere blokken naar beneden. Om die de hele route op te moeten zoeken is
veel te veel werk en te gevaarlijk. Daarom doen ze dat met een soort
sneeuwschuiver. Slim en goedkoop. Weer verder rustig aan want we hebben nog
genoeg tijd.
Als we het park uit zijn zoeken we de 101 weer op
en gaan East. Van al dat
reizen wordt je toch wel moe dus wat vroeger naar de KOA camping. Deze hebben
we vanochtend al besproken en dat was maar goed ook, ze hadden nog 1 plekje, we
are lucky guys. De camping ligt Port Angles en Sequim en het is maar een klein
stukje rijden. Als we er zijn melden we ons bij de receptie. De camper gestald en alles weer
aangesloten, even bijkomen. De stoeltjes in de zon, achter de camper, wat te
bikken, drinken en de e-readers en wie doet je wat. Nou niemand
totdat er een grote camper, 12 meter, het terrein op komt rijden. Een Japanse
familie op vakantie.
Erg geëmancipeerd want moeders zit achter het stuur. Deze
moet achteruit naar het plekje en een KOA begeleider geeft aanwijzingen. Echter
vaders, nr 2, geeft ook aanwijzingen dus ze weet niet meer naar wie ze moet
luisteren. Dus er wordt op een bepaalde manier wat heen en weer
“gecommuniceerd” Nummer 3 bemoeit zich er ook mee en de chauffeur heeft het
niet goed gedaan, de camper moet meer opzij gezet worden. Moeders hangt half
uit het raam te chauffeuren en de KOA begeleider houdt zich nu maar wijselijk
stil. Na wat heen en weer gerij nog niet op zijn plek, nr 2 en 3 zijn nog niet
tevreden over de stand van de camper. Dus het circus begint weer van voren af
aan, kuru, ho, junbi ga deki, teishi, keizoku, en ga zo maar door.
Wij weten niet waar we moeten kijken en willen niet onbeleefd
zijn door de hele tijd naar het spektakel te gaan staren. Over de e-readers heen
houden we alles wel goed in de gaten. Foto’s of een filmpje van dit alles maken
durven we niet maar dat was wel de moeite waard geweest.
Gelukkig voor de chauffeur bemoeien nr, 4 5 en 6 zich er niet
mee, ook de 2 hondjes houden zich wijselijk stil. Na bijna 20 minuten is
iedereen tevreden en gelukkig. Nu de camper aansluiten op stroom, water en
toilet afvoer. De slang voor de afvoer naar het riool is te kort of de camper
is te lang, Het is maar hoe je het bekijkt. Er wordt even vergaderd en de KOA
medewerker wordt er weer bijgehaald, nu met de baas zelf. Misschien wel zo
verstandig want de jonge medewerker weet niet hoe hij er mee aan moet. Verstaat
waarschijnlijk geen Japans. Ze krijgen een extra stuk slang en die moet aan het
andere stuk gekoppeld worden. Een Amerikaanse buurman helpt ook even en geeft
hun een extra koppelstuk. Na ongeveer een kwartier hebben ze dit ook geklaard.
Wij denken het zal nu wel klaar zijn en tijd zijn voor een
feestje. Nou nee, het vermaak gaat door. Eerst moet de bus nog schoongemaakt
worden. Op de voorkant zitten wat vliegjes en die remmen schijnbaar de
snelheid. Met een lange tuinslang en broes wordt de voorkant natgemaakt. Met
een grote handschoen die ook als spons fungeert wordt de zeep aangebracht. De
bus is zo groot dat vaders niet bij het raam kan komen, dus maar op een stoel
staan. Nou de camper begint te glimmen als kwam hij net uit de fabriek.
Intussen is moeders aan het bijkomen van alle chauffeurs perikelen en zit aan
de picknick tafel. Na bijna een uur keert de rust weer. En na gedane arbeid is
het voor Japanners ook goed rusten. Je hebt luisterboeken en films, maar dit
was live vermaak voor ons, daar kan geen Hollywood tegen op.
Na al dit vermaak is het tijd om te koken. Nanda
zet weer een heerlijk maaltijd op tafel. Na zo’n dag heb je wel zin in wat.
Samen even afwassen en dan douchen. Dan is het tijd voor onze avond ritueel.
Over de camping of we wat bijzonders zien en het blog bijhouden. Op de camping
is niet veel te beleven alleen een mooi fel kleurige en aerodynamische caravan.
Als die helemaal geel was geweest was het net een groot paasei. Neem nu ook
maar een paar foto’s van de binnenkant van onze camper. Het is een ruim huisje
op wielen. Tafel met zitbanken waar we kunnen eten en ons huiswerk doen. Verder
een klein aanrechtje met allemaal kastjes, gasstel, wasemkap, en magnetron. Aan
de andere kant een koelkast en opbergkast, een toilet met een douche voor
noodgevallen. Dan links achterin een vast bed. Niet groot maar prima. Verder
overal kastjes waar je spullen in op kunt ruimen. We gaan weer met ons blog aan
de slag en lezen ook de reacties van onze volgers. Tioga heeft ons het blog
aangeboden en we maken er dankbaar gebruik van. Het blog is de basis van dit
reisverslag en met de foto’s kunnen we alles aaneenrijgen.
Het was echt een geniet-dag,
haven, natuur en vermaak. Vandaag niet zoveel gereden maar 55 mile = 88
kilometer
Geen opmerkingen:
Een reactie posten